لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

«ايران و سوريه به حمايت از تروريسم در عراق پايان دهند»


شبه نظامیان سپاه مهدی در بصره.
عکس از (epa)
شبه نظامیان سپاه مهدی در بصره. عکس از (epa)

در حالی که نبرد ميان نيروهای دولتی و شبه نظاميان شيعه در بصره ادامه دارد، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه گفت: ايران و سوريه بايد به «حمايت از تروریسم و خشونت» در عراق پايان دهند.


آقای بوش که در يک پايگاه نيروی هوايی در ديتون، اوهايو، صحبت می کرد، افزود: شبه نظاميان شيعه عراقی از ايران پول، آموزش و سلاح دريافت می کنند.


واشينگتن طی سال های اخير ايران را متهم کرده است که با ارسال سلاح و آموزش شورشيان شيعه عراقی، به خشونت ها قومی در این کشور دامن زده است.


اين درحالی است که ايران اين اتهام رد می کند و می گويد استمرار حضور نيروهای آمريکا در عراق باعث گسترش خشونت در اين کشور شده است.


رييس جمهوری آمريکا همچنين تصميم نخست وزير عراق برای انجام عمليات عليه شبه نظاميان شيعه در بصره را اقدامی «متهورانه» خواند.


در همين حال، نخست وزير عراق که برای نظارت بر عمليات نيروهای دولتی عليه شبه نظاميان شيعه به بصره سفر کرده، اعلام کرده است که «عمليات نظامی در بصره تا سرکوبی کامل باندهای جنايتکار ادامه خواهد داشت».


به دستور نوری المالکی، نخست وزير عراق عمليات نظامی نيروهای دولتی عليه شبه نظاميان سپاه مهدی از روز سه شنبه در بصره آغاز شد. از زمان درگيری های بصره برخی نقاط ديگر عراق نيز شاهد بروز نا آرامی بوده است.


در حالی که نوری المالکی اعلام کرده است که عمليات عليه شبه نظاميان شيعه در بصره ادامه خواهد يافت، هزاران نفر در شهرک صدر و محله کاظميه در بغداد دست به تظاهرات زده و خواهان استعفای وی شدند.


در همين حال به گفته ارتش آمريکا، شانزده راکت بسوی منطقه امنيتی سبز در بغداد پرتاب شده که يک سرباز آمريکايی، يک سرباز عراقی و دو شهرند آمريکايی را زخمی کرده است.


  • آمار دقیق تلفات درگيری هایی که از روز سه شنبه شروع شده نامشخص است اما برخی خبرگزاری ها گزارش داده اند که تاکنون دستکم یکصد و سی نفر از در این درگیری های نفر کشته شده اند.

مقرارت منع رفت و آمد شبانه در بغداد


در همين حال به دنبال ادامه در گيری های نيروهای دولتی و سپاه مهدی، مقامات دولت عراق از روز پنجشنبه به مدت سه روز در بغداد مقرارت محدوديت رفت و آمد شبانه وضع کردند.


ژنرال قاسم موسوی، سخنگوی نيروهای امنيتی عراق در بغداد گفت:«مقرارت محدويت رفت و آمد برای مردم و خودرو ها در بغداد از ساعت يازده شامگاه تا پنج بامداد و از روز پنجشنبه تا يکشنبه خواهد بود».


ژنرال موسوی افزود:«اين اقدام به دليل درگيری در بغداد است و ما می خواهيم از شهروندان حفاظت کنيم».


در همين حال، مقتدی صدر، روحانی تندروی عراقی و رهبر سپاه مهدی، در بيانيه ای روز پنجشنبه خواهان يافتن راه حلی صلح اميز برای پايان دادن به درگيری ميان نيروهای دولتی و شبه نظاميان سپاه مهدی شد.


در اين بيانيه آمده است:«مقتدی صدرخواستار يافتن راه حلی سياسی و صلح آميز برای بحران موجود و اجتناب از خونريزی شده است».


دفتر مقتدی صدر در نجف اعلام کرده است که اين بيانيه در اختيار همه دفاتر جنبش صدر در عراق قرار گرفته است.


در همين حال خبرگزاری آسوشيتد پرس از ادامه نبرد سنگين در خيابان های بصره خبر داده است.


آمار دقیق تلفات درگيری هایی که از روز سه شنبه شروع شده نامشخص است اما برخی خبرگزاری ها گزارش داده اند که تاکنون دستکم یکصد و سی نفر از در این درگیری های نفر کشته شده اند.


براساس گزارش صليب سرخ، روز پنج شنبه دست کم ۲۳ نفر در بصره بر اثر پرتاب راکت کشته شده اند.


در همین حال به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، بر اساس امار پلیس و بیمارستان های بصره روز چهارشنبه دستکم پنجاه و شش نفر در این شهر کشته شده اند.


بر پايه گزارش پليس محلی نيز، در شهر کوت درگيری ها باعث کشته شدن ۴۴ نفر شامل ۴۰ نظامی شيعه و چهار پليس شده و حدود ۷۵ نفر زخمی شده اند.


آقای مالکی، صبح روز چهارشنبه، هفتم فروردين ماه، به ارتش مهدی هفتاد و دو ساعت مهلت داد تا سلاح های خود را به زمين بگذارند و اين مهلت روز جمعه به پايان می رسد.


به گفته مقامات عراقی، هفده نفر ديگر در درگيری های شهرک صدر کشته شده اند و شمار تلفات در شهر حلّه واقع در جنوب عراق نيز به دهها نفر رسيده است.


XS
SM
MD
LG