لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

دادگاه یک ايرانی به اتهام جاسوسی برای اسرائيل برگزار شد


ایران دولت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد
ایران دولت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد

محاکمه يک شهروند ايرانی به اتهام جاسوسی برای اسرائيل روز شنبه هشتم تيرماه در شعبه پانزده دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد.


راديو دولتی ايران روز شنبه اعلام کرد که اين فرد متهم به اقدام «عليه امنيت ملی از طريق جاسوسی» برای اسرائيل شده است.


براساس گزارش راديو دولتی ايران، فرد مزبور که هويت وی مشخص نشده است مبالغی را از سرويس امنيتی اسرائيل، موساد دريافت کرده است.


اين در حالی است که يک مقام وزارت امورخارجه اسرائيل در گفت وگو با رويترز، نسبت به اين موضوع ابراز بی اطلاعی کرده است.


از سوی ديگر، به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، در جلسه دادگاه متهم به جاسوسی برای اسرائيل ادواتی که از طريق سرويس‌های اطلاعاتی اسرائيل، موساد، در اختيار اين فرد برای جاسوسی گذاشته شده بود، به نمايش درآمده است.


خبرگزاری ايسنا نام متهم را «ع-الف» ذکر کرده است. اين در حالی است که مشخص نيست آيا این شهروند ایرانی اتهام وارده را پذيرفته یا رد کرده است


طبق این گزارش، متهم در آخرين دادگاه خود ضمن پاسخگويی به سوالات قاضی پرونده به ارايه آخرين دفاعيات خود پرداخت. وکيل مدافع متهم پرونده که در دادگاه حضور داشت نيز لايحه دفاعيه خود را ارائه کرده است.


در همين زمينه راديو دولتی ايران اعلام کرده است که قاضی دادگاه از صدور حکم برای متهم در هفته آينده خبر داده است.


ايران موجوديت دولت اسرائيل را به رسميت نمی شناسد و تاکنون بارها از کشف شبکه های جاسوسی وابسته به اسرائيل خبر داده است.


يک گروه ۱۳ نفره از يهوديان در شيراز در سال ۱۳۷۸ به اتهام جاسوسی برای اسراييل بازداشت شدند. عده ای از باداشت شدگان با اعتراف به اتهامات خود دردادگاه به چهار تا سيزده سال زندان محکوم شدند، ولی يک سال بعد اين احکام تخفيف داده شد و در نهايت به دنبال فشارهای بین المللی پس از چند سال، بازداشت شدگان آزاد شدند.


به رغم مهاجرت يهوديان از ايران در سی سال گذشته، اين کشور پس از اسراييل بيشترين اقليت يهودی را در ميان کشورهای خاورميانه داراست.


شمار يهوديان ايران تا قبل از پيروزی انقلاب، حدود ۱۲۰ هزار نفر برآورد می شد اما در آمارهای رسمی آن دوره، تعداد يهوديان را ۸۰ هزار نفر اعلام می کردند. در اوايل انقلاب شماری از يهوديان از ايران به سوی اسراييل و آمريکا مهاجرت کردند.


هم اکنون تعداد یهودیانی که در ایران زندگی می کنند بیست هزار نفر تخمین زده می شود.


XS
SM
MD
LG