لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

وزیر امور خارجه ایتالیا وارد تهران شد


دیدار اِما بونينو، وزير امور خارجه ايتاليا،‌ با جواد ظریف در رم
دیدار اِما بونينو، وزير امور خارجه ايتاليا،‌ با جواد ظریف در رم
اِما بونينو، وزير امور خارجه ايتاليا،‌ روز شنبه ۳۰ اذرماه برای سفری دو روزه وارد تهران شده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، خانم بونينو در جريان سفر خود به تهران قرار است با مقام های ايران، از جمله همتای ايرانی خود، درباره روابط دو جانبه، مسائل منطقه ای و بين المللی گفت و گو کند.

قبل از آن، محمد جواد ظريف روز ۲۸ آبان ماه و قبل از آغاز دور سوم مذاکرات هسته ای ژنو، به رم رفت و با همتای ايتاليايی خود ديدار کرد.

در همين حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزير امور خارجه ايتاليا قرار است روز يکشنبه با حسن روحانی،‌ رئيس جمهوری ايران هم ديدار کند.

طبق اين گزارش، ‌اين نخستين بار پس از ۱۰ سال است که يک وزير خارجه ايتاليا به ايران سفر کرده است. پيش از اين و پس از پيروزی حسن روحانی در انتخابات رياست جمهوری ايران، لاپو پيستللی، معاون وزير امور خارجه ايتاليا در مردادماه سال جاری به ايران سفر کرده بود.

سفر وزير امور خارجه ايتاليا به ايران يک ماه پس از توافق ايران و گروه ۱+۵ برای حل مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی صورت می گيرد.

وزيران خارجه ايران و شش قدرت جهانی بامداد روز يکشنبه ۳ آذر در ژنو در خصوص مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی به توافقی دست يافتند.طبق اين توافق در يک دوره زمانی ۶ ماهه، ايران فعاليت های هسته ای خود را گسترش نخواهد داد و بخشی از اورانيوم ۲۰ درصدش را رقيق خواهد کرد. در مقابل تحريم های جديد عليه ايران اعمال نشده و بخشی از تحريم ها نيز کاهش می يابد.

پيشتر اِما بونينو در جريان ديدار با محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران،‌در ماه گذشته در رم برحمايت ايتاليا از حل ديپلماتيک مناقشه هسته ای ايران تاکيد کرده بود.

در همين زمينه، اواسط آذرماه سال جاری بيژن زنگنه، وزير نفت ايران، و پائولو اسکرونی، مدير عامل شرکت نفتی انی ايتاليا در وين ديدار کردند. در اين در اين ديدار در خصوص امکان افزايش فعاليت‌های شرکت انی در ايران در صورت لغو تحريم‌های اين کشور مذاکره شده بود.
XS
SM
MD
LG