لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

فرمانده سپاه: خطر اعتراضات سال ۸۸ از جنگ ایران و عراق بيشتر بود


محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز شنبه ۹ ديماه گفته است که اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸، از جنگ هشت ساله بين ايران و عراق برای نظام جمهوری اسلامی خطرناک تر بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، فرمانده کل سپاه پاسداران که در «مجمع عالی پيشکسوتان جهاد و شهادت بسيج» صحبت می کرد، تصریح کرده است که «خطر» اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸« از خطر جنگ ۸ ساله برای انقلاب و اسلام بسيار بيشتر بود.»

طرفداران رهبر جمهوری اسلامی اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ را «فتنه» می نامند.

تهران و برخی از شهرهای ايران در جريان اين نا آرامی ها شاهد تظاهرات معترضان بود. این در حالی است که به گفته مخالفان دولت در ايران در اين اعتراضات ده ها نفر کشته شدند. از سوی دیگر مقامات انتظامی و قضايی ايران اذعان کردند که هزاران نفر در جریان اين راهپيمايی های اعتراضی بازداشت شدند.

فرمانده کل سپاه پاسداران در ادامه گفته است: «درگيری فتنه ۸۸ مقابله انقلابيون و ضد انقلابيون بود و شعارهای نه غزه نه لبنان هم نشان دهنده اين موضوع است.»

محمد علی جعفری در ادامه از تظاهرات طرفداران آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌ در ۹ ديماه سال ۱۳۸۸ عليه معترضان به عنوان «نصرت اللهی» ياد کرده است.

در همين زمينه، محمد رضا رحيمی، معاون اول رييس جمهور ايران نيز با اشاره به اين که «جمهوری اسلامی ايران بدون ولايت فقيه معنايی ندارد»، گفته است:« ولايت فقيه در کشور نعمتی است که بايد شکرگزار آن باشيم و اگر وجود نداشت، فتنه سال ۸۸ در خاک کشور ريشه می دواند.»

به گزارش خبرگزاری مهر محمدرضا رحيمی اضافه کرده است: «آنچه پس از انتخابات سال ۸۸ در کشور رخ داد اقدامی از پيش برنامه ريزی شده بود که هدف آن برکناری دولت در وهله اول و مخالفت با نظام ولايت فقيه در مرحله بعدی بود.»

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب در انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۸خواهان ابطال نتيجه اين انتخابات بودند.

اما آيت الله علی خامنه ای و شورای نگهبان نتيجه انتخابات را تاييد کردند. رهبر جمهوری اسلامی در خطبه های نماز جمعه ۲۹ خرداد سال ۱۳۸۸ احتمال تقلب در انتخابات را رد کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در اين نمازجمعه با اشاره به در خواست معترضان برای ابطال نيتجه انتخابات تصریح کرده بود که «زير بار بدعت های غير قانونی» نمی رود.

آيت الله علی خامنه ای گفته بود:« اين تصور هم غلط است که بعضی خيال کنند با حرکات خيابانی، يک اهرم فشاری عليه نظام درست می کنند و مسئولان نظام را مجبور می کنند که به عنوان مصلحت زير بار تحميلات آنها بروند... اين محاسبه غلطی است، عواقبی هم اگر پيدا کند مستقيما متوجه فرماندهان پشت صحنه خواهد بود.»

مهدی کروبی، ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد، همسر مير حسين موسوی، از بهمن ماه سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می برند.
XS
SM
MD
LG