لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

لبنان در ورزشگاه آزادی گلباران شد


تيم ملی فوتبال ايران با پيروزی پر گل مقابل لبنان در ورزشگاه آزادی که مقابل ديدگان ۸۰ هزار تماشاگر رقم خورد، اميدهای صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ را افزايش داد.

ملي پوشان ايران حالا در صورت غلبه بر کره جنوبی در اولسان، به عنوان تيم نخست راهی برزيل خواهند شد. در صورت تساوی ايران و کره جنوبی نيز ازبکستان بايد ۴ گل به قطر بزند تا به عنوان تيم دوم، همراه با کره جنوبی راهی جام جهانی شود. رسولي نژاد معاون وزير ورزش پس از پيروزی ايران به خبرنگاران گفت: «احتمال تبانی قطر با ازبکستان وجود دارد.»

اگر ايران مغلوب کره شود و در بازی همزمان نيز ازبکستان در خانه اش مقابل قطر شکست بخورد يا به تساوی برسد، باز هم ايران به عنوان تيم دوم، جواز حضور در جام بيستم را کسب خواهد کرد.

در ديدار ايران و لبنان، گره بازی را محمدرضا خلعتبری باز کرد. او در دقيقه ۳۸ پا به توپ وارد محوطه جريمه شد تا با عبور از مدافعان و شوت دقيق در نقطه کور دروازه حريف، گل اول را به ثمر برساند. در بازی پيشين ايران و لبنان که در مرحله مقدماتی جام ملتهای آسيا برگزار شد نيز قفل بازی تدافعی لبنان با حرکات پا به توپ اشکان دژآگه شکسته شده بود.

خلعتبری هنگام شادی پس از گل، پيراهنی را جلوی دوربين به نمايش گذاشت که روی آن از اميد عباسی آتشنشان فداکار، ياد شده بود که برای نجات دختر ۹ ساله ای در طبقه دهم يک مجتمع مسکونی، خودش در کام آتش ماند.

در دقيقه ۴۵ جواد نکونام با ضربه سر گل دوم را زد تا شاگردان کارلوس کي روش، نيمه دوم را با آرامش خاطر آغاز کنند. نيمه ای که به محض شروع، رضا قوچان نژاد ستاره گلزن بازی قبلی باز هم خوش درخشيد و با ورود به محوطه جريمه و هوشياری در نواختن ضربه آخر، گل سوم را به ثمر رساند.

جواد نکونام کاپيتان تيم ملی ايران که فاصله ای تا شکستن رکورد بازی ملی علی دايی ندارد، در دقيقه ۸۶ با شوت غافلگيرانه اش گل چهارم ايران را به ثمر رساند و خودش هم دو گله شد. او پس از بازی نيز به عنوان مرد برتر ميدان معرفی شد.

تيم ملی ايران که چهارشنبه شب راهی کره جنوبی مي شود تا آخرين بازی مقدماتی را در برابر اين تيم برگزار کند، فرصتهای متعدد ديگری نيز برای افزايش گلهای زده داشت.

در ترکيب اين تيم رحمان احمدی، پژمان منتظری، سيدجلال حسينی، خسرو حيدری، هاشم بيکزاده (دقيقه ۸۰ احسان حاج صفی)، جواد نکونام، آندرانيک تيموريان، رضا قوچان نژاد، مجتبی جباری (دقيقه ۷۰ غلامرضا رضايی)، مسعود شجاعی (دقيقه ۶۹ محسن مسلمان) و محمد رضا خلعتبری به ميدان رفتند.

تئو بوخر سرمربی لبنان در نشست خبری، با اين پرسش مواجه شد که ايراني ها انتظار نداشتند تيم يک مربی آلمانی وقتکشی کند. بوخر در پاسخ از جای خود بلند شد و ضمن ترک محل کنفرانس خبری گفت: متاسفم و جواب شما را نميدهم؛ شما به من احترامی کرديد.

در حاشيه اين بازی، محمدرضا عارف نامزد انتخابات رياست جمهوری که از حضور در انتخابات انصراف داده نيز به ورزشگاه آزادی آمد. فارس نيوز گزارش داده او با تشويق تماشاگران نيز مواجه شده.

در ديگر بازی اين گروه، کره جنوبی موفق شد ازبکستان را با يک گل از پيش رو بردارد. جدول گره A به شرح زير است:

۱- کره جنوبی ۱۴ امتياز، تفاضل مثبت ۷
۲- ايران ۱۳ امتياز، تفاضل گل مثبت ۵
۳- ازبکستان ۱۱ امتياز، تفاضل گل مثبت يک
۴- قطر ۷ امتياز
۵- لبنان ۵ امتياز

در گروه نخست نيز استراليا مثل ايران ۴ گل وارد دروازه مهمانش کرد تا در آستانه صعود به جام جهانی بايستد. شاگردان هولگر اوسيک با درهم شکستن اردن، حالا کافی است تا عراق حذف شده و نا اميد را در سيدنی شکست دهند و به عنوان تيم دوم گروه، راهی برزيل شوند.

ژاپن تيم اول اين گروه، باز هم در لحظات پايانی به پيروزی رسيد. شاگردان آلبرتو زاکه رونی موفق شدند عراق را با گلزنی شينجی اوکازاکی مهاجم اشتوتگارت در دقيقه ۸۹ مغلوب کنند. ژاپن مقابل عمان در دقيقه ۹۱ پيروز شده و در برابر استراليا نيز گل مساوی که گل صعود به جام جهانی بود را در دقيقه ۹۱ به ثمر رساند.

اظهارات کي روش بعد از پيروزی ايران

سرمربی تيم ملی فوتبال ايران گفت سعی می کنيم با برتری در سئول، جام جهانی را از اين کشور به ايران بياوريم.

کارلوس کي روش گفت: مسابقه آخر را بايد در دو زمين انجام دهيم. يکی زمين بازی ايران و کره جنوبی است و ديگری هم بازی قطر و ازبکستان، اما من به تيم خودم اطمينان دارم.

سرمربی پرتغال در جام جهانی ۲۰۱۰ سپس با اين پرسش مواجه شد که آيا دو پيروزی متوالی و شاد کردن ايراني ها به آن معناست که سرمربی تيم ملی به شناختی دقيق از فوتبال ايران رسيده؟ او در پاسخ گفت: نظر شخصی خودتان را گفتيد و من نيز با شما موافقم.

کي روش درباره علت استرسی که در دقايق پايانی داشت، گفت: بازيکنان ايران ۸۵ دقيقه خيلی خوب بازی کردند و سپس خسته شدند. در پنج دقيقه آخر ميتوانستيم سه گل ديگر هم بزنيم.

سرمربی پيشين رئال مادريد در پاسخ به سوالی درباره احتمال تبانی قطر و ازبکستان گفت: نگران اين مسئله نيستم زيرا قطر به عنوان تيمی که ميزبان جام جهانی شده، مطمئناً برای دفاع از حيثيتش بازی خواهد کرد.

کي روش درباره غيبت اشکان دژاگه در ديدار با کره جنوبی گفت: نميدانم چرا چنين سوالاتی مطرح ميکنيد. هر بازيکنی را از دست بدهيد، از دست داده ايد و کاری نميتوان کرد اما آماده ترين بازيکن داخل ميدان خواهد رفت. دژاگه مصدوم است و يک بازيکن آماده جايش را مي گيرد.
XS
SM
MD
LG