لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

«ارزیابی» درباره میزان تلفات اسرائیل در یک جنگ منطقه ای


یک سامانه دفاع موشکی اسرائیل
یک سامانه دفاع موشکی اسرائیل
به گزارش برنامه خبری يک شبکه تلويزيونی اسرائيل، کابينه اين کشور در جريان بررسی های تازه خود پيرامون ميزان آمادگی ارتش اسرائيل برای وقوع يک جنگ در منطقه، از کارشناسان نظامی و امنيتی خود اين ارزيابی را شنيده است که در حملات موشکی در چنين جنگی با اسرائيل، تا ۳۰۰ نفر از مردم اسرائيل کشته و صدها اسرائيلی ديگر زخمی خواهند شد و ويرانی های بسياری نيز به پشت جبهه اسرائيلی وارد خواهد گرديد.

بنا بر اين گزارش، يک افسر بلند پايه نيروی هوايی اسرائيل در ارائه ارزيابی به وزيران کابينه اين کشور، گفته است که در صورت وقوع جنگ، پشت جبهه اسرائيل از سوی حزب الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطين در غزه، ارتش سوريه و جمهوری اسلامی ايران مورد حملات گسترده راکتی و موشکی قرار خواهد گرفت و تنها در سه روز نخست آغاز چنين جنگی، ممکن است که هزاران حمله همزمان راکتی و موشکی به اسرائيل صورت گيرد.

بنوشته هاآرتص، برخی از منابع اطلاعاتی و نظامی اسرائيل ارزيابی می کنند که در صورت وقوع تنش نظامی ميان اسرائيل و ايران، آنها مطمئن هستند که سوريه نيز برای خلاصی خود از بحران سوريه وارد کارزار موشکی عليه اسرائيل خواهد شد و همزمان حزب الله و حماس نيز پای به عرصه نظامی خواهند گذاشت.

اما بنوشته هاآرتص، نخست وزير و وزير دفاع اسرائيل در ميان آن دسته از مقامات اسرائيلی هستند که نظر مخالفی داشته و می گويند که سوريه، حزب الله و نيروهای فلسطينی می دانند که اسرائيل چه بهای سنگينی از آنها خواهد گرفت و لذا در ورود به چنين صحنه ای بشدت ترديد خواهند کرد.

ارتش اسرائيل يک تيپ رزمی را برای دفاع از مناطق مسکونی در صورت وقوع جنگ سامان می دهد

همزمان بنا بنوشته هاآرتص، ارتش اسرائيل، برای هدف قرار دادن مؤثر دشمن در مناطق مسکونی، در حال سامان دادن يک تيپ جديد دفاع موشکی است.

بنا براين گزارش، اين تيپ وابسته به واحد توپخانه ارتش اسرائيل خواهد بود و از آن برای انجام مأموريت هايی که تا کنون تنها به نيروی هوايی اسرائيل محول می گرديد، استفاده خواهد شد.

دو هفته پيش، نيروی زمينی ارتش اسرائيل، يک طرح ارائه شده از سوی واحد توپخانه خود را در مورد ايجاد نخستين يگان رزمی موشکی که از سال ۲۰۱۳ اجرايی شود، بطور اصولی تصويب کرد.

در ابتدای امر، اين يگان راکت هايی را با برد ۳۰ تا ۴۰ کيلومتر شليک خواهد کرد و در سال های آينده به گفته منابع نظامی، راکت های دوربردتری را مورد استفاده قرار خواهد داد.

بنوشته هاآرتص، «به نظر می رسد که اين طرح جديد، قابليت های عملياتی ارتش اسرائيل را افزايش خواهد داد زيرا در حال حاضر برای ضربه زدن به يک ستاد عملياتی دشمن، نيروی هوايی اسرائيل بايد از بمب هايی با وزن صدها کيلوگرم يا يک تن استفاده کند و اين در حالی است که راکت های جديد يگان موشکی، با داشتن کلاهکی به وزن ۲۰ کيلوگرم همان هدف را تأمين خواهد کرد. اين راکت ها ساخت صنايع دفاعی اسرائيل است و تخمين زده می شود که ميان يک صد هزار تا دويست هزار "شِکل" قيمت داشته باشد. اين راکت ها با هدف قرار دادن موضع خصم با تخمين اشتباه حداکثری تنها ده متر، بسيار مؤثر ارزيابی شده است».


در همين حال،هاآرتص افزود که در هر حال، اشتباه مکانی حتی ده متر، به هنگام ضربه زدن به تأسيسات دشمن که در مکان هايی با حضور غيرنظاميان قرار دارند، ممکن است سبب مرگ و مير و تلفات غير نظاميان شود. به همين دليل، ارتش اسرائيل پيش از هر حمله، امکان تخليه محل از غيرنظاميان را فراهم خواهد ساخت. پس از آن، نيروهای اسرائيلی به ارزيابی می پردازند که آيا تنها نيروهای دشمن در محل حاضر هستند يا نه، و پس از اطمينان از نبود غير نظامی ها، راکت های خود را شليک می کنند».

يک افسر ارشد توپخانه اسرائيل به هاآرتص گفته است: «با اين تجهيزات تازه که به نوعی مانند مينی بمب ها هستند، می توان خسارات وارده را تحت کنترل قرار داد و اهميت و امتياز اصلی اين راکت ها در بهای کم و دقت عمل آنها است. در ابتدای امر، راکت ها به سيستم "جی.پی.اس" مجهز خواهد بود. در مرحله دوم راکت هايی توليد خواهد شد که حتی نيازی به اين سيستم نداشته باشند و در مراحل بعدی اين طرح، نيروی توپخانه ارتش اسرائيل مصمم است تا از راکت هايی با برد بلند تا ۱۶۰ کيلومتر که به مجموعه ای از مواد منفجره گوناگون مجهز هستند، استفاده کند».

يک افسر توپخانه اسرائيل به هاآرتص می گويد، اين راکت ها تنها در همان اندازه و بردی که ارتش بخواهد، به پرواز خواهند آمد و بر دشمن ضربه خواهند زد.

افسران و کارشناسان نيروی هوايی اسرائيل تأييد می کنند که استفاده از اين راکت ها در واحد توپخانه، نيروی هوايی را از انجام شماری از وظايفش معاف خواهد کرد و لذا برنامه ارتش اسرائيل اين است که واحد توپخانه خود را تقويت کرده و گسترش دهد و در کوتاه مدت نيز به افزايش دقت و برد گلوله های توپ خود بپردازد.

يک افسر ارتش اسرائيل که با اين برنامه ها در ارتباط است، به هاآرتص گفته است که انتظار می رود که ارتش اسرائيل در سال های آينده راکت های مؤثر و با دقت بيشتری را به کار بگيرد.
XS
SM
MD
LG