لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

«پنج نفر» در عمليات بازداشت يک نماينده سنی عراق کشته شدند


يک مقام پليس عراق گفته است که در جريان عمليات نيروهای امنيتی اين کشور برای بازداشت يکی از نمايندگان سنی مذهب پارلمان عراق در استان انبار در روز شنبه هفتم ديماه دست کم پنج نفر کشته شده اند.

اين مقام پليس عراق به خبرگزاری رويترز گفته است، نيروهای ارتش و پليس عراق در صدد بودند تا احمد الوانی، از حاميان تظاهرات ضد دولتی، را در خانه اش در رمادی به اتهام دست داشتن در اقدامات تروريستی بازداشت کنند که با مقاومت محافظان و اقوام وی مواجه شدند و اين درگيری دوساعت طول کشيد.

اين مقام پليس اضافه کرده است در اين درگيری سه تن از محافظان، خواهر و برادر احمد الوانی کشته شده اند.

طبق اين گزارش بازداشت احمد الوانی احتمالا باعث تشديد تظاهرات عليه دولت نوری المالکی،‌ نخست وزير شيعه عراق، خواهد شد.

احمد الوانی از اعضای ائتلاف «العراقيه» است که به شدت مخالف سياست های دولت نوری المالکی است.وی همچنين از چهره اصلی برگزاری تظاهرات عليه دولت نوری المالکی محسوب می شود.

به گزارش رويترز، اين مقام پليس که نخواست نامش فاش شود، همچنین گفته است:«نيروهای مخصوص پليس و ارتش می خواستند احمد الوانی را بازداشت کنند که منجر به درگیری شد. تا کنون جنازه پنج نفر از جمله يک زن به بيمارستان فلوجه منتقل شده است.»

اسامه النجيفی، رئيس مجلس نمايندگان جمهوری عراق بازداشت احمد الوانی را اقدامی خطرناک و «نقض آشکار» قانون اساسی خوانده است.

در همين زمينه، ژنرال علی غيدان، فرمانده نيروی زمينی ارتش عراق به تلويزيون دولتی این کشور گفته است، نيروهای امنيتی همچنين در صدد بازداشت علی الوانی، برادر اين نماينده پارلمان بودند. به گفته وی، علی الوانی به اتهام دست داشتن در قتل يک سرباز عراقی تحت تعقيب قرار داشت.

به گفته ژنرال علی غيدان، علی الوانی در اين درگيری کشته شده است.

به گزارش «العالم» شبکه عربی زبان دولت جمهوری اسلامی ايران،‌ وزارت دفاع عراق در بيانيه ای درباره چگونگی بازداشت احمد الوانی اعلام کرده است:« به محض ورود نيروهای امنيتی، برادر الوانی به همراه محافظانش به سوی ماموران امنيتی آتش گشودند که اين حادثه به کشته شدن يکی از ماموران امنيتی و زخمی شدن ۵ تن ديگر منجر شد. در نهايت ماموران ضد تروريسم پليس عراق، احمد الوانی را بازداشت کردند.»

عراق طی سال جاری شاهد خشونت های بی سابقه بعد از سال های ۲۰۰۶-۲۰۰۷ بوده است. گزارش ها حاکی است که در سال جاری دست کم ۸ هزار نفر در بمبگذاری ها و خشونت های فرقه ای در عراق کشته اند.
XS
SM
MD
LG