لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

پنجشنبه؛ انتخابات انجمن صنفی روزنامه نگاران


پنج شنبه هفدهم مرداد ماه اعضای انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران، قرار است در انتخابات هيات مديره اين انجمن شرکت کنند.
پنج شنبه هفدهم مرداد ماه اعضای انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران، قرار است در انتخابات هيات مديره اين انجمن شرکت کنند.

پنج شنبه هفدهم مرداد ماه در ايران به عنوان روز خبرنگار، نامگذاری شده است و درست در همين روز اعضای انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران، قرار است در انتخابات هيات مديره اين انجمن شرکت کنند. اين در حالی است که انجمن صنفی روزنامه نگاران چندی پيش از سوی وزارت کار، غير قانونی اعلام شد.


وزارت کار و امور اجتماعی در روز چهارم تيرماه گذشته در نامه ای با استناد به رای ديوان عدالت اداری انجمن صنفی روزنامه نگاران را واجد شرايط انحلال اعلام کرد و علت را پايان دوره عضويت اعضای هيات مديره انجمن صنفی در ۱۶ مهر ماه سال ۱۳۸۵ و تجديد نشدن انتخابات قانونی آن انجمن اعلام داشت.


با اين وجود انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران تاکيد می کند که رای ديوان عدالت اداری وزارت کار، رای به غير قانونی بودن انجمن نبوده است.


اعضای انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران قرار است ساعت ۱۱ روز پنج شنبه در حسينيه ارشاد گرد آيند و برای انتخاب هيات مديره رای گيری کنند.


«خانه روزنامه نگاران»


عيسی سحرخيز، از اعضای انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران و عضو انجمن دفاع از روزنامه نگاران، در اين باره به راديو فردا چنين می گويد:«در واقع مسئولان وزارت کار تلاشی کردند که غير قانونی است و مخالف نظر اکثر اعضای انجمن است و ما در اين روزها شاهد تلاش اعضای انجمن هستيم که خانه خودشان را از دست ندهند».


وی می افزايد:«يک بيانيه اوليه ای که در ارتباط با حمايت از انجمن و عملکردش نوشته بودند، ابتدا ۵۰۰ امضا داشت ولی روز به روز به تعداد امضاها اضافه می شود. در سطح روزنامه ها و نشريات شاهد جنب و جوش خاصی هستيم که هيچ وقت در تاريخ انجمن چنين نبوده و در واقع آنها در دفاع از خانه خود تلاش می کنند و قاعدتا در نشست مجمع عمومی که ساعت ۱۱ روز پنج شنبه قرار است در حسينيه ارشاد برگزار شود، فکر می کنم که حضور فعالی خواهند داشت».


در همين حال رضا معينی، مسئول بخش فارسی گزارشگران بدون مرز، بر ضرورت شرکت همه روزنامه نگاران ايرانی در انتخابات انجمن صنفی روزنامه نگاران تاکيد می کند.


وی با اشاره به سومين سال رياست جمهوری محمود احمدی نژاد می گويد:«متاسفانه دولت آقای احمدی نژاد به عنوان دولتی آزادی ستيز و دولتی که دشمن آزادی بيان و مطبوعات است شناخته شده است. آقای احمدی نژاد از جمله رهبران ۳۷ کشور حهان هستند که در ليست دشمنان آزادی بيان قرار دارند. کارنامه ايشان در سه سال گذشته کارنامه سياهی است از توبيخ، دستگيری، بازداشت و آزار و اذيت روزنامه نگاران و نهادهای صنفی.».


آقای معينی می افزايد:« انجمن روزنامه نگاران ايران انجمنی است که بيش از ۴۰۰۰ روزنامه نگار را در خود متشکل کرده است. اين انجمنی است در دفاع از آزادی بيان و آزادی مطبوعات در ايران. بدون شک مثل هر تشکل ديگری دارای نواقص و ايراداتی است اما به هيچ عنوان نبايد اين سنگر را از دست داد به همين خاطر سازمان گزارشگران بدون مرز در پی اولين اقدامات دولت احمدی نژاد برای منحل کردن انجمن ايستاد و آن را محکوم کرد و حمايت همه جانبه خود را از اين انجمن اعلام کرد».


هفدهم مرداد ماه در عين حال روز خبرنگار در ايران است که به مناسبت سالروز کشته شدن محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شريف افغانستان به اين نام خوانده می شود.


در ۱۷ مرداد ماه سال ۱۳۷۷ محمود صارمی به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ايران در مزار شريف، توسط نيروهای طالبان کشته شدند.


XS
SM
MD
LG