لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

فوتبال؛ دين سکولار و سمبل وحدت ملی در عراق


مردم بغداد در حال خوشحالی پس از پیروزی تیم ملی این کشور بر کره جنوبی
مردم بغداد در حال خوشحالی پس از پیروزی تیم ملی این کشور بر کره جنوبی

ده ها شيعه و سنی روز چهارشنبه در رستورانی در محله کراده در قلب بغداد جمع شدند تا در کنار يکديگر مسابقه فوتبال عراق و کره جنوبی را تماشا کنند.


اينان دوستانی قديمی اند که خشنونت های فرقه ای آنها را ازيکديگر جدا ساخته بود، اما بازی تيم ملی فوتبال عراق برای آنها فرصتی ایجاد کرد تا همه بار دیگر زير يک سقف گرد هم آيند.


بسياری از اين افراد اميدوارند که پيروزی تيم ملی عراق در جام ملت های آسيا، حتی برای لحظات کوتاهی توجه ها را از جنگ، مرگ و خون ريزی به سمت ديگری هدايت کند.


در جریان بازی فوتبال عراق و کره جنوبی هنگامی که نور صبری دروازه بان تيم ملی عراق، عضو باشگاه مس کرمان، ضربه چهارم يئوم کی هان را گرفت او دیگر به قهرمانی ملی بدل شده بود.


کسانی که در رستوران به تماشای بازی نشسته بودند از خوشحالی یکدیگر را در آغوش می گیرند و به انتظار پنجمین پنالتی می نشینند.


زمانی که ضربه پنجم بازیکن کره ای به تیر دروازه خورد و راهی خارج از زمین بازی شد، دیگر مشخص شده بود که عراق کار را تمام کرده است.


عراق برای اولين بار در تاریخ حضورش در بازی های جام ملت های آسیا توانست به فينال اين مسابقات راه يابد.


لحظاتی پس از پايان بازی تيم ملی عراق و کره جنوبی هزاران نفر در خيابان های بغداد به شادی پرداختند و عده ای با سلاح های اتوماتيک و نيمه اتوماتيک به تيراندازی هوايی دست زدند. پليس، سربازان، جنگجويان شورشی ، سنی و شيعه در بغداد اختلاف های خود را کنار گذاشته و در کنار يکديگر پيروزی تيم ملی عراق را در خيابان ها جشن گرفتند.


احمد علی يک دانشجوی عراقی به خبرگزاری فرانسه می گويد: «اين پيروزی برای همه عراق است و هيچکس، بجز تيم ملی ما نتوانست چنين احساسی را برای ما به ارمغان آورد».


ارسان اظهر ۲۴ ساله نیز می گويد: «اين پيروزی به ما کمک کرد تا رنج ها و دردهايمان را فراموش کنيم».


فوتبال؛ دينی فرا نژادی و زبانی


خبرنگاران خارجی در عراق اذعان می کنند که پيروزی تيم ملی عراق در بازی با کره جنوبی يکی از آن لحظات واقعی غرور ملی و شادی را به همراه داشت که از مسايل فرقه ای و قومی در اين کشور فراتر رفت.


به گفته ارسان اظهر همانطور که در تيم ملی عراق بازيکنان سنی، شيعه و کرد حضور دارند، در اين جشن ها نيز مردم را از هر قوم و زبانی به خيابان ها ريخته بودند.


يک روزنامه نگار برزيلی درباره فوتبال نوشته بود: « فوتبال دينی سکولار است که با اديان رقابت خواهد کرد». او می افزايد اين دين جديد، دينی فرا نژادی و زبانی است.


ارجان آپادرای، استاد دانشگاه در آمريکا، نيز در کتاب مشهور خود در باره «مدرنيته» به نقش بازی کرکيت در انسجام هويت ملی در هندوستان می پردازد. او تصريح می کند که کرکيت را بريتانيايی ها به هندوستان آوردند. اما هندی ها آن را به نماد افتخار ناسيوناليسم ملی خود بدل کردند.


تیم ملی فوتبال عراق به زبان مشترک گروه های مختلف دینی و قومی در عراق بدل شده است و مردم فارغ از دین و نژاد در ابراز شادمانی از یک رویداد ورزشی مشارکت می کنند.


پيروزی های تيم ملی فوتبال عراق توانسته است به نوعی مردم را با يکديگر آشتی دهد. به رغم انفجارهای روز چهارشنبه که دست کم ۵۰ کشته و بيش ۱۰۰ زخمی برجای گذاشت، مردم با برافراشتن پرچم های عراق در خيابان ها به شادمانی خود ادامه دادند.


فوتبال برای مدتی، ولو کوتاه، توانست لبخند را بر لبان عراقی ها که اکنون بيش از چهار سال است شاهد جنگ و خشونت هستند، جاری سازد. اکنون بايد منتظر بازی عراق و عربستان در روز يکشنبه ۷ مرداد بود. آيا نوار پيروزی های عراق و جشن های خيابانی ادامه خواهد يافت.


XS
SM
MD
LG