لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

در خواست اعزام فرستاده ويژه نقض حقوق بشر به ايران


دهها استاد ايرانی دانشگاه های مختلف جهان در نامه ای به بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، ضمن محکوم کردن حمله به تظاهرات مسالمت آميز معترضان به انتخابات، خواستار اعزام فرستاده ويژه نقض حقوق بشر به ايران شده اند.

به دنبال اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری ايران در روز شنبه، تهران و شهرهای مختلف ايران شاهد راهپيمايی های مسالمت آميز معترضان به نتیجه انتخابات بوده است.

در جريان حمله به کوی دانشگاه تهران در بامداد روز دوشنبه تعداد زيای از دانشجويان بازداشت شدند که به گفته دفتر تحکيم وحدت دست کم هفت دانشجو در اين حمله کشته شدند.

در همين زمينه در تيراندازی به سوی تظاهرات مسالمت آميز صدها هزار نفر در روز دوشنبه در مسير خيابان آزادی و انقلاب تعداد زيادی کشته و زخمی شدند. به گفته مقامات دولتی ايران در جريان اين تير اندازی هشت نفر کشته شده اند.

در بخشی از نامه استادان ايرانی آمده است:«ما استادان ايرانی دانشگاه های مختلف کشورهای جهان، مراتب نگرانی عميق خود را از اوضاع ايران اعلام می داريم. دولت جمهوری اسلامی نتايج بدست آمده از انتخابات رياست جمهوری را با آنکه محدود به چهار کانديدای مورد اعتماد خود بود، محترم نشمرد و در عکس العمل به اعتراضات صلح آميز شهروندان، و رای دهندگان متوسل به خشونت آشکار و سرکوب فزاينده، و تحديد وسيع وسايل ارتباط جمعی شده است.»

در اين نامه همچنين آمده است: «ما مقاومت های چشمگير، مسالمت آميز و سنجيده نهادهای مردمی جامعۀ مدنی ايران را به رهبری زنان، دانشجويان، معلمان و کارگران، تحسين می کنيم و از خواست های بر حق آنها برای احقاق دمکراسی، آزادی های فردی، سياسی، و مذهبی حمايت می کنيم.»

اين نامه خطاب به دبیر کل سازمان ملل گفته است: «ما اعمال خشونت باری را عليه هموطنان مان که به طور مسالمت آميز خواستار احقاق حقوق خود هستند محکوم می کنيم، و از جنابعالی درخواست می کنيم که هرچه زودتر فرستادۀ جديدی را برای بررسی نقض حقوق بشر توسط دولت جمهوری اسلامی به ايران اعزام داريد.»

نامه استادان ايرانی در زمانی منتشر شده است که روز جمعه مراسم به خاکسپاری حسين طهماسب، دانشجويی که براثر ضربات باتوم نيروی ضد شورش پليس در کرمانشاه کشته شده بود، در ميان تدابير امنيتی برگزار شد.

از سوی ديگر در حالی که قرار است روز شنبه به دعوت مجمع روحانيون و حزب اعتماد ملی راهپيمايی سراسری در ميدان آزادی برگزار شود، آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، نسبت به برگزاری راهپيمايی خيابانی هشدار داده است.

عفو بين‌الملل در واکنش به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرده است که سخنان رهبر جمهوری اسلامی «چراغ سبزی بود به نيروهای امنيتی برای سرکوب خشن معترضانی که از حق خود برای راه‌پيمايی و بيان عقايد بهره می‌گيرند».

سازمان عفو بين‌الملل در بيانيه خود اشاره کرده است: رهبر جمهوری اسلامی به جای آن که «به نيروهای امنيتی از جمله بسيجی‌ها هشدار دهد که طبق قانون عمل کنند» به مردم گفت که مسئوليت خشونت‌ها «متوجه مشوقان و برگزارکنندگان» اعتراض‌ها خواهد بود.
XS
SM
MD
LG