لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

سفر نخست وزير اسرائيل به چين


بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل برای يک سفر رسمی پنج روزه، با محوريت تلاش برای همراه کردن چين با تحريم های جديد عليه ايران و تحکيم مناسبات بازرگانی و اقتصادی اسرائيل و چين، يکشنبه پانزدهم ارديبهشت راهی اين کشور باستانی می شود.

اين اولين سفر يک نخست وزير اسرائيل به چين در شش سال گذشته، پس از ديدار اهود اولمرت نخست وزير پيشين است.

آقای نتانياهو درحالی به چين می رود که کادررهبری اين کشور تغيير کرده است؛ هر ده سال يکبار رهبر، نخست وزير، رييس مجمع ملی خلق و ساير مقامات ارشد حاکميت چين تغيير می کنند.

رسانه های اسرائيل از چند روز پيش از آغاز سفر نتانياهو گزارش داده اند که او از چين می خواهد ضمن کاهش خريد نفت از ايران، برای برقراری تحريمهای جديد عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد آماده باشند.

دولت اسرائيل اميدی نمی بيند که مسير برنامه هسته ای ايران پس از انتخابات رياست جمهوری ۲۴ خرداد ايران تغييری کند و لذا، درحال زمينه چينی برای متقاعد کردن روسيه و چين به همراهی با غرب در تصويب قطعنامه های جديد در شورای امنيت است.

هرچند دولت چين پشتيبان ايران است و به خريد نفت خام از ايران، به رغم کاهش ميزان خريد، ادامه داده اما همانند روسيه به قطعنامه های پيشين شورای امنيت عليه ايران رای موافق داد.

روزنامه هاآرتص يکشنبه پانزدهم ارديبهشت نوشته است، پيش از سفر نتانياهو، ژنرال آويو کوخاوی رييس سازمان اطلاعات نظامی اسرائيل در روزهای گذشته به چين اعزام شده بود تا ارزيابی های ارتش اسرائيل درخصوص برنامه هسته ای ايران را به مقامات چينی ارائه کند و زمينه را برای مذاکرات نتانياهو با مقامات چين در مورد ايران، آماده کند.

اسرائيل و چين با مناسبات تجاری به ميزان هشت ميليارد دلار در پايان ۲۰۱۲ و برنامه ريزی برای گسترش آن به ده ميليارد دلار در سه سال آينده، در سفر نتانياهو توافق نامه های جديدی از جمله در عرصه های کشاورزی و آب امضاء خواهند کرد.

هرچند بخش بزرگی از تراز بازرگانی کنونی، صادرات چينی به اسرائيل است اما برای اسرائيل نيز صادرات دو و نيم ميليارد دلاری به چين، اهميت زيادی دارد.

نتانياهو سفر خود به چين را با حضور در بندرشانگهای آغاز می کند و از آنجا راهی پکن خواهد شد.

رسانه های اسرائيل نوشته اند، گفت و گو در باره سوريه و مصر نيز بخشی از مذاکرات نتانياهو با سران چين است؛ آن کشور حامی سوريه است و نيز به تازگی ميزبان محمد مرسی رييس جمهوری مصر بود.

چين و اسرائيل معاملات نظامی نيز دارند اما اسرائيل در سالهای رياست جمهوری بيل کلينتون و جرج بوش ناچار شد بخاطر فشار آمريکا فروش برخی از محصولات نظامی خود به چين را لغو کند و به دولت پکن غرامت بپردازد.

دولت آمريکا در سال ۲۰۰۰ مانع از فروش هواپيماهای تجسسی فالکون ۵ از سوی اسرائيل به ارتش چين شد؛ در سال ۲۰۰۵ نيز فشار آمريکا قرارداد فروش پهپادهای اسرائيلی به چين را لغو کرد.

با وجود اين سفر تابستان گذشته اهود باراک وزيردفاع پيشين و نيز ديدارهای متقابل روسای ستاد کل ارتش های دو کشور، سرآغاز دور جديدی از مناسبات نظامی دو کشور تلقی شده بود.
نتانياهو که همپيمان آمريکاست در حالی به چين سفر می کند که آمريکا با تقلا برای گسترش حضور در خاور دور از نفوذ نظامی چين راضی نيست و به تازگی نيز آشکارا از نقش چين در اقتصاد آمريکا و حملات سايبری چينی ابراز ناخشنودی می کند.

حضور همزمان محمود عباس و نتانياهو در چين

سفر نتانياهو به چين با ديدار رسمی محمود عباس رهبرتشکيلات خودگردان فلسطينی از اين کشور همزمان شده است؛ چين از ديرباز از حاميان مهم فلسطينی ها بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه چين جمعه گذشته گفت، درصورت آمادگی نتانياهو و عباس، چين آماده برگزاری ديداری ميان آنهاست، اما اين احتمال ضعيف ارزيابی شده است.

حضور همزمان نتانياهو و عباس در چين درحالی است که دولت آمريکا برای ازسرگيری مذاکرات سياسی راکد مانده اسرائيلی- فلسطينی تلاش می کند و قرار است جان کری وزيرخارجه آمريکا در ماه مه به اسرائيل و کرانه باختری بازگردد.

با وجود اين، آقای عباس در روزهای گذشته در ديدار با وو سايک ديپلمات چينی که برای آماده کردن مقدمات سفر نتانياهو و عباس به اسرائيل و کرانه باختری رفته بود، گفت از همزمان شدن سفرش با حضور نتانياهو در چين خشنود است زيرا به سران چين فرصت می دهد همزمان شنونده نظرات رهبران هر دو طرف باشند.

آقای عباس به خبرگزاری چينی شينهوا نيز گفت چين می تواند اسرائيل را به برقراری تسهيلاتی برای اقتصاد فلسطينی ها متقاعد کند.

ناظران می گويند، چين که تا پيش از اين نقش محدودی در خاورميانه داشته است، از پس از تغييرات کادر رهبری خود، برای گسترش نفوذ درخاورميانه و آغاز نقشی به عنوان يک بازيگر کليدی می کوشد.
XS
SM
MD
LG