لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

اسرائیل: ایران در انتخابات مصر دخالت می کند


ژنرال آويو کوچاوی، رييس سازمان اطلاعات ارتش اسراييل
ژنرال آويو کوچاوی، رييس سازمان اطلاعات ارتش اسراييل
رييس سازمان اطلاعات ارتش اسراييل روز سه شنبه با اشاره به این که جمهوری اسلامی با بهره برداری از تحولات خاورمیانه درحال گسترش نفوذ خود در این منطقه است، هشدار داد که ايران، در انتخابات مصر دخالت می کند و می کوشد تا روند سياسی مصر را از طريق تلاش هايی که با سازمان اخوان المسلمين ارتباط دارد، تحت تاثير قرار دهد.

ژنرال آويو کوچاوی که در کميتۀ راوبط خارجی و دفاعی «کنست» پارلمان اسراييل سخن می گفت اصافه کرد که اخوان المسلمين، بر انجام زودهنگام انتخابات در مصر اصرار می ورزد چون تنها گروه سياسی است که خود را آمادۀ انتخابات کرده است.

وی افزود: « جامعۀ جهانی می کوشد که انجام انتخابات مصر به تعويق بيفتد تا سازماندهی گروه ها و سازمان های سياسی ميانه رو، سامان يابد.»

رييس سازمان اطلاعات ارتش اسراييل در عين حال تصريح کرد که ارتش مصر، کنترل صحرای سينا را از دست می هد. اخيرا چند اقدام تروريستی در سينا روی داده است.

مقامات امنيتی مصر روز دوشنبه اعلام کردند لوله انتقال گاز اين کشور به اردن و اسرائيل در منطقه ای در شمال صحرای سينا منفجر توسط افراد ناشناس منفجر شده است. طبق این گزارش این سومین مورد از انفجار لوله های انتقال گاز در این منطقه از زمان سقوط حسینی مبارک در ماه فوریه است.

برنامه هسته ای ایران

سرلشگر کوچاوی در سخنان خود در پارلمان اسراييل، به برنامۀ اتمی ايران هم اشاره کرد و اظهار عقيده کرد که « طی دو سال آينده، ايران به انفجار اتمی قادر خواهد شد.»

او گفت: « به رغم اين که جامعۀ جهانی اقدام های غافلگير کننده ای عليه دولت ايران اعمال کرده، ولی جمهوری اسلامی از موج آخر تحريم ها بهبودی يافته و در همان حال بر نفوذ خود در منطقه و از جمله در ترکيه افزوده است.

به گفتۀ سرلشگر کوچاوی روابط نزديک آنکارا – تهران اگر چه بر داد و ستد بين دو کشور متمرکز است ولی روابط نظامی را هم در بر می گيرد.

رييس سازمان اطلاعات ارتش اسراييل اضافه کرد که حکومت ايران از تحولات خاور ميانه بهره برداری می کند و نفوذ خود بر سازمان هايی را در منطقه عميق تر کرده است.

او گفت: « جمهوری اسلامی، در سوريه، لبنان، مصر، بحرين، سودان، يمن، عراق و نوار غزه فعال است و همزمان با پروژۀ اتمی خود، به انتقال اسلحه و استقرار مسلمانان راديکال در منطقه و گسترش ايدئولوژی افراطی در شرق ميانه همچنان ادامه می دهد.»

اين ژنرال اطلاعاتی ارتش اسراييل، در مورد همکاری های جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان هم اظهار داشت که: « آنها در سوريه، فعالانه در پشتيبانی از رژيم اين کشور برای سرکوب تظاهرکنندگان، همکاری می کنند و وسايل و عوامل برهم زدن تظاهرات، آگاهی ها و تکنيک های اين گونه اعمال را در اختيار ماموران سوری قرار می دهند.»

به گفتۀ وی دولت ايران می ترسد که با پيروزی مخالفان دولت سوريه، اين متحد خود را در منطقه از دست بدهد، با اين حال سرلشگر کوچاوی ابراز عقيده کرد که رژيم بشار اسد تا زمانی که تظاهرات به دمشق سرايت نکرده، با ثبات و ايمن است.

به گفته فعالان حقوق بشر سوریه از زمان آغاز نا آرامی ها در این کشور دست کم یک هزار و سیصد نفر کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG