لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

«هادی آفريده، مستندساز ايرانی از زندان آزاد شد»


هادی آفريده، مستند ساز
هادی آفريده، مستند ساز
گزارش‌ها حاکی است که هادی آفريده، يکی ديگر از مستندسازان که اتهام همکاری با رسانه‌های فارسی برون‌مرزی بازداشت شده بود، به قيد وثيقه از زندان آزاد شده است.

خبرگزاری فارس به نقل از انجمن مستندسازان ايران اين خبر را منتشر کرده است. در اين خبر به ميزان وثيقه سپرده شده اشاره ای نشده است.

هادی آفريده، شهنام بازدار، ناصر صفاريان، محسن شهرنازدار و مجتبی ميرطهماسب (مستند ساز) به همراه کتايون شهابی، تهيه کننده، از ۲۶ شهريور به اتهام همکاری با شبکه بی بی سی فارسی بازداشت شدند.

طی هفته جاری، ناصر صفاريان و محسن شهرنازدار، با سپردن وثيقه ۲۰۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شدند.

غلامحسين محسنی اژه‌ای دادستان کل ايران و سخنگوی قوه قضائيه، در چهارم مهرماه گفته بود: مستندسازان سينمايی براساس گزارش رسمی وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند.

غلامحسين محسنی اژه‌ای همچنين گفته بود، اين افراد «به صورت غيرقانونی مطالبی را تهيه می‌کردند و در اختيار بی‌بی‌سی قرار می‌دادند» و «با گزارش رسمی وزارت اطلاعات تحت تعقيب قرار گرفتند.»

اين در حالی است که صادق صبا، مدير بی بی سی فارسی در گفت‌و‌گو با راديو فردا، تاکيد کرده است بی بی سی فارسی هيچ همکار و خبرنگاری در ايران ندارد و به هيچ مستندساز و برنامه سازی در داخل ايران سفارش ساخت مستند و برنامه‌ای را پيشنهاد نکرده است.

شهنام بازدار، مجتبی ميرطهماسب، و کتايون شهابی همچنان دربازداشت بسر می‌برند.

سازمان عفو بين‌الملل پيشتر ضمن اعتراض به اين دستگيری‌ها گفته بود، اين بازداشت نمونه‌ای از تلاش‌های فراگير نهادهای امنيتی ايران برای سرکوب هر نوع صدای مخالف در کشور است که درتلاشند ازطريق جرم دانستن هرگونه تماسی با رسانه‌های خارجی، ايرانيان را ارتباط با جامعه بين‌المللی محروم کنند.
XS
SM
MD
LG