لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

تلاش دولت نتانیاهو برای کسب رای موافق کنگره با حمله به سوریه


رسانه های تل آويو شنبه شانزدهم شهريور گزارش داده اند که دولت بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل با ايجاد فشار بر همه عوامل با نفوذ مرتبط با اسرائيل از آنها خواسته است کنگره آمريکا را به دادن رای موافق به حمله نظامی آن کشور به سوريه متقاعد کنند.

به گزارش اين رسانه ها، دولت باراک اوباما نيز خود خواهان فعاليت گسترده لابی های اسرائيلی برای کسب رای موافق کنگره با حمله به سوريه شده است.

اين در حالی است که نظرسنجی های به عمل آمده روز جمعه از افکار عمومی آمريکا بشارت خوبی برای باراک اوباما در زمينه همراهی ملت آمريکا با قصد او در انجام حمله نيست.

همچنين آرايش سياسی در کنگره واشينگتن نيز نشان می دهد که هيچ اطمينانی نيست که آقای اوباما از آرای موافق کافی اعضای مجلسين نمايندگان و سنا برای حمله به سوريه برخوردار شود.

در چنين شرايط دشواری که اوباما برای خود ايجاد کرده است، او جمعه پيش از ترک سن پترزبورگ و بازگشت به واشينگتن گفت که سه شنبه دهم سپتامبر، نوزدهم شهريور، با مردم آمريکا سخن خواهد گفت تا بار ديگر توضيح دهد که چرا حکومت بشار اسد بخاطر کاربرد سلاح شيميايی نبايد بدون مجازات بماند.

وای.نت، وبسايت روزنامه يديعوت آخرونوت شنبه شانزدهم شهريور نوشته است رای دهندگان آمريکايی «با تلفن زدن، ارسال ای ميل و يا مراجعه های حضوری، نمايندگان خود را «زير فشار سنگيني برای مخالفت با رای گيری های روزهای آينده در کنگره قرار داده اند اما اعضای مجلس نمايندگان و سنا از سوی ديگر با فشار سنگين ايپک، مهم ترين لابی اسرائيل نيز روبرو هستند».

در روزهای گذشته، ايپک، کميته روابط عمومی آمريکا و اسرائيل و نيز دو سازمان عمده يهودی آمريکا نامه هايی را همزمان با جلسه های دو روزه کميته روابط خارجی مجلس سنا برای تصويب حمله محدود به سوريه منتشر کرده و خواهان موافقت با حمله شده بودند.

وای نت نوشته است درخواست دولت نتانياهو و نيز درخواست خود دولت آمريکا از مهره های با نفوذ آمريکايی برای بيان حمايت از حمله به سوريه درحالی است که اسرائيل تا همين چند روز پيش مواضع محتاطانه ای در قبال بحران سوريه در پيش می گرفت و تلاش داشت به عنوان عاملی که مشوق حمله به سوريه است، به تصوير کشيده نشود.

مقامات زيادی در اسرائيل از تصميم شنبه گذشته باراک اوباما در مورد واگذار کردن تصميم گيری برای حمله به سوريه به دوش کنگره، انتقادهای سختی کردند.

نتانياهو از وزيران خود خواسته بود در خصوص سياست اوباما سخنی علنی نگويند ولی خود با ابراز ياس تلويحی از رويه اوباما گفت «اسرائيل به خود مطمئن است و اقدامات لازم را انجام می دهد».

اما بنوشته وای نت، در روزهای گذشته دراسرائيل تصميم گرفته شد که از حمله به سوريه حمايت شود و آمريکا نيز از فعاليت لابی اسرائيلی حمايت کرده و دراين راستا، مايکل اورن سفير اسرائيل در واشينگتن بيانيه ای در رسانه های آمريکا منتشر کرده است.

تلاش اسرائيل برای کمک به اوباما و حفظ وجهه او در حالی است که مناسبات او و بنيامين نتانياهو سالها دستخوش تنش های شديدی بود اما اين روند به تازگی با از سرگيری تماس های سياسی اسرائيلی- فلسطينی تغيير کرده است.

نظرسنجی گالوپ که شامگاه جمعه در آمريکا منتشر شد، نشان می دهد که ۵۱ درصد از رای دهندگان آمريکايی با حمله به سوريه مخالف هستند درحالی که مخالفت افکار عمومی آمريکا با رفتن به حمله کشورشان عليه رژيم صدام حسين در عراق در سال ۲۰۰۳ تنها ۳۶ درصد بود و فقط ۱۴ درصد افکار عمومی آمريکا در زمان خود با حمله به افغانستان مخالفت می کرد.

در اين ميان، نظر به عدم اطمينان از کسب رای موافق کافی کنگره برای آغاز حمله به سوريه، جان کری وزير خارجه آمريکا در مقاله ای که جمعه در هافتينگتون پست منتشر شد، نوشت اوباما بدون رای موافق مجلسين سنا و نمايندگان نيز می تواند فرمان حمله بدهد.

به گفته برخی از ناظران که وزيرانی در اسرائيل مانند يعکوو پری نيز با آن موافق هستند، حکومت خاندان اسد در ۵۰ سال اخير هيچ خطری واقعی برای اسرائيل نبوده است و وجود شورشی های افراطی اسلامی در ميان معارضين سوری آينده روشنی برای اسرائيل درمورد اين همسايه مهم خود را نويد نمی دهد.

اما به گفته اين ناظران، حمله نظامی به سوريه می تواند از جمله اين فوايد را برای اسرائيل داشته باشد: نظام بشار اسد به عنوان همپيمان جمهوری اسلامی بشدت لطمه می بيند؛ توان نظامی حزب الله متحمل آسيب جدی می شود و ممکن است که صدها نفر ديگر از شبه نظاميان ورزيده حزب الله کشته و جايگاه حسن نصرالله در ميان جبهه ضد اسرائيلی متزلزل شده و اين احتمال نيز مطرح است که سوريه ديگر گذرگاه انتقال تجهيزات نظامی از ايران برای حزب الله در لبنان نباشد و سپاه پاسداران ايران در مورد ادامه حضور در سوريه حساب کار خود را بکند.
XS
SM
MD
LG