لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

تلفات سنگین دور تازه خشونت ها در عراق


دور تازه خشونت ها در عراق ده ها کشته برجای گذاشت
دور تازه خشونت ها در عراق ده ها کشته برجای گذاشت

بزرگترين گروه سياسی سنی، روز چهارشنبه، از کابينه ائتلافی دولت عراق خارج شد و در دور تازه خشنونت ها در سراسر عراق ده ها نفر کشته شدند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، روز چهارشنبه دست کم ۱۴۲ نفر در سراسر عراق کشته شدند. در مرگبارترين بمبگذاری، انفجار يک کاميون حامل سوخت در نزديکی يک پمپ بنزين دست کم ۵۰ کشته و ۶۰ مجروح برجای گذاشت.


يک سخنگوی نظامی آمريکا نيز روز چهارشنبه از کشف يک گور دسته جمعی در استان دياله در شمال بغداد خبر داد. طبق اين گزارش، ۱۷ جسد که بيشتر آنها را زنان و کودکان سنی تشکيل می دادند، در اين گور دسته جمعی کشف شد.


ارتش آمريکا همچنين از مرگ چهار سرباز آمريکايی در روز چهارشنبه خبر داده است.


شکاف در دولت نوری المالکی


کناره گيری جبهه وفاق عراق، مهمترين گروه سياسی اعراب سنی در اين کشور، از کابينه نوری المالکی، نخست وزير، موقعيت «دولت وحدت ملی» را متزلزل کرده است.


جبهه وفاق عراق اعلام کرده است در اعتراض به برآورده نشدن در خواست های خود از دولت ائتلافی آقای مالکی خارج می شود.


به گفته رفع العيسوی، يکی از اعضای برجسته جبهه وفاق، شش عضو سنی مذهب کابينه آقای المالکی روز چهارشنبه استعفای خود را اعلام کردند.


جبهه وفاق عراق اعلام کرده است در اعتراض به برآورده نشدن در خواست های خود از دولت ائتلافی آقای مالکی خارج می شود

در فهرست خواسته های جبهه وفاق که هفته پيش به نوری المالکی نخست وزير عراق تسليم شد، از جمله از ضرورت برخورد سخت تر با شبه نظاميان شيعه نام برده شده بود.


از ديگر خواسته های اين گروه، مشارکت داشتن در تصميم گيری های دولتی، منحل کردن گروه های شبه نظامی شيعه و راندن اين افراد از نهادهای امنيتی بود.


اين گروه سياسی عراقی تهديد کرده بود که در صورت برآورده نشدن خواسته هايش، از دولت خارج خواهد شد.


پيشينه اختلاف نظرها


اعضای جبهه وفاق به بازداشت اسد کمال الهاشمی، وزير فرهنگ کشور نيز اعتراض داشتند. آقای الهاشمی که خود سنی مذهب است، متهم است که بيش از دو سال پيش دستور کشتن مثال الالوسی، سياستمدار سکولار سنی را که کانديدای نمايندگی مجلس بود داده است.


جبهه وفاق عراق که ۴۴ کرسی از ۲۷۵ کرسی نمايندگی مجلس آن کشور را در دست دارد، بيش از يک ماه پيش، در اعتراض به برکناری محمود المشهدانی، رييس سنی مجلس، از حضور در جلسات آن مجلس خودداری کرد.


علت برکناری آقای المشهدانی، «رفتار ناشايست» او اعلام شد و اين موضوع که گويا محافظانش، به دستور وی، يکی از نمايندگان ترکمن پارلمان را مورد ضرب و جرح قرار داده بود


XS
SM
MD
LG