لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

عضو هيئت عراقی: ايران از سرکوب شبه نظامیان حمایت می کند


پنج تن از نمایندگان پارلمان عراق به ایران سفر کرده بودند.
عکس از EPA
پنج تن از نمایندگان پارلمان عراق به ایران سفر کرده بودند. عکس از EPA

رییس هيئت عراقی روز شنبه پس از بازگشت از تهران گفت: ايران از اقدامات دولت عراق برای مبارزه و سرکوب شبه نظاميان حمايت می کند.


خالد العطيه، نايب رييس پارلمان عراق، در بيانيه کوتاهی که از تلويزيون الفرات پخش شد، گفت: هئيت عراقی مذاکرات «سازنده و مهمی» با مقام های ايرانی درباره وضعيت امنيتی در عراق داشته است.


اعضای ائتلاف يکپارچه عراق می گويند هيئت عراقی به ايران اعزام شده بود تا مقام های اين کشور را ترغيب کنند که حمايت از گروه های شبه نظامی شيعه را متوقف کند.


آقای العطيه گفت: «هيئت نمايندگی در ديدار های انجام شده از موضع مثبت برادران ايرانی در حمايت از تلاش های دولت عراق برای گسترش حاکميت دولت و همچنين مبارزه باگروه های غير قانونی مطلع شد».


این عضو هيئت عراقی ابراز اميدواری کرد که «اين ديدار زمينه ای برای استحکام روابط دو کشور همسايه باشد».


اعضای هیئتی که به ایران سفر کرده بودند از ائتلاف يکپارچه عراق بودند.


ائتلاف یکپارجه عراق از مجلس اعلای اسلامی عراق، حزب الدعوه و شماری از شخصيتهای سياسی مستقل شيعه تشکيل شده که اکثريت را در پارلمان عراق در دست دارند.


نوری مالکی، نخست وزير عراق، نيز به ائتلاف یکپارچه عراق تعلق دارد.


در همین زمینه، پس از سفر هیئت عراقی به تهران رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، از سفر این هیئت استقبال کرده بود و آن را «گام مهمی» خوانده بود.


مقام های آمريکايی در ماه های اخير بر شدت اتهام های خود به تهران افزوده اند و ايران را متهم می کنند که با ارسال اسلحه و مواد منفجره پرقدرت برای شبه نظاميان و آموزش نظامی آنها به نا آرامی ها در عراق دامن می زند.


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در واکنش به اين اتهامات روز پنجشنبه بار ديگر تاکيد کرده بود عامل خشونت های عراق حضور نيروهای نظامی آمريکايی و «تروريست» ها در اين کشور است.


مقام های آمريکايی بارها اعلام کرده اند که مقتدی صدر، روحانی تندرو شیعه عراقی و رهبر سپاه مهدی، در ايران به سر می برد ولی ايران در اين زمينه واکنشی نشان نداده است.


دولت آقای مالکی اواخر ماه مارس عمليات گسترده ای را برای مقابله با نيروهای وابسته به مقتدی صدر در بصره آغاز کرد و بر خواست خود مبنی بر خلع سلاح سپاه مهدی پافشاری کرد.


ژنرال قاسم موسوی، سخنگوی دولت عراق در امور امنيتی بغداد، هفته گذشته در يک کنفرانس خبری اعلام کرد که نيروهای اين کشور در چهار هفته گذشته موشک ها و سلاح های سنگين ساخت ايران در پايتخت ضبط کرده اند.


وزارت دفاع عراق نيز روز چهارشنبه از به نمايش گذاشتن سلاح های ضبط شده از شبه نظاميان شيعه در درگيری های بصره خبر داد.


مقام های وزارت دفاع آمريکا نيز روز چهارشنبه در يک نشست خبری اعلام کردند که تازه ترين مدارک مربوط به حمايت تهران از شبه نظاميان در عراق به دولت اين کشور ارائه شده است.


مقام های وزارت دفاع آمريکا می گويند اين مدارک شامل سلاح هايی است که تاريخ های حک شده روی آنها نشان می دهند در سال جاری و در ايران توليد شده اند.


اين جنگ افزارها که طی ماه های گذشته توسط نيروهای آمريکايی در عراق کشف شده شامل خمپاره، راکت، سلاح های کوچک، بمب های کنار جاده ای و بمب های زره شکن است.


ژنرال جان ستلر، مدير استراتژی، طرح ها و سياست روسای ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا در اين نشست خبری گفت: « اين مدارک هم اينک در دست نوری مالکی، نخست وزير عراق است. مدارکی که نشان خواهد داد آيا دولت ايران به وی دروغ گفته است يا خير.»


XS
SM
MD
LG