لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

«حزب الله موشک هایی دقیق تر از اسکاد در اختیار دارد»


درحالی که سوريه گزارش ارسال موشک های زمين پايه اسکاد به حزب الله را تکذيب کرده، يک مقام اسرائيلی پنجشنبه به رويترز گفت که موشک های اسکاد داده شده به حزب الله در دوماه اخير به نزديکی مرزلبنان با اسرائيل انتقال يافته، و همزمان، برخی منابع وابسته به حزب الله لبنان گفته اند که موشک هائی دقيق ترازاسکاد دراختياراين سازمان است.

گزارش های مربوط به انتقال موشک های اسکاد از سوی سوريه برای حزب الله لبنان، هفته گذشته ابتدا در رسانه های عربی منتشرشد که نوشتند دليل تاخيردر اعزام سفيرجديد آمريکا به سوريه، ناخرسندی ازاقدام سوريه درانتقال موشک های اسکاد به حزب الله است.

شيمون پرز، رئيس جمهوری اسرائيل و نيز اهود باراک، وزيردفاع اسرائيل درواکنش به اين رسانه های عربی، درستی آنرا تاييد کردند.

اما وزارت خارجه سوريه پنجشنبه دربيانيه ای اعلام کرد که «اسرائيل می خواهد که تنش درخاورميانه را افزايش دهد».

سفارت سوريه در واشينگتن نيز چهارشنبه انتقال موشک های اسکاد به حزب الله را رد کرده بود.

ازسوی ديگر، رسانه های عربی پنجشنبه به نقل از «منابع حزب الله» نوشتند که اين سازمان به موشک هائی دست يافته که «از اسکاد هم دقيق تر و پيشرفته تراست».

آمريکا چهارشنبه اعلام کرده بود که از اين گزارشها «عميقا نگران شده و هشدار لازم را به بلند پايه ترين مقامات سوريه و لبنان داده است».

رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد گفت که تجهيزاتی که گزارش انتقال آن از سوی سوريه به حزب الله منتشرشده، «از پتانسيل کافی برای بی ثبات کردن منطقه برخورداراست».

فيليپ جی.کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا نيزچهارشنبه گفت که «لبنان هم در برابر خطری آشکار و جدی قرار گرفته است».

شيمون پرز، رئيس جمهوری اسرائيل، سه شنبه به نخست وزيرفرانسه گفت که «سوريه دو دوزه بازی می کند وظاهرا از صلح سخن می گويد اما عملا حامی تروراست».

رسانه های عربی درآغاز هفته نوشته بودند که اسرائيل با آگاهی از اين امر که حزب الله به موشک های اسکاد مجهز شده، درصدد حمله جدی به حزب الله بوده اما آمريکا سناتور جان کری، رئيس کميسيون مناسبات خارجی سنا را به دمشق فرستاد تا هشداراسرائيل را به آگاهی بشاراسد، رئيس جمهوری سوريه برساند.

روزنامه جروزالم پست نيز پنجشنبه نوشت اسرائيل هشدارخود را توسط ترکيه و قطر نيز به آگاهی سران سوريه رساند؛ هشداری که در آن آمده بود که اسرائيل ممکن است به هدف های سوری و لبنانی حمله برد.

اسرائيل درتابستان ۲۰۰۶ درنبردی ۳۳ روزه با حزب الله لبنان، درحالی که خساراتی کلان به لبنان وارد کرد و موجب مرگ بيش از يک هزارو دويست لبنانی شد، خود نيز متحمل اصابت بيش از چهارهزار راکت شد که اکثر آنها به نقاط شمالی اسرائيل اصابت کرد.

اکثر آن راکت ها از نوع کوتاه برد کاتيوشا بود اما موشک های اسکاد با برد ۶۵۰ کيلومتر، می تواند تا بندرايلات در جنوب اسرائيل هم برسد. اسرائيل می گويد که تحويل موشک های اسکاد به حزب الله معادلات جاری درمنطقه را کاملا تغيير می دهد.

حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله، بارها درچهارسال اخيرگفته است که «حزب الله ازتوان موشکی پيشرفته تر برای هدف قراردادن تل آويو و دورترازآن برخورداراست».

کارشناسان اسرائيلی می گويند که دادن موشک های جديد با قصد ايران برای تلافی نسبت به اسرائيل درصورت حمله اسرائيل به سايت های اتمی ايران در ارتباط است.

محمود احمدی نژاد ماه گذشته در پی ديدارمشترک با حسن نصرالله و بشاراسد دردمشق گفت «اگررژيم صهيونيستی (اسرائيل) اين بارمرتکب جنگ شود، بايد کارش را يکسره کرد».

روزنامه آمريکائی وال استريت جورنال چهارشنبه نوشته بود که «عليرغم تنش جدی ميان اسرائيل و سوريه، دولت اوباما همچنان بر ضرورت اعزام سفير به دمشق پافشاری می کند و بر وجود کانال های ارتباطی ميان واشينگتن تاکيد دارد».

باراک اوباما از آغاز کارخود برای بهبود مناسبات آمريکا با سوريه تلاش کرده، و سفيرجديد آمريکا درسوريه، آقای رابرت فورد، ازماهها پيش تعيين شده اما اعزام آقای فورد به محل ماموريتش با تاخيرروبرو شده، و به گزارش اسوشيتد پرس، سناتورهای جمهوريخواه نيز با اعزام آقای فورد به دمشق، درچنين وضعيتی مخالفند.

سفيرپيشين آمريکا پنج سال پيش، درپی قتل رفيق الحريری، نخست وزيراسبق لبنان، دمشق را ترک کرده بود.
XS
SM
MD
LG