لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

بازداشت دست‌اندرکاران وب‌سايت خبررسانی دراویش نعمت‌اللهی


تظاهرات اعتراضی دراویش گنابادی در بیدخت، عکس تزئینی است
تظاهرات اعتراضی دراویش گنابادی در بیدخت، عکس تزئینی است
يک‌شنبه شب تعدادی از ماموران امنيتی به منزل بعضی از دست‌اندرکاران و مديران وب‌سايت «مجذوبان نور» که به انعکاس اخبار دراويش سلسله نعمت‌اللهی می‌پردازد حمله کرده و تعدادی از آنها را بازداشت کردند.

در چند روز گذشته تعداد زيادی از دراويش گنابادی در شيراز دستگير و به نقاط نامعلومی منتقل شده‌اند. این در حالی است که اتهام افراد بازداشت شده هنوز مشخص نيست.

گزارش فرین عاصمی از بازداشت و دستگیری درویشان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:13 0:00
لینک مستقیم


به گفته شاهدان عينی، روز يک‌شنبه در پی درگيری ماموران امنيتی با دراويش گنابادی و افرادی که راهی مراسمی مذهبی در شهر کوار در نزدیکی شيراز بودند، چهار نفر زخمی و بيش از ۴۰ نفر زخمی شدند.

وب‌سايت مجذوبان نور گزارش داده است که حميد مرادی سروستانی، رضا انتصاری، عليرضا روشن، علی کرمی، علی معظمی و نصرت طبسی، مهدی اسنالو، مهدی حسينی، علی آسترکی، مصطفی عبدی و مهران رهبری از دست‌اندرکاران اين وب‌سايت بازداشت شده‌اند.

داود منتظری که در پرونده‌های قبلی وکيل دراويش گنابادی بوده، در گفت‌وگو با راديوفردا درباره آخرين خبری که از بازداشت‌شدگان در دست است می‌گويد:

«دستگيرشدگان همه از درويشان سلسله نعمت‌اللهی گنابادی بودند، تعداد دستگيرشدگان معلوم نيست و مشخص نيست چه کسانی آنها را دستگير کرده‌اند. فقط با توجه به اين که کسانی که برای دستگيری آنها آمدند مسلح بودند، به نظر می‌رسد که از نيروهای امنيتی بودند.»

وب‌سايت‌های جرس و کلمه گزارش داده‌اند که ماموران امنيتی اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور و شليک گلوله کرده‌اند.

داود منتظری درباره اين که بازداشت‌شدگان به کجا منتقل شده‌اند می‌گويد: «در حال حاضر ما از کسانی که بازداشت شده‌اند هيچ اطلاعی نداريم. به خانواده‌ها پاسخی داده نشده و به بازداشت‌شدگان هم اجازه تماس با خانواده‌هايشان داده نشده. هر کسی که برای گرفتن خبر مراجعه می‌کند، بازداشت می‌شود. تعدادی از دراويش که بازداشت و زخمی شده بودند، در بيمارستان نمازی شيراز بستری بودند؛ ماموران امنيتی دراويشی که برای عيادت آنها به بيمارستان رفته بودند را هم بازداشت کردند. فقط می‌دانم حميدرضا مرادی و امير اسلامی که از وکلای درويشان است را دستگير کرده‌اند که اين دو نفر وضعيت جسمی خوبی هم ندارند و به دليل اين که ناراحتی قلبی دارند و قطعا ادامه فشار بر آنها براي‌شان خطرناک است.»

داود منتظری، از وکلای دراويش گنابادی، در ادامه درباره وب‌سايت مجذوبان نور و اداره‌کنندگان آن می‌گويد: «سايت مجذوبان نور پايگاه رسمی اطلاع‌رسانی دراويش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی است که توسط عده‌ای از دراويش اداره می‌شود. علت تاسيس اين وب‌سايت هم اين بود که از سوی شورای امنيت ملی کشور به رسانه‌های داخلی اعلام شده بود که از انتشار اخبار دراويش سلسله نعمت‌اللهی خودداری کنند و عملا اخبار دراويش را بايکوت خبری کردند. به همين دليل عده‌ای از دراويش تصميم گرفتند برای انتشار فشارهايی که بر دراويش وارد می‌شود اين سايت را راه‌اندازی کنند.»

داود منتظری در ادامه می‌گويد: «مسئوليت اين سايت با مديران و موسسان اين سايت است و هيچ ربطی به بزرگان سلسله گنابادی ندارد. به نظرم هدف از بازداشت دست‌اندرکاران اين سايت اين است که اين سايت تعطيل شود و مردم از خبرهای دراويش اطلاع دقيق نداشته باشند.»

روز جمعه هم در درگيری نيروهای لباس‌شخصی با دراويش سلسله گنابادی در شيراز، تعدادی از اين دراويش زخمی شدند.

داود منتظری در اين باره می‌گويد: «روز جمعه يکی از روحانيون کوار به نام آقای شهبازی مردم را به راهپيمايی عليه دراويش دعوت می‌کند. پس از اين راهپيمايی مردم به خانه‌ها و منازل دراويش حمله می‌کنند و تعدادی از دراويش در اين درگيری بازداشت می‌شوند. ماموران امنيتی هم به دراويش حمله می‌کنند، اما تعداد دقيق بازداشت‌شدگان هنوز مشخص نيست.»

سه وکيل دراويش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی هم اکنون در زندان هستند.

داود منتظری، از وکلای دراويش گنابادی، درباره آخرين وضعيت اين سه وکيل زندانی دراويش می‌گويد: «مصطفی دانشجو که پروانه وکالت او به دليل وکالت دراويش باطل شد، در زندان ساری است. امير اسلامی از وکلای کانون وکلا روز يک‌شنبه همراه افشين کرم پور، از ديگر وکلای دراويش، برای پيگيری وضعيت دراويش بازداشت شده به دعوت مقام‌های فرمانداری کوار، به اين محل رفتند و از آن زمان تاکنون بازنگشته‌اند و هيچ اطلاعی از محل نگهداری آنها نداريم.»

داود دانشجو در ادامه به فشارهايی که بر دراويش در ايران وارد می‌شود اشاره می‌کند و می‌گويد: «از عمده‌ترين فشارهايی که بر دراويش در ايران وارد می‌شود محروميت از حقوق اجتماعی، تبعيد و حبس است. عدم رسيدگی به شکايت‌های دراويش و حبس خانگی بزرگان دراويش از ديگر فشارهايی است که بر دراويش وارد می‌شود.»

به گفته داود منتظری، اگر اکثر دراويش از محل‌های کار خود اخراج يا مجبور به ترک پست می‌شوند و تهديد می‌شوند اگر در مراسم درويشان شرکت کنند، کار خود را از دست می‌دهند. اميد بهروزی و مصطفی دانشجو از جمله وکلايی هستند که به همين دليل پروانه وکالت‌شان باطل شد.

اميد بهروزی، از وکلای دراويش گنابادی که پروانه وکالتش باطل شده، در گفت‌وگو با راديوفردا درباره فشارهايی که از سوی جمهوری اسلامی ايران بر دراويش وارد می‌شود می‌گويد: «تخريب حسينيه‌ها، جلوگيری از مسافرت بزرگان سلسله و بيرون راندن بزرگان سلسله از موطن آبا و اجدادی خود از فشارهای ديگری است که بر دراويش وارد می‌شود. جمهوری اسلامی از اموات دراويش هم وحشت دارد. برای مثال، دراويش نمی‌توانند فوت‌شدگان را در مزار سلطانيه بيدخت که از بيش از صد سال پيش اموات دراويش در آنجا دفن می‌شده به خاک بسپارند.»

اميد بهروزی در ادامه به تشريح وضعيت مصطفی دانشجو، ديگر وکيل مدافع دراويش گنابادی که در بازداشت است، می‌پردازد و می‌گويد: «مصطفی دانشجو بيش از سه ماه است در زندان ساری زندانی است. چندين بار از او خواسته شده تقاضای عفو و مرخصی کند، اما او اعلام کرده که حکمی که برايش صادر شده را قانونی نمی‌داند و به عنوان يک وکيل به اين حکم اعتراض دارد. برای همين درخواست عفو نکرده.»

مصطفی دانشجو به نشر اکاذيب متهم است.

اميد بهروزی هم به دليل اين که در جريان تخريب حسينيه شريعت قم، وکالت دراويش نعمت‌اللهی گنابادی را بر عهده داشت، پرونده وکالتش باطل شد.

طی سال‌های اخير فشار بر دراويش گنابادی در ايران افزايش زيادی يافته و حسينيه‌های آنها در شهرهای مختلف تخريب شده و تعداد زيادی از آنها بازداشت و روانه زندان شده‌اند.

بازداشت ۳۰ نفر از دراويش گنابادی شهرستان چرمهين اصفهان، دستگيری ۵ تن از دراويش سروستان استان فارس و محکوميت سه وکيل دراويش گنابادی از مواردی است که تنها در يک سال گذشته رخ داده است.
XS
SM
MD
LG