لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

حملات انتحاری در عراق ده ها کشته برجای گذاشت


به گفته مقام های نظامی آمریکا میزان خشونت ها در عراق نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
به گفته مقام های نظامی آمریکا میزان خشونت ها در عراق نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

در بمبگذاری های انتحاری روز چهارشنبه بيست ششم سپتامبر در سراسر عراق دست کم شصت نفر کشته و بيش از ۱۲۰ نفر مجروح شدند.


در يک منطقه شيعه نشين در جنوب غربی بغداد انفجار همزمان دو خودروی بمبگذاری شده دست کم ۳۲ کشته برجای گذاشت. اين انفجار يکی از قویترین انفجار هايی بود که در هفته های اخير در بغداد روی داده است.


اين انفجار ها عصر روز چهارشنبه هنگام بسياری از مردم خود را برای افطار ماه رمضان آماده می کردند، به وقوع پیوستند.


اين انفجار در حالی به وقوع پيوست که نوری المالکی، نخست وزير عراق، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت در ماه جاری طرح امنيتی بغداد با پشتيانی هزاران سرباز آمريکايی باعث کاهش ميزان خشونت ها در بغداد شده است.


آقای مالکی با اشاره به بهتر شدن وضع امنيت در عراق، گفته است:«ما برای رسيدن به هدف نهايی خود يعنی عراقی امن، با ثبات و خوشبخت راه درازی در پيش داريم».


در يک منطقه شيعه نشين در جنوب غربی بغداد انفجار همزمان دو خودروی بمبگذاری شده دست کم ۳۲ کشته برجای گذاشت. اين انفجار يکی از قویترین انفجار هايی بود که در هفته های اخير در بغداد روی داده است

در همين حال در شمال عراق، در جريان اصابت يک خودروی انتحاری به منزل مسکونی شيخ کنعان الجمهور، يکی از شيوخ سنی مخالف القاعده در عراق، دست کم ۱۰ نفر کشته و نه نفر مجروح شدند.


شيخ کنعان الجمهور در اين حادثه مجروح شده است. در آغاز ماه رمضان القاعده عراق اعلام کرده بود که شيوخ سنی که با نيروهای امنيتی همکاری کنند هدف حملات اين گروه قرار خواهند گرفت.


شيخ عبدالستار ابو ريشه، از چهره شناخته شده «شورای نجات استان انبار»، بر اثر انفجار بمبی کار گذاشته شده در کنار جاده، همراه دو گارد محافظش روزپنجشنبه بيست و دوم شهريور ماه کشته شد. جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در آخرين ديدار خود از عراق با آقای ابوريشه ديدار کرده بود.


در همين زمينه، ژنرال کوين برگنر، سخنگوی ارتش آمريکا، گفت :«در روزهای اخير شاهد افزايش خشونت ها در مناطقی که القاعده فعاليت می کند، بوده ايم».


ژنرال برگنر در يک کنفرانس خبری گفت اين افزايش از پيش قابل انتظار بود چرا که با کاهش ميزان خشونت انتظار می رفت در ماه رمضان شاهد افزايش خشونت باشيم.


به گفته ژنرال برگنر ميزان خشونت ها نسبت به سال گذشته و سال ۲۰۰۵ کاهش يافته است.


در همین حال به گفته مقام های پليس عراق انفجار سه خودرو بمب گذاری شده در موصل و سه انفجار ديگر در شمال عراق بيش از چهارده کشته برجای گذاشت.


همچنين در حمله به يک مسجد اهل تسنن در الخصيب در نزديکی بصره چهار نفر کشته شدند.


XS
SM
MD
LG