لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

تصويب لايحه رياضت اقتصادی در سنای ايتاليا


نمايندگان سنای ايتاليا روز جمعه به بسته پيشنهادی دولت اين کشور برای اصلاحات اقتصادی و مقابله با بحران، رای مثبت دادند. با تصويب اين طرح در مجلس نمايندگان زمينه کناره گیری سيلويو برلوسکونی، نخست وزيرايتاليا، فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سيلويو برلوسکونی ماه گذشته در نشست سران اتحاديه اروپا قول اجرای طرح رياضت اقتصادی و اصلاحات را داده بود. قرار است اين لايحه روز شنبه در مجلس نمايندگان (سفلی) به رای گذاشته شود. سيلويو برلوسکونی تصويب اين بسته پيشنهادی را پيش شرط کناره‌گيری خود از نخست وزیری اعلام کرده بود.

با اين حال پس از تصويب لايحه رياضت اقتصادی در سنا، سهام در بازار ايتاليا بيش از سه و نيم درصد افزايش داشت.

اين طرح با ۱۵۶ رای مثبت در مقابل ۱۲ رای مخالف و يک رای ممتنع به تصويب رسيد. اين در حالی بود که سناتورهای مخالف در اين رای‌گيری شرکت نکردند. در لايحه رياضت اقتصادی ۵۹.۸ ميليارد يورو صرفه جويی از طريق کاهش هزينه‌ها و افزايش ماليات در نظر گرفته شده است.

ايتاليا سومين اقتصاد منطقه يورو است و اکنون در تلاش است تا از تشدید بحران مالی در کشور خود جلوگيری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از ماريو مونتی، کميسر سابق اتحاديه اروپا، به عنوان نامزد احتمالی پست نخست وزير ايتاليا نام برده می‌شود که احتمالا از سوی رييس جمهور اين کشور معرفی خواهد شد.

ماريو مونتی اقتصاددان ۶۸ ساله که حمايت سياستمداران و رهبران تجاری کشور را پشت سر خود دارد، قرار است دولت انتقالی تشکيل داده و برنامه رياضت اقتصادی را اجرا کند.

طبق اين گزارش، ماريو مونتی به دليل مخالفت ائتلاف سيلويو برلسکونی و يک گروه مخالف در پارلمان هنوز به عنوان نخست وزير معرفی نشده است. اين دو گروه خواهان انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودرس هستند.

برگزاری انتخابات در ميانه بحران بدهی‌ها و اختلافات سياسی می‌تواند نگرانی‌های بين‌المللی در خصوص وضعيت ايتاليا را افزايش دهد. براساس زمانبندی از پيش تعيين شده، قرار است انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۱۳ در ايتاليا برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سيلويو برلوسکونی به هنگام اعلام کناره‌گيری خود گفته بود که خواهان برگزاری انتخابات زودرس است و از نامزدی آنجليو آلفونو، وزير دادگستری ايتاليا، برای پست نخست وزيری حمايت می‌کند. اين در حالی است که روزنامه‌های ايتاليا گزارش داده‌اند که سيلويو برلسکونی هم اکنون به حمايت از ماريو مونتی متمايل شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، محک اساسی پيش روی بازار در ايتاليا روز دوشنبه خواهد. ايتاليا قصد دارد ۳ ميليارد يورو اوراق قرضه دولتی پنج ساله را در اين روز به فروش برساند.

ايتاليا پيشتر روز پنجشنبه پنج ميليارد يورو اوراق قرضه برای بازپرداخت يک ساله و با بهره بيش از ۶ درصد به فروش رساند.

ايتاليا از رکود اقتصادی رنج می‌برد و مؤسسات اعتبارسنجی درجه اعتبار اقتصادی اين کشور را تنزل داده‌اند. بحران بدهی‌های دولت ايتاليا تهديدی برای تمامی حوزه يورو به شمار می‌رود.
XS
SM
MD
LG