لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴؛ تداوم صدرنشينی ايران با تساوی در منامه


ديدار تيم های بحرين و ايران از دور برگشت رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ از مرحله نخست گروهی اين رقابت ها، با تساوی ۱-۱ به پايان رسيد.

اين بازی در ورزشگاه منامه برگزار شد. گل بحرين در ثانيه های پايانی وقت های تلف شده نيمه اول و گل ايران نيز در ثانيه های پايانی وقت های تلف شده نيمه دوم به ثمر رسيد.

به اين ترتيب، کارلوس کی روش که از ابتدای فعاليت در ايران تاکنون در هيچ کدام از بازی های رسمی و دوستانه متحمل شکست نشده است، طلسم شکست ناپذيری اش را تداوم بخشيد.

فيفا در گزارش خود به ثمر رسيدن گل مساوی ايران را اتفاقی دلخراش برای بحرين و در عين حال، پاداشی برای استحقاق بازيکنان ايرانی به خاطر صبر، پشتکار و عملکرد تهاجمی شان در امتداد بازی دانسته است.

با اين نتيجه، ايران در صورت برتری مقابل اندونزی، صعود خود را قطعی خواهد کرد و ديدار آخر اين تيم مقابل قطر در ورزشگاه آزادی، تشريفاتی خواهد بود.

ايران حالا ۸ امتيازی است و صدرنشين گروه پنجم باقی مانده. در ديگر بازی اين گروه، قطر در دوحه دروازه اندونزی را به توپ بست و با نتيجه ۴-۰ به برتری رسيد.

قطری ها با کسب اولين پيروزی، با ۵ امتياز و با تفاضل گل بهتر نسبت به بحرين به رده دوم صعود کردند. خلفان ابراهيم دو بار، محمد رازک و سباستين سوريا گلزنان قطر در اين مسابقه بودند.

هر دو نيمه بازی برگشت ايران و بحرين، عرصه برتری فنی ايران بود اما دو تيم در پايان مسابقه امتيازات را تقسيم کردند. مهدی رحمتی در نيمه دوم يکی از کم کارترين بازيکنان ميدان بود.

در نيمه نخست و در دقيقه ۴۶ ضربه ‌ايستگاهی بر روی دروازه‌ ايران زده شد.

رحمتی ضربه‌ را به خوبی دفع کرد، اما توپ برگشتی با تعلل بازيکنان ايران وارد دروازه شد. محمد العجمی روی توپ برگشتی در شلوغی محوطه جريمه ايران و غفلت مدافعان ايران، گل اول بازی را به ثمر رساند.

در نيمه دوم بازيکنان بحرين بارها با اعلام مصدوميت خود را بر روی زمين انداختند که اين مسئله با اعتراض بازيکنان و کادر فنی ايران مواجه شد. داور مسابقه نيز با محاسبه وقت های تلف شده، ۵ دقيقه وقت اضافی گرفت که در همين اوقات تلف شده نيز گل مساوی ايران به ثمر رسيد.

در دقيقه‌ ۹۳ ضربه‌ سر عالی قاضی پس از برخورد به تير افقی دروازه به مجتبی جباری رسيد تا ضربه بغل پای اين بازيکن پس از برخورد به مدافع بحرين، به تور دروازه بچسبد.

در شرايطی که حتی جواد خيابانی گزارشگر مسابقه اعلام کرده بود اين شکست پايان جهان نيست، گل ايران در عين ناباوری ميزبان وارد دروازه اين تيم شد تا تمام بازيکنان دخيره و کادر فنی ايران به داخل زمين بدوند و حلقه شادی را تشکيل بدهند.

ضربه سر محمد قاضی که با درخشش دروازه بان بحرين دفع شد، ضربه مواج نکونام که از کنار دروازه به بيرون رفت و شوت تيموريان که با بی دقتی نواخته شد و از بالای دروازه بيرون رفت، مهم ترين موقعيت های ايران در نيمه دوم بودند.

ايران در اين بازی با ترکيب مهدی رحمتی، سيد جلال حسينی، هادی عقيلی، حسين ماهينی، آندرانيک تيموريان، محمدرضا خلعتبری، مجتبی جباری، مهرداد پولادی، جواد نکونام، غلامرضا رضايی و کريم انصاری فر مقابل بحرين به ميدان رفت.

خلعتبری از دقيقه ۶۰ جای خود را به جواد کاظميان داد. همزمان انصاری فرد نيز بيرون رفت تا محمد قاضی در نوک پيکان تيم ملی ايران بايستد.

غلامرضا رضايی که خسته شده بود هم در دقيقه ۷۸ از زمين خارج شد تا ميلاد ميداودی به محمد قاضی در خط حمله بپيوندد.

بشير عبدالمالک داور سنگاپوری به حامد العنزی از بحرين و حسين ماهينی از ايران کارت زرد نشان داد. کارت زرد ميداودی نيز باعث شد او با احتساب کارتی که در بازی رفت گرفت؛ از حضور در بازی بعدی مقابل اندونزی محروم شود.

ايران سه‌شنبه هفته پيش‌رو در جاکارتا به مصاف اندونزی خواهد رفت. تيمی که از ۴ بازی خود حتی يک امتياز هم نگرفته است اما با حمايت ۸۰ هزارتماشاگر، در خانه برای اعاده حيثيت به ميدان خواهد آمد.

نقد عملکرد فنی ايران

تيم ملی بحرين، مستحق پيروزی در اين بازی نبود. اما چه عواملی باعث شد که ايران از دستيابی به پيروزی در اين مسابقه باز بماند و گل تساوی را نيز در واپسين لحظات بازی به ثمر برساند؟

آيا بحرينی ها صرف نظر از بازی با ۱۱ بازيکن، تغيير کيفی مشخصی نسبت به بازی رفت داشتند؟ رقابتی که در آن ۶ گل خوردند و اگر کم دقتی خلعتبری نبود، ايران می توانست نتيجه ۷-۰ مقابل فلسطين را تکرار کند!

در بازی برگشت مقابل بحرين، ايران در انتقال توپ به يک سوم دفاعی حريف، کم نقص ظاهر می شد و با چند ضربه، توپ به منطقه خطر بحرين نزديک می شد اما از آن به بعد، تعلل در پاس آخر، کم دقتی در زدن ضربه نهايی و سردرگمی هافبک ها و مهاجمان در انتخاب بهترين گزينه برای نواختن شليک نهايی، باعث بسته ماندن قفل دروازه بحرين می شد.

از طرفی کريم انصاری فرد مهاجم نه چندان آماده سايپا از ابتدا در ترکيب تيم ايران قرار گرفت و با کمترين کارايی، از ترکيب تيم خارج شد. اين در حالی است که ميداودی مهاجم آماده اين روزهای استقلال، به عنوان آخرين تعويض به زمين آمد و اتفاقاً موثر و خظرساز ظاهر شد.

ميداودی اگر زودتر به زمين می آمد، در مقابله با دفاع چند لايه بحرينی ها می توانست روی ضربات از راه دور و شوت های استثنايی اش کمک بيشتری به تيم ملی کند.

جواد کاظميان نيز وقتی به ميدان آمد، در سمت چپ به بازی گرفته شد که پست غير تخصصی اوست. او کمتر پا به توپ شد و عملکرد خاصی نداشت. در حالی که ايران در همين پست، احسان حاج صفی را در اختيار دارد که از هر دو جنبه دفاعی و هجومی، توانايی های ويژه ای دارد.

نقض قوانين فيفا در بحرين

به رغم سختگيری های فيفا نسبت به هر دو بازی رفت و برگشت اين مسابقه و تعيين ناظر امنيتی برای، بازی برگشت دربرگيرنده چند تخلف از سوی تيم ميزبان بود.

تصاويری از حاکمان بحرين در دست برخی تماشاگران بود و همچنين پرچم های عربستان نيز روبه روی جايگاه و مقابل دوربين های تلويزيونی نصب شده بودند. اين در حالی است که عربستان در جمع تيم های اين گروه نيز قرار ندارد.

در دقيقه ۳۵ مسابقه يکی از تماشاگران با پرچم بحرين وارد زمين بازی شد و بازی چند لحظه به همين دليل متوقف شد تا پليس بتواند او را از زمين خارج کند.

و در دقيقه ۸۰ نيز تماشاگران بحرينی با استفاده از نور ليزر باعث شدند چند لحظه ای بازی متوقف شود. کمک داور بازی اين نکته را به داور منتقل کرد و او نيز ناظر بازی را فراخواند تا ماجرای ليزر را پيگيری کند.

همچنين کليه خبرنگاران و عکاسان ايرانی از فرودگاه منامه ديپورت شده و به ايران بازگشتند که اين ماجرا باعث اعتراض فدراسيون فوتبال ايران به فيفا شد.

در پی اعتراض کتبی فدراسيون فوتبال ايران به فيفا و AFC، فدراسيون جهانی فوتبال از ايران عذرخواهی کرده و خواستار توضيح قانع کننده بحرين به دليل اين اقدام غير متعارف شده است.

نتايج ساير بازی ها: صعود اردن، ژاپن و ازبکستان

اولين ديدار از دور برگشت رقابت‌های مقدماتی، در گروه سوم قاره آسيا بين تاجيکستان و ژاپن در شهر دوشنبه برگزار شد که ژاپن با گل‌های کونوا، اوکازاکی (۲گل) و مائه دا به برتری ۴-۰ رسيد. تاجيکستان در ۴ مسابقه هنوز نتوانسته گلی به ثمر برساند.

در دومين ديدار از گروه سوم، ازبکستان يک بر صفر بر کره شمالی غلبه کرد تا مانند ژاپن ۱۰ امتيازی شود. به اين ترتيب ازبکستان و ژاپن به عنوان اولين تيم ها به مرحله بعدی مسابقات راه پيدا کردند تا تکليف گروه سوم خيلی زود مشخص شود.

در گروه چهارم، عمان در مسقط ميزبان استراليا بود و با شکست دادن اين تيم شگفتی ساز شد و در کورس مدعيان صعود قرار گرفت. عامد علی حُسنی برای عمان گلزنی کرد. اين اولين برد عمان در اين بازی ها بود.

عربستان سعودی در خانه با ۳ گل بر تايلند غلبه کرد تا به رده دوم صعود کند و شانس صعودش را همچنان زنده نگه دارد. نايف هزازی، احمد ال فرايدی و محمد نور گلزنان عربستان با سرمربيگری فرانک ريکارد بودند.

استراليا که هر سه ديدار دور رفت را با پيروزی پشت سر گذاشته، همچنان با ۹ امتياز در صدر جدول اين گروه است. تايلند و عمان با ۴ امتياز در رده سوم و آخر قرار دارند.

در گروه دوم، ميزبان ها ناکام بودند. کويت در خانه با يک گل به لبنان باخت و امارات بحران زده که تغيير سرمربی اش هم نتيجه بخش نبوده، با ۲ گل مغلوب کره جنوبی شد.

کره جنوبی اگرچه روی کاغذ هنوز صعودش مسجل نشده اما دو بازی مقابل لبنان و کويت را پيش رو دارد و حتی با يک تساوی نيز می تواند صعود کند.

در گروه اول عراق با يک گل بر چين غلبه کرد و اردن با ۲ گل از سد سنگاپور گذشت. اردن تنها تيمی است که هر ۴ بازی اش را با برتری به پايان رسانده و ۱۲ امتيازی است.

صعود اردن با سرمربيگری عدنان حمد قطعی شده. عراق نيز فقط در صورتی صعود نخواهد کرد که هر دو بازی بعدی اش را ببازد و چين در هر دو بازی اش به برتری برسد.
XS
SM
MD
LG