لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

هشدار اهود باراک درباره اعزام کشتی های جدید به غزه


یک ناو جنگی اسرائیل درحال اسکورت یکی از کشتی هایی عازم غزه در ماه گذشته
یک ناو جنگی اسرائیل درحال اسکورت یکی از کشتی هایی عازم غزه در ماه گذشته

اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، دوشنبه، در ديدار با بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، نسبت به اقدام کشورها و عوامل مختلف درجهان برای اعزام کشتی های جديد به غزه هشدار داد.

آقای باراک به دبيرکل سازمان ملل گفت که مصوبه يکشنبه کابينه اسرائيل واردات انواع کالا و مواد به غزه، غير از سلاح و موادی را که در مهمات کاربرد دارند، آزاد کرده است و مردم غزه ديگر در تنگنا نخواهند بود.

به گزارش خبرگزاری ها، آقای باراک به دبيرکل سازمان ملل گفت موافقت کشورها با فرستادن کشتی ها و شهروندان شان به غزه، «غيرمسوولانه» است و هرکسی که قصد ارسال کمک دارد، بايد ازراه های مقبول به اين اقدام دست بزند.

آقای باراک با اشاره صريح به لبنان گفت: «در صورت فرستادن کشتی هايی از لبنان، دولت لبنان مسئول خشونت غيرضروری احتمالی خواهد بود.»

ماه گذشته حمله ارتش اسرائيل به کشتی به سوی بندرغزه شد که به خشونت کشيده شدن اين تلاش، به مرگ نه نفرو زخمی شدن ۴۸ نفر منجر شد.

اما درهفته های اخير گزارش های متعددی در مورد تدارکات در ايران و لبنان برای فرستادن چند کشتی به غزه منتشر شده است.

به گزارش اسو شيتد پرس، غازی العريضی، وزيرحمل و نقل لبنان دوشنبه گفت به يک کشتی لبنانی بنام «جوليا» مجوزداده است که ازساحل طرابلس (تريپولی درشمال لبنان) به سوی قبرس برود و کشتی درادامه مسير، اگرخود بخواهد می تواند غيرمستقيم به غزه برود، اما افزود که قوانين لبنان اجازه نمی دهد که کشتی های اين کشور ازساحل لبنان مستقيما به سوی «منطقه دشمن» بروند.

منظور وزير راه و ترابری لبنان از کشتی «جوليا»، کشتی کمک رسانی بدون همراهی خبرنگاران و سرنشينان است. اين کشتی با نام «ناجی العلی» نيز شناخته می شود.

در همين حال، وزير راه و ترابری لبنان گفت وزارت خانه وی ازکشتی دومی بنام «مريم» که زنان لبنانی بخواهند با آن به غزه بروند، رسما آگاهی ندارد و هيچ درخواستی برای دريافت مجوز جهت حرکت اين کشتی ارائه نشده است.

آقای العريضی ارزيابی کرد که «هدف ازمطرح شدن کشتی که زنان لبنانی سرنشين آن باشند، صرفا تبليغاتی بوده است.»

درهمين حال، مسوولان کشتی «جوليا» (يا «ناجی العلی») گفته اند که «بدلائل فنی زمان معينی را برای حرکت کشتی اعلام نمی کنند.»

تونی بلر، نماينده «کميته چهارجانبه صلح خاورميانه» نيزسه شنبه دربازديد از گذرگاه «کرم شالوم» ميان اسرائيل و غزه که دوباره گشوده شده است، و نيزدرمصاحبه با روزنامه اسرائيلی جروزالم پست گفت که «نيازی به اقداماتی مانند فرستادن کشتی های کمک رسانی به غزه نيست، و امداد بايد ازراههای عادی باشد».

XS
SM
MD
LG