لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

اسرائيل، ماهواره تکسار و آزمايش موشک باليستيک


اسرائيل هفته گذشته يک موشک باليستيک را با برد قابل ملاحظه ای آزمايش کرد.
اسرائيل هفته گذشته يک موشک باليستيک را با برد قابل ملاحظه ای آزمايش کرد.

اسرائيل روز دوشنبه يک ماهواره پيشرفته تجسسی به نام تکسار را از پايگاه «سريهاريکوتا» هند، واقع در جنوب شرقی اين کشور، به فضا پرتاب کرد.


به باور کارشناسان نظامی پرتاب اين ماهواره حاوی پيامی بود برای جمهوری اسلامی ايران، که اسرائيل مصمم است کماکان برتری خود را در جمع آوری اطلاعات از طريق فضا حفظ کند.


در همین حال، اسرائيل هفته گذشته يک موشک باليستيک را با برد قابل ملاحظه ای آزمايش کرد.


شلومو برم، ژنرال باز نشسته اسرائيل و پژوهشگر ارشد انيسيتوی مطالعات امنيت ملی در اسرائيل، در گفت وگو با رادیو فردا دیدگاه خود را درباره تحولات اخیر بیان کرده است:


رادبو فردا: آيا هدف اصلی اسرائيل از پرتاب ماهواره تکسار زير نظر داشتن برنامه هسته ای ايران است؟

شلومو برم: هدف کلی از پرتاب ماهواره دريافت اطلاعات از راه دور است. اسرائيل با پرتاب ماهواره تکسار مي خواهد همسايگان نزديک خود را از خاک اسرائيل تحت نظر داشته باشد. پرتاب اين ماهواره فقط برای دريافت اطلاعات درباره ايران نيست، گر چه ايران يکی از اهداف اصلی است.


تفاوت ماهواره تکسار و ماهواره های پيشين اسرائيل اين است که اين ماهواره جديد رادار ويژه ای دارد و مي تواند مناطق مسير خود را ۲۴ ساعته ، بدون توجه به شرايط جوی، زير نظر داشته باشد.


بی شک اسرائيل کنترل و اداره تکسار را به عهده خواهد داشت ولی ايا هند مي تواند از اطلاعاتی که اين ماهواره به زمين مي فرستد، استفاده کند؟ آيا استفاده هند از اطلاعات ارسالی اين ماهواره باعث نارضايتی پاکستان نخواهد شد ؟


  • «هدف کلی از پرتاب ماهواره دريافت اطلاعات از راه دور است. اسرائيل با پرتاب ماهواره تکسار مي خواهد همسايگان نزديک خود را از خاک اسرائيل تحت نظر داشته باشد. پرتاب اين ماهواره فقط برای دريافت اطلاعات درباره ايران نيست، گر چه ايران يکی از اهداف اصلی است».
شلومو برم

دسترسی هند به اطلاعات اين ماهواره به احتمال قوی باعث نارضايتی پاکستان خواهد شد. اما تکسار يک ماهواره تجارتی هم است ويکی از اهداف پرتاب ان به فضا، فروش اطلاعات دريافتی از آن به مصرف کنندگان غير نظامی است. البته بعضی از اطلاعات دريافتی مصارف نظامی هم دارد.


هفته پيش اسرائيل يک موشک باليستيک جديد را آزمايش کرد. بعضی از گزارش های واصله اين موشک را جريکو ۳ نام نهاده اند. ايا موشک ازمايش شده باليستيک بود؟ اسم اين موشک جريکو ۳ است؟


برابر اطلاعات آشکار که در اختيار همگان است، موشک آزمايش شده يک موشک باليستيک سطح به سطح بود. پاره ای اطلاعات درباره اين موشک در اختيار رسانه های اسرائيل گذاشته شد که اين کار در اسرائيل بی سابقه است.


به طور کلی، سانسور در اسرائيل به رسانه ها اجازه نمي دهد که اطلاعات مربوط به اين گونه تسليحات را در اختيار عموم قرار دهند. به باور من، هدف از انتشار اطلاعات درباره اين موشک تاکيد بر نيروی بازدارندگی اسرائيل است در رابطه با ايران.


اينکه اين موشک جريکو ۳ نام دارد يا نه، بايد بگويم که موشک به اين اسم شهرت پيدا کرده ولی لزوما اسم واقعی ان نيست.


برابر گزارشات واصله، برد اين موشک دو هزار و پانصد مایل يعنی حدود ۴هزار کيلو متر است. اگر اين گزارشات درست باشد، برد اين موشک به مراتب بيشتر از برد موشک شهاب ۳ ايران است. نظر شما در اين باره چيست ؟


نمي دانم که اين اطلاعات دقيق است يا نه. زيرا اطلاعات مستندی درباره عملکرد موشک باليستيک اسرائيل که هفته گذشته آزمايش شد، در دست نيست.


بنا بر اين، اطلاعات درباره برد اين موشک بيشتر گمانه زنی رسانه ها است. شخصا اطلاعی درباره برد اين موشک ندارم. اما با توجه به اطلاعاتی که در دسترس عموم قرار دارد می توانم بگويم که اين موشک يک موشک دو مرحله ای است.


در رابطه با موشک های باليستيک ايران، لازم به ياد آوری است که گزارش ها درباره برنامه های موشکی ايران دقيق نيست.تا انجایي که من اطلاع دارم، ايران در حال ساختن موشک باليستيک با برد زياد است ، حتی موشک هايی که به تمام کشورهای اروپایی خواهد رسيد.


گزارش ها نشان مي دهد که موشک جديد اسرائيل قادر به حمل کلاهک اتمی و غير اتمی است. نظر شما در اين باره چيست ؟


اين به قابليت موشک، يعنی کلاهک و سيستم هدايت ان بستگی دارد. من اطلاعی در اين باره ندارم ولی گمانه زنی ها در باره قابليت اين موشک جديد يک گمانه زنی معقولی است.


برابر گزارش ها، اسرائيل در سال ۲۰۰۰ يک موشک کروز از نوع «پاپ آی توربو» POPEYE TURBO را که از يک زير دريائی نوع دلفين در حوالی سواحل سری لانکا پرتاب شد، آزمايش کرد. آيا مي توانيد اطلاعات بيشتری در اين باره به ما بدهيد ؟


من اطلاعی ندارم اما ممکن است. برابر اطلاعاتی که همگان به ان دسترسی دارند، اسرائيل در حال ساختن موشک های کروز است که احتمالا از زير دريائی پرتاب خواهد شد. به جز اين اطلاعات ديگری ندارم.


XS
SM
MD
LG