لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

ايران قهرمان جام جهانی کشتی فرنگی شد


تيم ملی کشتی فرنگی ايران با برتری مقابل روسيه، ضمن گرفتن انتقام شکست پارسال موفق شد جام جهانی ۲۰۱۴ را نصيب خود کند. اين مسابقه در حضور بيش از پنج هزار تماشاگر در سالن هفتم تير تهران برگزار شد.

کشتی فرنگی ايران طی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ در سه دوره قهرمان جام جهانی شده بود.

فينال پارسال را هم ايران و روسيه در ورزشگاه آزادی برگزار کردند که عنوان نخست به روسيه رسيد اما اين بار، تيم ملی ايران روی سکوی قهرمانی ايستاد.

ايران قبل از راهيابی به فينال ۸-۰ آذربايجان را شکست داد. کره جنوبی را ۷-۱ برد. با نتيجه ۸-۰ فنلاند را مغلوب کرد و مقابل ارمنستان نيز به برتری ۵-۳ رسيد. در مسابقه با ارمنستان، نفرات دوم و کم تجربه تيم نيز فرصت حضور بر روی تشک را پيدا کردند.

ايران در حالی قهرمان شد که فقط حدود دو هفته قبل از مسابقات، تمرينات اين تيم به خاطر کناره گيری محمد بنا به حالت تعطيل درآمد و اغلب فرنگي کاران نيز اردو را ترک کردند. اما با گذشت چند روز، ستاره های کشتی فرنگی به اردو برگشتند و ناصر نوربخش هم به عنوان سرمربی جديد، هدايت تيم ملی را برعهده گرفت. نوربخش در سالهای قبل نيز به تناوب سرمربی تيم ملی جوانان يا مربی تيم ملی بزرگسالان بوده.

در وزن ۵۹ کيلوگرم مسابقه نهايی، حميد سوريان ۶-۵ مينگيان سمنوف را شکست داد. در دقيقه آخر سوريان که دارنده شش طلای جهانی و المپيک است، توانست حريفش را خاک کند و با باراندازهای پياپی شش امتياز گرفت تا اين ديدار نفسگير را از دارنده مدال برنز المپيک لندن ببرد.

در ۶۶ کيلوگرم اميد نوروزی مغلوب آدام کوراک قهرمان امسال اروپا شد. با اين حال در پايان کشتی، هواداران به تشويق نوروزی قهرمان المپيک لندن پرداختند.

در ۷۱ کيلوگرم که از وزنهای جديد کشتی است، سعيد عبدولی قهرمان سال ۲۰۱۱ جهان ۳-۰ چنگيز لابازانوف را مغلوب کرد. اما در ۷۵ کيلوگرم فرشاد عليزاده ۱۰-۰ مغلوب رومن ولاسوف قهرمان جهان و قهرمان المپيک لندن شد. فرشاد با دو بار سالتوی حريف، قافيه را باخت.

در ۸۰ کيلو حبيب اخلاقی با نتيجه ۸-۰ از سد يوگنی بوگومولوف گذشت. اخلاقی نمايشی هجومی و دائماً رو به جلو را به نمايش گذاشت. اخلاقی در پايان مسابقات به خبرنگاران گفت: تلاش کرديم حواشی را کنار بزنيم تا به قهرمانی برسيم. الان آقای بنا حضور ندارد اما ما با او و کادر فنياش همقسم شديم تا قهرمان جام جهانی شويم.

در ۸۵ کيلوگرم طالب نعمت پور قهرمان سال ۲۰۱۳ جهان نعمت پور در حالی که ۲-۱ پيش بود و وقت مسابقه به پايان رسيده بود، با شمارش معکوس تماشاگران کشتی را رها کرد که چاکوتادزه او را گرفت. داوران امتيازی ندادند اما اعتراض روسها بازبينی فيلم را در پی داشت که مشخص شد وقت به پايان رسيده و باز هم رای تغيير نکرد.

در ۹۸ کيلوگرم: مهدی علياری با وجود خون ريزی از ناحيه صورت، از سد نيکيتا ملنيکوف گذشت و قهرمانی ايران را مسجل کرد. در ۱۳۰ کيلوگرم هم بشير باباجان زاده توانست ششمين شکست را به روسيه تحميل کند.

پس از پايان مسابقه رسول خادم در مصاحبه زنده با تلويزيون ايران گفت اميدوار است با ظرفيت هايی که کشتی ايران دارد، در آينده حتی تيم دوم ايران هم بتواند حرف اول جهان را بزند.

حسن بابک مدير تيم ملی هم ضمن تشکر از حمايت چشمگير مردم و علاقمندان کشتی گفت داوران آشکارا جانب روسيه را گرفتند اما ما به بچه ها گفتيم که فقط روی توانايی خودشان تمرکز کنند و کاری به مسائل داوری نداشته باشند.

موضوعی که حسن بابک گفت، در امتداد گزارش کشتي ها نيز توسط هادی عامل و يدالله اعتصامی در تلويزيون ايران مورد اشاره قرار گرفت.

در ديدار رده بندی آذربايجان با نتيجه ۶ بر ۲ از سد مجارستان گذشت و عنوان سوم را از آن خود کرد. ترکيه با نتيجه ۴ بر ۴ تيم کره جنوبی را شکست داد تا پنجم شود. در ديدار برای کسب مقام نهم آمريکا ۴ بر ۴ ارمنستان را شکست داد و در مسابقه برای کسب مقام هفتم نيز قزاقستان با همين نتيجه از سد فنلاند گذشت.

اين مسابقات با حضور نناد لالوويچ رييس صربستانی فدراسيون جهانی کشتی برگزار شد. در مراسم افتتاحيه ابتدا کشتي گيران نوجوانان به صورت هماهنگ، نمايشی از فنون جذاب کشتی را اجرا کردند. در ادامه نناد لالوويچ خطاب به حاضران در سالن گفت: سلام به همه کشتی دوستان دنيا، مخصوصاً به بهترين تماشاگران دنيا، اميدوارم با تلاش تمام فدراسيونهای کشتی دنيا بتوانيم اين ورزش را برای هميشه در المپيک حفظ کنيم.
XS
SM
MD
LG