لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۲

مقام یمنی: ديپلمات ربوده شده ايرانی زنده است


سفارت ایران در صنعا
سفارت ایران در صنعا
یک مقام امنیتی یمن روز يکشنبه ۱۳ بهمن ماه گفته است که نوراحمد نيکبخت، ديپلمات ايرانی که در تيرماه در صنعا ربوده شد، زنده و سالم است. اين در حالی است که پيشتر گزارش های در خصوص کشف «جسد بی سر» اين ديپلمات منتشر شده بود.

به گزارش خبرگزاری رويترز،‌ يک مقام امنيتی يمن که نخواست نامش فاش شود گفته است: تماس هايی که از طريق ميانجيگران قبايلی با ربايندگان ديپلمات ايرانی برقرار شد،‌ تاييد می کند که او زنده است و جسد پيدا شده متعلق به وی نيست.

اوايل بهمن ماه سال جاری گزارش هايی در خصوص کشف جسدی بی سر در نزديکی ميادين نفتی در شمال استان مارب منتشر شد. اما به دنبال انتشار اين خبر مقامات ايرانی اعلام کردند که جسد کشف شده،‌ نوراحمد نيکبخت،‌ديپلمات ربوده شده ايرانی نيست.

در همين زمينه، عبدالله علی علی السری،‌کاردار يمن در تهران،‌ روز یکشنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفته است:«بر اساس اطلاعات و گزارش های دريافتی نيکبخت، زنده و سالم است.»

عبدالله علی علی السری اضافه کرده است: نيروهای امنيتی به دنبال يافتن راهی برای کمک و آزادی وی هستند،اميدواريم هرچه زودتر اخبار جديدی در مورد اين ديپلمات ايرانی اعلام شود.

به گزارش ايرنا، نوراحمد نيکبخت « وابسته اداری سفارت ايران» در يمن بود که در ۳۰ تيرماه سال ۱۳۹۲ توسط افراد مسلح ربود شد.

اين در حالی است که ابوالقاسم اسدی ديگر ديپلمات ايرانی در يمن نيز ۲۸ دی ماه در صنعا به ضرب افراد مسلح کشته شد.

به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه ایران افراد مسلح « با حمله به اين ديپلمات قصد ربودن اسدی را داشتند که در پی مقاومت وی، تروريست ها مبادرت به تيراندازی کردند.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، آدم ربايی و گروگانگيری خارجی ها در يمن بسيار رايج است که توسط قبائل و با انگيزه مالی يا آزادی زندانيان انجام می شود. القاعده و شبه نظاميان اسلامگرای نيز در يمن تا کنون شماری از خارجی ها را به گروگان گرفته اند.

يمن طی سال های اخير ايران را به حمايت از حوثی ها، پيروان مذهب شيعه زيدی، متهم کرده و ايران نیز همواره اين اتهام را رد کرده است.

به گزارش رويترز، طی ماه های اخير درگيری بين حوثی ها و سنی های سلفی در شمال يمن تشديد شده است. دستکم در اين درگيری ها ۲۱۰ تن کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG