لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

توافق حزب کارگر برای حضور در دولت ائتلافی نتانياهو


بنيامين نتانياهو پس از آنکه حزب ليکود توانست در انتخابات ۱۰ فوريه ۲۷ کرسی در پارلمان اين کشور به دست آورد از سوی رييس جمهور اسرائيل مامور تشکيل دولت ائتلافی شد.
بنيامين نتانياهو پس از آنکه حزب ليکود توانست در انتخابات ۱۰ فوريه ۲۷ کرسی در پارلمان اين کشور به دست آورد از سوی رييس جمهور اسرائيل مامور تشکيل دولت ائتلافی شد.
بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليکود، توانسته است موافقت اوليه اهود باراک، رهبر حزب کارگر، را برای حضور در کابينه ائتلافی اسرائيل جلب کند.

يک مقام مذاکره کننده حزب کارگر در اين باره گفته است: طبق توافق انجام شده، دولت راستگرای نتانياهو توافقات بين المللی امضا شده توسط اسرائيل را محترم خواهد شمرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، توافقات بين المللی اسرائيل شامل زمينه سازی برای تشکيل دولت فلسطينی می شود. اين در حالی است که بنيامين نتانياهو تاکنون از طرح تشکيل دو دولت فلسطين و اسرائيل در کنار یکدیگر حمايت نکرده است.

شالوم سيمکون، مذاکره کننده حزب کارگر، بدون اشاره به مذاکرات جاری بين اسرائيل و تشکيلات خودگردان فلسطينی، گفت: دولت نتانياهو تلاش برای دستيابی به يک توافق منطقه ای برای صلح را دنبال خواهد کرد.

بنيامين نتانياهو پيشتر گفته بود که حاضر به مذاکره با فلسطينی هاست اما وی خواستار تمرکز چنين گفت وگوهايی بر مسئله اقتصادی است تا مسايل مرزی.

با پيوستن حزب کارگر به حزب دست راستی ليکود، کابينه بنيامين نتانياهو از پشتيبانی ۶۶ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان برخوردار خواهد بود.

بنيامين نتانياهو پس از آنکه حزب ليکود توانست در انتخابات ۱۰ فوريه ۲۷ کرسی در پارلمان اين کشور به دست آورد از سوی رييس جمهور اسرائيل مامور تشکيل دولت ائتلافی شد. وی تا روز سوم آوريل مهلت دارد تا دولت ائتلافی خود را تشکيل دهد.

شالوم سيمکون روز سه شنبه بخش هايی از توافق بين اهود باراک و بنيامين نتانياهو را در مجمع کميته مرکزی حزب کارگر قرائت کرد.

در همین حال دو شبکه تلویزیونی اسرائیل روز سه شنبه اعلام کردند که کمیته مرکزی حزب کارگر توافق انجام شده بین بنیامین نتانیاهو و اهود باراک را تایید کرده است.

ايزاک هرزوک، از حزب کارگر در اين باره گفت: در اين توافقنامه بر تعهد به بيانيه «آناپوليس» و حمايت از طرح صلح امریکا یعنی «نقشه راه» تاکيد شده است.

در کنفرانس «آناپوليس» که در سال ۲۰۰۷ در ايالت مريلند آمريکا برگزار شد، اسرائيل توافق کرده بود که در راستای تشکيل دو دولت فلسطينی و اسرائيل در کنار يکديگر مذاکره کند.

در همین حال، بنيامين نتانياهو درپی يک ماه و نيم مذاکره، روز دوشنبه توانسته بود با حزب مذهبی «شاس»، به يک توافق قطعی دست يابد.

براساس اين توافق، وزارتخانه های کشور، اديان، مسکن و شهرسازی همراه با مسووليت اراضی دولتی اسرائيل، و داشتن يک وزير مشاور به «شاس» تعلق گرفت.

الی ييشای دبير کل «شاس» خود وزارت کشور را به دست می گيرد. ييشای توانسته است که امتيازات بزرگ مالی برای مذهبيون، به ويژه برای مراکز يهودی وابسته به اين حزب را حفظ کند.

نتانياهو پيشتر با حزب راستگرای «اسرائيل خانه ماست» به رهبری آويگدور ليبرمن، که ۱۵ کرسی دارد، توافق هم پيمانی امضا کرد اما هنوز نتوانسته است حزب راستگرای «خانه يهودی» را با خود هم پيمان کند.
XS
SM
MD
LG