لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

تصمیم کابینه اسرائیل برای احضار ۷۵ هزار نيروی دوره احتياط


با گذشت سه شبانه روز از حملات متقابل اسرائيل و تشکل های مسلح فلسطينی در غزه، کابينه اسرائيل از قصد خود برای احضار ۷۵ هزار نفر از نيروهای نظامی دوره احتياط اين کشور خبر داد.

کابينه محدود امنيتی که تنها وزيران پست های حساس را در بر می گيرد، در آخرين ساعات شامگاه آدينه بيست و ششم آبان/ شانزدهم نوامبر، با تشکيل نشست اضطراری در وزارت دفاع در تل آويو با حضور بنيامين نتانياهو نخست وزير و اهود باراک وزير دفاع برای احتمال ورود نيروهای پياده نظام به نوار غزه، استفاده از دستکم ۷۵ هزار نفر از نيروهای دوره ذخيره را ضروری دانست.

در ساعاتی که نشست ۹ نفره کابينه محدود ادامه داشت، تصميم به احضار ۷۵ هزار نيروی ذخيره می بايست به تصويب تمامی وزيران دولت برسد و لذا، دبير دولت با تلفن، حتی با تماس با وزيران مذهبی که شب های شنبه بخاطر مقررات مذهبی با تلفن سخن نمی گويند، نظر آنان را جويا شد و از آنان تلفنی رای گيری کرد.

ژنرال بنی گانتس رييس ستاد کل ارتش اسرائيل دو روز پيش احضار ۳۰ هزار نفر از نيروهای دوره ذخيره را به طور اصولی تصويب کرده بود ولی تا ظهر روز آدينه عملاً تنها از ۱۶ هزار نفر از اين نيروها خواسته شده بود که خود را به ارتش معرفی کنند؛ شماری از اين نيروها در کاروان هايی شامل انواع خودروها، نفربرها و بولدوزرهای نظامی در کمربند پيرامونی غزه، در خاک اسرائيل، مستقر شده و منتظر فرمان کادر سياسی هستند.

تصميم به احضار کلی ۷۵ هزار نيروی دوره احتياط پس از آن مطرح شد که بعدازظهر آدينه برای نخستين بار در تاريخ دهها ساله نزاع اسرائيلی- فلسطينی، دو فروند راکت شليک شده از غزه به سوی اورشليم (بيت المقدس) شليک شد.

راکت شليک شده به مناطق يهودی نشين اورشليم اصابت نکرد بلکه در چند قدمی يک روستای فلسطينی درشرق بيت المقدس به يک وادی اصابت کرد که جراحت يا خسارتی به يهوديان يا فلسطينی های اين منطقه وارد نکرد.

حماس مسئوليت پرتاب راکت به سوی اطراف بيت المقدس را بر عهده گرفت. بنظر می رسد که يهودی نشين موسوم به «گوش عتصيون» که بسيار نزديک به اورشليم است، هدف اين حمله راکتی بوده است.

شليک راکت ها از غزه به سوی اورشليم نشان می دهد که از اين پس جان صدها هزار فلسطينی در شهر و حومه بيت المقدس نيز می تواند در معرض خطر موشک های شليک شده از جانب برادران مسلح فلسطينی آنها در غزه باشد.

پيش از اصابت راکت ها به اطراف اورشليم، راکت دوربرد ديگری برای دومين بار در تاريخ نزاع اسرائيلی- فلسطينی به سوی تل آويو در مرکز اسرائيل شليک شد؛ راکت هايی که يک روز پيش از آن، پنجشنبه، به سوی مرکز اسرائيل شليک شد، به آبهای دريای مديترانه فرو رفته بود اما راکتی که ظهر جمعه به حومه منطقه تل آويو شليک شد، به زمين خورد هرچند که در فضای باز فرود آمد و لذا تلفات يا جراحتی نداشت.

از آغاز عمليات نظامی که اسرائيل آن را «ستون ابر» ناميده است، تا شامگاه آدينه، پانصد راکت به اسرائيل شليک شد که ۲۷۰ فروند آن از سوی سيستم دفاع ضد راکتی «گنبد آهنين» شکار شد؛ در اين حملات گسترده راکتی نظر به موفقيت سيستم دفاع ضد راکتی، تنها سه اسرائيلی کشته و شمار محدودی نيز زخمی شده ولی خسارات مالی وارد شده است.

در سوی فلسطينی نيز آنها متحمل ۶۱۳ سورتی پرواز جنگنده های ارتش اسرائيل بوده اند. شمار تلفات فلسطينی به ۲۳ نفر افزايش يافته و حدود سيصد فلسطينی ديگر و از جمله دهها غير نظامی زخمی شده و خسارات بسيار سنگينی وارد شده است.

در تازه ترين حمله هوايی اسرائيل، يک فروند پهپاد («پرنده هدايت پذير از راه دور») که حماس آن را متعلق به خود دانست، در آسمان غزه در حالی که به پرواز در آمده بود، روز جمعه از سوی جنگنده های اسرائيلی منهدم شد؛ تا کنون استفاده حماس از پهپاد سابقه نداشت. ارتش اسرائيل اعلام کرد که انباری نيز از اشيا پروازی ديگر حماس را شناسايی و منهدم کرده است.

اگر مردم غزه با رنج ناشی از حملات هوايی اسرائيلی از ديرباز آشنا بوده اند اما عواقب حملات راکتی به اورشليم و تل آويو در طرف اسرائيلی وضع غريب و تازه ای به وجود آورده است؛ خيابان های تل آويو و اورشليم شامگاه جمعه به طرز غريبی خلوت بود و برای نخستين بار در تاريخ اين کشور حتی رقابت های ورزشی در مرکز اسرائيل در اين آخر هفته کاملاً لغو شده است و همه بيمارستان های کشور آماده باش گرفته اند.

وزارت امنيت داخلی اسرائيل ارزيابی کرده است که اين بحران ممکن است دستکم هفت هفته ديگر طول بکشد.

هفت هفته ديگر تقريباً با تاريخی مصادف است که اندکی پيش از برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائيل خواهد بود.

در همين حال، ژنرال ذخيره شائول موفاز رهبر اوپوزيسيون اسرائيل و وزيردفاع پيشين و رييس پيشين ستاد کل ارتش اسرائيل، شامگاه آدينه درمصاحبه با شبکه اول تلويزيون اين کشور گفت «وارد کردن نيروی پياده نظام به غزه، بايد آخرين گزينه باشد».

وبسايت خبری «وای.نت» نوشته است که نتانياهو در همين حال آگاه است که ريخته شدن خون سربازان اسرائيل بارديگر در غزه، بر انتخاب مجدد او اثرات منفی جدی خواهد داشت.

در اين ميان، حملات جديد فلسطينی ها از غزه عليه تل آويو و بيت المقدس، تنها مدت زمان کوتاهی پس از پايان بازديد چند ساعته هشام قنديل نخست وزير مصر از غزه انجام شد.

گفته شده بود که مصر آقای قنديل را برای تلاش جهت برقراری آتش بس به غزه اعزام کرده بود.

در پی بازگشت آقای قنديل به قاهره، محمد مرسی رييس جمهوری مصر در يک سخنرانی بسيار تند به اسرائيل نسبت به وخيم تر کردن اوضاع هشدار داد.

همزمان، رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه نيز روز جمعه در يک سخنرانی در استانبول و در آستانه سفر به قاهره، از اسرائيل شديداً انتقاد کرد و به اين کشور اخطار کرد که در صدد بحرانی ترکردن امور برنيآيد.

در همين حال، يمن نيز اعلام کرده است که يک مقام ارشد اين کشور، احتمالاً نخست وزير يمن، روز شنبه به غزه می رسد تا با مردم غزه همبستگی نشان دهد. همچنين از آمدن وزيرخارجه تونس و نيز چند مقام ارشد از ساير کشورهای عرب به غزه سخن رفته است.

سازمان ملل نيز از آغاز سفر قريب الوقوع بان گی مون دبيرکل سازمان به اسرائيل و مصر خبر داده است.

در همين حال، آمريکا تا کنون نقشی بسيار ضعيف و کمرنگ در اين بحران از خود بروز داده است و هيلاری کلينتون وزيرخارجه آمريکا که در آخرين هفته های کاری خود در اين مقام است، روز جمعه تنها به پاسخگويی تلفنی به آويگدور ليبرمن همتای اسرائيلی خود و به نکوهش شديد حملات راکتی فلسطينی ها بسنده کرد.

در اين ميان، علی اکبر صالحی وزيرخارجه ايران جمعه اعلام آمادگی کرد که به غزه سفر کند.

همزمان، منصور حقيقت پور عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران نيز جمعه گفت که هياتی از اين کميسيون برای سفر به غزه آماده می شود.

ناظران می گويند که آمدن هيات ايرانی به غزه به آن بستگی دارد که مصر به مقامات ايران اجازه ورود به مصر و سپس رفتن از مصر به غزه را بدهد؛ امری که در نبود مناسبات ميان مصر و ايران ممکن است عملی نشود.

هيات های ايران بارها در گذشته نيز خواسته بودند که به غزه بروند اما حکومت حسنی مبارک به سختی با اين امر مخالفت می کرد و حکومت محمد مرسی نيز هنوز مناسبات قطع شده از سی و چهار سال پيش با ايران را از سرنگرفته است.

همزمان، مجيد نامجو وزير نيروی ايران که جمعه در سفری غير منتظره به لبنان، با حسن نصرالله در يک مکان مخفی ديدار کرد و در باره حمايت از «مقاومت» با وی گفت و گو کرد. اما هنوز ارتباط دقيق اين ديدار با رخدادهای تنش جاری در منطقه روشن نيست.

آقای نصرالله شامگاه پنجشنبه نخستين رهبر عربی بود که برای نخستين بار از وجود راکت های ايرانی ساخته شده در سپاه پاسداران ايران با نام «فجر ۵» در دست نيروهای مسلح فلسطينی سخن گفت و آنرا مايه مباهات برای «مقاومت» و عامل تغييری جدی برای غافلگير کردن عدوی اسرائيلی توصيف کرد.

همزمان، دهها هزار ايرانی نيز روز جمعه با تظاهرات ضد اسرائيلی در تهران و شهرهای متعدد ديگر ايران، از دولت خود خواستند که به فلسطينی ها ياری برساند.
XS
SM
MD
LG