لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

چهار فعال حقوق زن در ايران به حبس محکوم شدند


مریم حسین خواه و جلوه جواهری دو فعال حقوق زن در ایران.
مریم حسین خواه و جلوه جواهری دو فعال حقوق زن در ایران.

شيرين عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و وکيل دادگستری، روز سه شنبه گفت: چهارتن از اعضای کمپين يک ميليون امضاء به حبس تعزيری محکوم شده اند.


شيرين عبادی در گفت و گو با راديو فردا افزود: پروين اردلان، جلوه جواهری، مريم حسين خواه و ناهيد کشاورز، چهار تن از اعضای کمپين جمع آوری يک ميليون امضاء در حمايت از لغو قوانين ضد تبعيض زنان در ايران، به دليل نوشتن مطالبی در سايت های اينترنتی «تغيير برای برابری» و «زنستان» به شش ماه حبس تعزيری محکوم شده اند.


خانم عبادی اضافه کرد:«من و همکارم نسرين ستوده وکلای اين چهار نفر بوديم که در دادگاه مفصلا از آنها دفاع کرديم».


شيرين عبادی با اشاره به اين که اين افراد به « تشويش اذهان عمومی و نشر اکاذيب» متهم شده اند، گفت :«اعتراض عليه قوانين نابرابر نمی تواند جرم باشد و نشر اکاذيب هم نيست. وقتی قانون می گويد شهادت دو زن برابر شهادت يک مرد است و يا ديه يک زن نصف ديه يک مرد است، اعتراض به اين قوانين نمی تواند نشر اکاذيب باشد».


شيرين عبادی همچنين با نا عادلانه خواندن اين احکام گفت: «اين احکام با قوانين موجود منطبق نيست و در موعد مقرر تقاضای تجديد نظر خواهم کرد».


پيشتر نسرين ستوده يکی از دو وکلای مدافع اين چهار زن در مصاحبه با راديو فردا گفته بود:«اتهام اين چهار زن مربوط به فعاليت شان در سايت های زنستان و تغيير برای برابری بود که به دليل درج مطالب در اين دو سايت تحت تعقيب قرار گرفته بودند».


ناهيد کشاورز، مدير مسئول مرکز فرهنگی زنان،

اين وب سايت ها که برای تعيير قوانين نابرابر و تبعيض آميز فعاليت می کنند توسط مقامات دولتی فيلتر شده اند.


به گفته نسرين ستوده، بابت اين فعاليت بود که جلوه جواهری و مريم حسين خواه در آبان ماه گذشته ۴۰ روز در بازداشت به سر برده بودند و سرانجام با سپردن وثيقه پنج ميليون تومانی آزاد شدند.


ناهيد کشاورز، مدير مسئول مرکز فرهنگی زنان، و از فعالان کمپين جمع آوری يک ميليون امضا برای تغيير قوانيين تبعيض آميز در جمهوری اسلامی است که پيش از اين دوبار بازداشت شده ومدتی را درزندان گذرانده است


پروين اردلان، از فعالان حقوق زن در ايران و برنده جايزه اولاف پالمه، تاکنون دو بار به زندان محکوم شده و توسط مقامات ايران ممنوع الخروج شده است.


پروين اردلان که ۴۱ سال دارد روزنامه نگاری را از اوايل دهه ۷۰ آغاز کرده و سابقه فعاليت در ماهنامه آدينه، مجله زنان، فصل زنان، و روزنامه های مختلف از جمله روزنامه های نشاط و عصر آزادگان را دارد.


وی در سال های اخير بيشتر در سايت های اينترنتی جنبش زنان در ايران فعاليت کرده است. خانم اردلان از بنيانگذاران مرکز فرهنگی زنان است، مرکزی که به رغم فعاليت های فرهنگی و اجتماعی در حوزه زنان در دو سال اخير تحت فشار نهادهای امنيتی قرار داشته است .


خانم اردلان روز ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۸۵ در ميدان هفت تير تهران در جريان يک تجمع مسالمت آميز دستگير شد.


پروین اردلان از فعالان حقوق زن در ایران

از ميدان هفت تير تا دادگاه انقلاب


تجمع معروف ميدان هفت تير، به دعوت چند سازمان غير دولتی مدافع حقوق زنان و کودکان در اعتراض به برخی قوانين جمهوری اسلامی که آن را «تبعيض آميز» می خواندند برگزار شده بود.


اين تجمع با دخالت ماموران زن نيروی انتظامی پايان يافت. عکس هايی که بعد از اين جريان منتشر شد نشان داد که ماموران زن نيروی انتظامی ايران زنان را مورد ضرب و شتم قرار داده اند.


پس از آن چند تن از فعالان حقوق زنان در ايران، از جمله خانم اردلان، برای پيگيری اهداف قطعنامه ای که برای اين تجمع تنظيم شده بود، کارزار يک ميليون امضا را به وجود آوردند.


اعضای اين کاراز تلاش می کنند به منظور درخواست تغيير قوانين تبعيض ‎آميز جمهوری اسلامی ايران، يک ميليون امضا از مردم سراسر ايران جمع کنند.


روز ۱۳ اسفند ماه سال ۱۳۸۵، زمان برگزاری جلسه دادگاه پروين اردلان و ۴ نفر ديگر از بازداشت شدگان تجمع ميدان هفت تير بود.


در آن روز تعدادی از زنان فعال اجتماعی مقابل ساختمان دادگاه تجمع کردند. نيروی انتظامی ۳۲ نفر از تجمع کنندگان از جمله خانم اردلان را بازداشت کرد.


XS
SM
MD
LG