لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۵

معاون وزیر بهداشت عراق بازداشت شد


نیروهای عراقی و آمریکایی عملیات امنیتی در بغداد را آغاز کردند
نیروهای عراقی و آمریکایی عملیات امنیتی در بغداد را آغاز کردند

یکی از سخنگوی وزارت بهداشت عراق روز پنج شنبه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی و عراقی با حمله به ساختمان این وزارتخانه در مرکز بغداد معاون آن را بازداشت کردند.


به گزارش خبرگزاری رویترز، حکیم زمیلی، معاون وزیر بهداشت، از اعضای ارشد گروه وابسته به مقتدا صدر، روحانی تندروی شیعه عراقی است.


حملات مشترک نیروهای امنیتی امریکایی و عراقی به ساختمان وزارت بهداشت یک روز بعد از شروع عملیات بغداد برای پاکسازی این شهر از شورشیان مسلح صورت می گیرد.


مقامات نظامی آمریکایی هنوز به این خبر واکنش نشان نداده اند.



عملیات در بغداد


سخنگوی ارتش آمريکا روز چهارشنبه هفتم فوريه تاييد کرد که عمليات امنيتی در بغداد برای مقابله با حملاتی که در روزهای اخير صدها کشته برجای گذاشت، آغاز شده است.


ژنرال ويليام کالدول سخنگوی ارتش آمريکا با اشاره به درخواست نوری المالکی نخست وزير عراق برای آغاز اين عمليات گفت بخش های تکميلی اين عمليات به طور کامل در روزهای آينده انجام خواهد شد.


گزارش ها از بغداد حاکی است که سربازان آمريکايی و عراقی عمليات امنيتی را از محله سنی نشين ادهميه شروع کرده اند.


نوری المالکی، نخست وزير عراق، روز سه شنبه، در ملاقاتی با فرماندهان نظامی اين کشور خواستار تسريع شروع عمليات برای ايجاد امنيت در بغداد شده بود.


سربازان آمريکايی و عراقی عمليات امنيتی را از محله سنی نشين ادهميه شروع کرده اند

آقای مالکی گفته بود شورشيان از اين فرصت استفاده می کنند و افراد بيشتری را می کشند. او به عراقی ها اطمينان داده بود که نيروهای امنيتی عراق از عهده مسئوليت های خود بر می آيند.


نخست وزير عراق گفته بود: تاخیر در اجرای اين عمليات موجب شده که شورشيان حملات خود را بيشتر کنند. نخست وزير عراق افزود «استراحت ممنوع»، بايد شعار نظاميان ما باشد .


همچنين بر اثر سقوط يک هلی کوپتر ديگر آمريکايی در روز چهارشنبه در شمال بغداد هر هفت سرنشين اين هلی کوپتر که تفنگداران دريايی بودند، کشته شده اند. تحقيقات در باره علت سقوط آغاز شده است.


ايران مرز مهران را بست


فرماندار شهرستان مهران از توابع استان ايلام گفت مرز مهران به مدت جهار روز به روی زوار بسته خواهد شد. آقای رحيمی فرماندار مهران به ایرنا گفته است دليل بسته شدن مرز مهران، درخواست نيروهای آمريکايی بوده است.


به گفته فرماندار مهران روزانه ۵ هزار زائر ايرانی و عراقی از طريق مرز مهران میان شهرهای دو کشور تردد می کنند.


ايران روز سه شنبه اعلام کرده بود که دو عضو گروه القاعده را که قصد داشتند از عراق وارد خاک ايران شوند دستگير کرده است .


تلويزيون دولتی ايران با اعلام اين خبر گفته بود: دو متهم ارتباط با القاعده بعد از ورود به خاک استان ايلام در مرز با عراق بازداشت و تحت بازجويی قرار گرفته اند. اين خبر روز چهارشنبه تکذيب شد


XS
SM
MD
LG