لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

افزایش شمار تلفات درگیری ها بین اسرائیل و حماس در غزه


درگيری های شديد ميان اسرائيل و تشکل های مسلح در غزه يکشنبه بيست و هشتم آبان ادامه يافت. شمارتلفات فلسطينی به ۶۵ نفررسيد؛ ۱۱ عضو يک خانواده در ميان کشته های يکشنبه دیده می شد. در همین روز پنج اسرائیلی نیز زخمی شدند.

این در حالی است که باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا از احتمال تعيين تکليف اين بحران تا روز سه شنبه، سخن گفت ولی از ديگر سو، معاون وزيرخارجه ايران از «وقوع قريب الوقوع تحول جدی از سوی گروههای جهادی» در ادامه اين بحران سخن گفته است.

باراک اوباما که يکشنبه در سفر به تايلند بود، در سخنانی در بانکوک، ضمن پشتيبانی از حق اسرائيل برای دفاع از مردم خود و ابراز تفاهم با اين کشور، تأکيد کرد که با سران جهانی، نخست وزير اسرائيل و رييس جمهوری مصر تماس هايی داشته است و احتمال برقراری آتش بس تا ۴۸ ساعت بعد را بررسی می کند.

اين نخستين بار از زمان درگيری های شديد نظامی ميان اسرائيل و شبه نظاميان غزه بود که آقای اوباما آشکارا در اين مورد سخن می گفت.

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل گفته است که درتمامی روزهای گذشته تماس های زيادی با باراک اوباما، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و شمار ديگری از کشورهای جهانی داشته و خواهان رعايت آتش بس کامل از سوی فلسطينی ها شده است که شامل قطع کامل حملات راکتی و هر گونه تعرض ديگرعليه اسرائيل باشد.

آقای نتانياهو گفته است که آتش بس موقت را نمی خواهد بلکه خواهان آتش بسی جدی و پايدار است. اما خالد مشعل رييس دفتر سياسی حماس شامگاه شنبه در نشست مشترک با امير قطر، رييس جمهوری مصر و نخست وزير ترکيه در قاهره گفته بود که «قطع حملات راکتی به اسرائيل مشروط به خاتمه هميشگی حصر غزه است».

محمد مرسی رييس جمهوری مصر شامگاه شنبه در پايان نشست چهارجانبه سران در قاهره برقراری آتش بس را محتمل دانسته بود.

شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل نيز يکشنبه در مصاحبه با رسانه های جهانی خواهان قطع حملات راکتی شد تا اسرائيل نيز آتش بس را رعايت کند. آقای پرز گفت «اگر لندن هر روز هدف حمله راکتی و موشکی باشد، آيا بريتانيا دست بروی دست می گذاشت؟».

در همين حال، بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در آغاز نشست دولت خود در روز يکشنبه با گفتن اينکه سازمان های مسلح فلسطينی متحمل «ضربات جدی» شده اند، افزود که آماده است عمليات را در صورت نياز، گسترش دهد.

در همين حال باراک اوباما و نيز ويليام هيگ وزيرخارجه بريتانيا در سخنان جداگانه روز يکشنبه خود، از اسرائيل خواستند که از وارد کردن نيروهای زمينی به غزه خودداری کند.

اسرائيل احضار ۷۵ هزار نفر نيروی دوره احتياط را تصويب کرده است.

برخی از وزيران اسرائيلی، مانند آويگدور ليبرمن وزيرخارجه و عوزی لانداو وزير امور زيربنايی يکشنبه پس از نشست دولت خود، به رسانه های کشورشان گفتند که عمليات نظامی اسرائيل نبايد قطع شود مگر آنکه حملات راکتی کاملاً متوقف شده باشد و قطع عمليات «ستون ابر» در مرحله کنونی، «تکرار اشتباهات پيشين» خواهد بود.

با وجود اين، يک نماينده ويژه دولت اسرائيل يکشنبه برای گفت وگو با بلندپايگان مصر به قاهره رسيد. بنظر می رسد که رييس جمهوری مصر دولت اسرائيل را به اعزام نماينده ويژه فرا خوانده بود.

نام اين نماينده ويژه اعلام نشد و به گزارش روزنامه هاآرتص، او شامگاه يکشنبه با رسيدن به فرودگاه قاهره از سوی مقامات مصری به مکان نامعلومی برده شد.

افزایش شمار تلفات فلسطینی ها

شمارتلفات فلسطينی به ۶۵ نفررسيد؛ ۱۱ عضو يک خانواده در ميان کشته های يکشنبه
دراين ميان، در حالی که در سراسر يکشنبه دهها فروند راکت کوتاه برد و دوربرد شهرهای مختلف اسرائيل را هدف قرار می داد و بيش از يکصد راکت شليک شد، تنها چند اسرائيلی زخمی شدند؛ پنج زخمی نتيجه اصابت راکت به يک اتومبيل در حال عبور درشهر اوفاکيم بود.

روز يکشنبه در دو دقيقه ۱۸ فروند راکت، جنوب اسرائيل را هدف قرار داد تا رکورد جديدی در امواج حملات راکتی برجای بگذارد هرچند که ۱۵ راکت آن را «گنبد آهنين» شکار و در هوا منهدم کرد.

شمار تلفات در ميان اسرائيلی ها از آغاز اين بحران، بدليل تدابير امنيتی و دفاعی، همچنان سه نفر باقی مانده است.

پنجمين سامانه دفاع ضد راکتی «گنبد آهنين» که از شنبه در اطراف تل آويو مستقر شده است، پيش ازظهر يکشنبه توانست راکت دوربرد ديگری را که بسوی ماوراء تل آويو راه می پيمود، در هوا منهدم و شکار کند.

در اين ميان، پرواز جنگنده های اسرائيلی عليه غزه در سراسر روز يکشنبه ادامه داشت و شدت گرفت. در حالی که تا ظهر يکشنبه شمار تلفات طرف فلسطينی به ۵۴ نفر رسيده بود، تا شامگاه اين روز، تعداد کشته ها به ۶۵ نفر افزايش يافت.

رسانه های اسرائيل گفتند که رييس ستاد اين کشور ظهر يکشنبه فرمان تشديد حملات هوايی را صادرکرد.

منابع خبری همسو با فلسطينی ها می گويند که پرتلفات ترين حمله اسرائيل به غزه در روز يکشنبه يازده کشته ازيک خانواده در شمال غزه برجای نهاده است. خانه سه طبقه يک خانواده فلسطينی بنام «الدلو» در شمال غربی غزه منهدم شد. چهار نفر از کشته ها، کودکان بودند.

اسرائيل تا کنون گفته بود که تلاش بسياری کرده است که نيروهای شبه نظامی را با عملياتی دقيق و ليزری، هدف قرار دهد.

ارتش اسرائيل همزمان فرمانده واحد راکتی حماس، يحيی عبيا را در شمال غزه از پای درآورد. عبيا در حالی در خانه خويش بود که بسياری از سران سياسی و نظامی سازمان های مسلح اقامتگاههای شناخته شده خود را ترک کرده اند.

خبرسازترين حمله هوايی روز يکشنبه اسرائيل، هدف قرار دادن دو دکل مخابراتی بر فراز ساختمان دفاتر رسانه های فلسطينی در غزه بود. ساختمان چند طبقه ای که آنتن های شبکه «الاقصی»، شبکه رسمی حماس است، خسارت ديد و خبرنگاران و رسانه های فلسطينی و بين المللی در غزه را غافلگير کرد.

اين حمله اسرائيل با بيانيه خشم آلود اتحاديه روزنامه نگاران اسرائيل نيز روبرو شد که خواهان رعايت آزادی بيان و حق خبرنگاران و رسانه ها برای ادامه کارشان گرديد- حتی اگر شبکه های متعلق به حماس و جهاد اسلامی فلسطين باشند.

ايران: تحول جدی گروههای جهادی را در ساعات آينده

در اين ميان، همزمان با سخنان باراک اوباما در زمينه احتمال برقراری آتش بس تا روز سه شنبه و همزمان با تشديد رفت و آمدهای ديپلماتيک در منطقه برای پايان دادن به بحران، يکشنبه اعلام شد که گيدو وستروله وزيرخارجه آلمان نيز در راه منطقه خواهد بود و به احتمال زياد دوشنبه به اسرائيل می رسد.

لورن فابيوس وزيرخارجه فرانسه نيز که برای ارائه کمک کشورش به آتش بس راهی منطقه شده است، يکشنبه با رسيدن به اورشليم گفت وگوی خود را با مقامات اسرائيلی آغاز کرد.

قاهره نيز به کانون تلاش های ديپلماتيک برای حل بحران مبدل شده است. در حالی که ايران و سوريه در تمامی سه دهه اخير به عنوان حامی اصلی فلسطينی مطرح بودند، اما در بحران جاری، اين قطر، ترکيه و مصر هستند که بيشترين تلاش ها را برای حل بحران به عمل می آورند.

اين ها در حالی است که ايران موضع ديگری گرفته است: از يکسو از رخدادهای غير منتظره سخن گفته و از ديگر سو، خواهان ارسال سلاح از سوی کشورهای عرب و اسلامی برای فلسطينی ها شده است.

حسين اميرعبداللهيان معاون عربی و آفريقايی وزارت امور خارجه ايران يکشنبه در تهران، در سخنانی مبهم گفت «تحول جدی گروههای جهادی غزه را تا ساعاتی ديگر شاهد خواهيم بود».

وی در باره مفهوم سخنان خود توضيح بيشتری نداد اما برخی ناظران در اسرائيل گفته اند احتمال دارد که گروههای فلسطينی عمليات انتحاری و بمب گذاری در شهرهای اسرائيلی را از سربگيرند.

دراين ميان، علی لاريجانی رييس مجلس شورای اسلامی يکشنبه از تريبون پارلمان ايران پرسيد «چرا کشورهای متعهد اسلامی سلاح مورد نياز را در اختيار گروههای مقاومت قرار نمی دهند؟» و افزود «اين گونه سلاحها بايد با محوريت کشورهای پيشرو منطقه، در اختيار نيروهای جهادی گذاشته شود».

برخی ناظران می گويند که منظور آقای لاريجانی از «کشورهای پيشرو منطقه که بايد با محوريت آنها، سلاح در اختيار حماس و ساير تشکل های مسلح فلسطينی نهاده شود»، جمهوری اسلامی ايران بوده است.

اين در حالی است که در روزهای اخير پس از مطرح شدن نام ايران به عنوان عامل اصلی ارسال راکت های «فجر ۵» ساخت سپاه پاسداران ايران برای حماس و جهاد اسلامی فلسطين، علاالدين بروجردی رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران يکشنبه، دادن راکت های «فجر ۵» از سوی ايران به فلسطينی ها را رد کرد و گفت «مقاومت، نيازی به موشک های ايرانی ندارد».

آخرين راکتی که برد آن به اندازه «فجر ۵» بود، پيش ازظهر يکشنبه از غزه شليک شد و سامانه پنجم «گنبد آهنين» که از شنبه در اطراف تل آويو مستقر شده است، اين راکت را در هوا ابتدا منحرف و سپس سريعاً شکار و منهدم کرد.

انکار رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران در مورد ارسال سلاح ايرانی برای غزه در حالی است که بنا به گزارش خبرگزاری «فارس»، محمد ابو ترابی فرد معاون رييس مجلس ايران گفته است: «قدرت نيروهای مسلح ايران از غزه سر برآورده است؟...مگر دنيا ترديد دارد مقاومت اسلامی تربيت يافته مکتب نيروهای مسلح ماست؟؛ و اين همان بازويی است که ماشين جنگی آمريکا را در عراق به گِل نشاند».

سعيد جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران نيز يکشنبه در ديدار با رييس دفتر حافظ منافع مصر در تهران گفت «انتظار می رود مصر نقش شايسته خود را در پشتيبانی عملی از مقاومت انجام دهد».

حسين نقوی سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران يکشنبه در تهران مدعی شد که اعزام هيات پارلمانی ايران به غزه «قطعی» شده است ولی افزود «اقدامات قانونی آن در حال پيگيری است».

مصر تا کنون از دادن اجازه به مقامات و هيات های ايرانی برای رفتن از خاک مصر به غزه خودداری کرده است.

خاک مصر تنها راه رفتن هيات های جهانی به باريکه غزه است.
.
XS
SM
MD
LG