لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

نتانیاهو: مذاکره دولت آینده اسرائیل با فلسطینی ها درباره صلح


بنيامين نتانياهو تا روز سوم آوريل مهلت دارد تا دولت ائتلافی اسرائیل را تشکيل دهد
بنيامين نتانياهو تا روز سوم آوريل مهلت دارد تا دولت ائتلافی اسرائیل را تشکيل دهد
بنيامين نتانياهو،رهبر حزب راستگرای ليکود، روز چهارشنبه گفت: دولت آينده اسرائيل به رهبری وی درباره صلح با فلسطينی ها مذاکره خواهد کرد.

بنيامين نتانياهو يک روز پس از کسب موافقت حزب چپگرای کارگر برای در مشارکت در دولت ائتلافی اسرائيل، تاکيد کرد که با دولت «خودگردان فلسطينی درباره صلح مذاکره خواهد کرد».

بنيامين نتانياهو، که از سوی رييس جمهوری اسرائيل مامور تشکيل کابينه جديد اين کشور شده است، همچنين گفت:«فلسطينی ها بايد درک کنند که در دولت ما شريکی برای صلح، امنيت و توسعه سريع اقتصاد فلسطينی ها دارند.»

در همين حال، نبيل ابو رياضه، سخنگوی محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، در واکنش به اظهارات بنيامين نتانياهو گفت: دولت آينده اسرائيل بايد به طور شفاف به راه حل تشکيل دو دولت پايبند باشد.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه در کنفرانس خبری خود بر ادامه مذاکرات صلح فلسطينی ها با اسرائيل برای تشکيل دو دولت در کنار يکديگر تاکيد کرده بود.

اين در حالی است که بنيامين نتانياهو تاکنون از طرح آمريکا برای تشکيل دو دولت فلسطينی و اسرائيل در کنار يکديگر حمایت نکرده است.

آقای نتانياهو در جريان کسب موافقت حزب کارگر برای شرکت در دولت ائتلافی توافق کرده است که توافقات بين المللی امضا شده توسط اسرائيل را محترم بشمرد. توافقات بين المللی اسرائيل شامل زمينه سازی برای تشکيل دولت فلسطينی می شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، يکی از پيامدهای مشارکت حزب کارگر در دولت ائتلافی به رهبری حزب راستگرای ليکود کاهش تنش احتمالی بين بنيامين نتانياهو و باراک اوباما درباره مذاکرات صلح خواهد بود.

پيش بينی می شود که بنيامين نتانياهو طی روز های آينده کابينه خود را تکميل کرده و به پارلمان اين کشور معرفی کند.

وی پس از آن که حزب ليکود توانست در انتخابات ۱۰ فوريه ۲۷ کرسی در پارلمان اين کشور به دست آورد از سوی رييس جمهور اسرائيل مامور تشکيل دولت ائتلافی شد. وی تا روز سوم آوريل مهلت دارد تا دولت ائتلافی خود را تشکيل دهد.

در همين حال، بنيامين نتانياهو درپی يک ماه و نيم مذاکره، روز دوشنبه توانسته بود با حزب مذهبی «شاس»، به يک توافق قطعی دست يابد.

براساس اين توافق، وزارتخانه های کشور، اديان، مسکن و شهرسازی همراه با مسووليت اراضی دولتی اسرائيل، و داشتن يک وزير مشاور به «شاس» تعلق گرفت.

الی ييشای دبير کل «شاس» خود وزارت کشور را به دست می گيرد. ييشای توانسته است که امتيازات بزرگ مالی برای مذهبيون، به ويژه برای مراکز يهودی وابسته به اين حزب را حفظ کند.

نتانياهو پيشتر با حزب راستگرای «اسرائيل خانه ماست» به رهبری آويگدور ليبرمن، که ۱۵ کرسی دارد، توافق هم پيمانی امضا کرد.
XS
SM
MD
LG