لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۱

عراق کنترل اردوگاه اشرف را در دست گرفت


تعدادی از اعضای سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف عراق
تعدادی از اعضای سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف عراق
در حالی که علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق روز سه شنبه گفت که نيروهای امنيتی اين کشور کنترل اردوگاه اشرف را در دست گرفته اند، سازمان مجاهدين خلق اعلام کرده است: در حمله نیروهای عراق ۱۵۰ نفر از ساکنان اين اردوگاه زخمی شده اند.

آقای دباغ گفت: از امروز نیروهای عراق کنترل داخلی اردوگاه اشرف را در اختیار دارند.

پیشتر مقامات عراقی اعلام کردند که در جريان درگيری بين نيروهای امنیتی عراقی و ساکنان اردوگاه اشرف ۱۵۰ نفر زخمی شده‌اند.

این در حالی است که سخنگوی دولت عراق هرگونه حمله به ساکنان اردوگاه اشرف را رد کرد.

تصرف اردوگاه اشرف توسط نيروهای عراقی پس از ماه‌ها تنش بر سر تصمیم‌گیری درباره آینده ساکنان آن روی داده است. ساکنان اين اردوگاه که همگی عضو سازمان مجاهدين خلق هستند در سال ۲۰۰۳ توسط نيروهای آمريکايی خلع سلاح شدند.

اردوگاه اشرف در شمال بغداد در استان دياله عراق و در نزديکی مرز ايران واقع است و نزديک به سه هزار و پانصد نفر در آن زندگی می‌کنند. اين اردوگاه در دوران جنگ ايران و عراق، به دستور صدام حسين، رئيس جمهور سابق عراق، برای کمک به اين گروه مسلح ساخته شد.

تا سه ماه پيش نيروهای آمريکايی مسئوليت اين اردوگاه را برعهده داشتند و اينک نيروهای عراقی کنترل آن را برعهده دارند.

ساعاتی پيش از حمله نيروهای عراقی به اردوگاه اشرف، سازمان مجاهدين خلق اعلام کرده بود در صورتی که مقامات ايران در مورد سلامتی ساکنان اين اردوگاه تضمين بدهند برخی از آنها مايل‌اند به ايران برگردند.

سازمان مجاهدین خلق در بيانيه این اعلام کرده است که دولتمردان ايران می بايست متعهد شوند در صورتی که اعضای اردوگاه اشرف به ايران باز گردند، بازداشت نشده، و تحت تعقيب، شکنجه، اعدام و هرگونه پيگرد قضايی قرار نمی‌گيرند.

يک مقام ارتش عراق به خبرگزاری فرانسه درباره عملیات روز سه‌شنبه گفته است که پس از آن که مذاکرات برای تحويل گرفتن اردوگاه از طریق مسالمت آمیز با شکست مواجه شد، ارتش عراق با استفاده از زور وارد اردوگاه اشرف شد و هم اکنون کنترل داخل و همه ورودی‌های اين اردوگاه را در اختيار دارد.

مقامات پليس عراق می‌گويند در جريان حمله پليس به اردوگاه اشرف ۱۰۰ نفر مجروح شده‌اند. اين در حالی است که شهريار کيا، يک سخنگوی مجاهدين خلق در اين اردوگاه، می‌گويد ۱۵۰ نفر در اين حمله مجروح شده‌اند.

مقامات پليس عراق می‌گويند ۵۰ نفر از نيروهای امنيتی عراق در جريان اين عمليات زخمی شده‌اند که جراحات ۲۰ نفر از آنها جدی است. پليس همچنين از بازداشت ۵۰ نفر از ساکنان اردوگاه اشرف خبر داده است.

شهريار کيا که از طريق تلفن و از داخل اردوگاه با خبرگزاری فرانسه صحبت می‌کرد گفت: «ما نگران هستيم که بازداشت‌شدگان به ايران تحويل داده شوند.»

ژنرال اوديرنو، فرمانده نيروهای آمريکا در عراق، نيز روز سه‌شنبه گفته است که سه ماه پيش آمريکا مسئوليت اردوگاه اشرف را به نيروهای عراقی واگذار کرده است.

ژنرال اوديرنو همچنين گفت مقامات عراقی قول داده‌اند تا به طور انسانی مسئله اين اردوگاه را حل کنند.

وی افزود: «ما بر رويکرد عراق در اين مورد نظارت خواهيم کرد و تا اينجا به گفته‌های خود عمل کرده‌اند.»

يک سخنگوی پليس استان دياله می‌گويد در عمليات روز سه‌شنبه که به دستور دفتر نخست وزير انجام شد، هشت صد سرباز به همراه ۲۰۰ پليس مشارکت داشته‌اند.
XS
SM
MD
LG