لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

محکوميت سيلويو برلوسکونی به یک سال زندان


دادگاهی در ايتاليا روز جمعه پنجم آبان ماه سيلويو برلوسکونی، نخست وزير سابق اين کشور را به اتهام فرار از پرداخت ماليات به تحمل یک سال زندان محکوم کرد. انتظار می رود آقای برلوسکونی در مقابل اين حکم تقاضای تجديد نظر کند.

به گزارش شبکه سی ان ان، در جريان محاکمه نخست وزير پيشين ايتاليا، مسؤولان اجرايی شرکت تلويزيونی «مديا ست» متعلق به برلوسکونی به همراه رئيس يک بانک سوئيسی نيز حضور داشتند.

اتهام سيلويو برلوسکونی مربوط به خريد حق پخش حدود ۳۰۰۰ فيلم آمريکايی است که توسط «مديا ست» خريداری شده و مجدد درون شرکت با قيمت هايی بسيار بالاتر به فروش رفته است. در همين ارتباط تيم دادستانی اعلام کرد که شيوه خاص انجام اين معاملات برای اشخاص دخيل امکان فرار از پرداخت مالياتی سنگين را فراهم آورده است. اتهامی که در صورت پا برجا ماندن حکم کنونی، می تواند موجب صدور جريمه ای تا سقف ۱۰ ميليون يورو (۱۲/۹ ميليون دلار) شود.

بر اساس نظام قانونی فعلی ايتاليا، برلوسکونی و ديگر متهمان پرونده اين حق را دارند که حداکثر دوبار نزد دادگاه تجديد نظر اوليه و دادگاه عالی ايتاليا تقاضای فرجام‌خواهی کنند.

از سوی ديگر،‌ با توجه به اينکه تاريخ پرونده مربوط به ماه ژوئيه سال ۲۰۰۶ است و طبق قانون محدوديت تعقيب، در صورتی که اجرای حکم تا سال آينده به تعويق افتد، به احتمال قوی نه آقای برلوسکونی و نه هيچ يک از ديگر متهمان پرونده به زندان نخواهند رفت.

سيلويو برلوسکونی که هم اکنون ۷۶ سال سن دارد ماه نوامبر گذشته در جريان بحران بدهی ايتاليا از مقام خود استعفا داد و به دوران ۱۸ ساله حاکميت خود بر سياست ايتاليا پايان داد.

نخست وزير سابق در طول سال های زمامداری با مجموعه ای از رسوايی های سياسی، مالی و جنسی روبرو شد که در ميان آن ها اتهام هايی از قبيل اختلاس، فرار از ماليات و رشوه خواری به چشم می خورد.

اين دولتمرد مستعفی هم اکنون نيز علاوه بر دادگاه مالياتی، با اتهام ارتباط جنسی با يک روسپی زير سن قانونی و پرداخت پول به وی نيز مواجه است. زن جوانی که در اين پرونده از او نام برده شده «کريمه المحروق»، رقاص مراکشی معروف به «روبی [ياقوت] دلربا» است.

XS
SM
MD
LG