لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

آمادگی ايتاليا برای کمک به حل مناقشه هسته ای ايران


سيلويو برلوسکونی، نخست وزير ايتاليا، وجرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در رم دیدار کردند.
(عکس از AFP)
سيلويو برلوسکونی، نخست وزير ايتاليا، وجرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در رم دیدار کردند. (عکس از AFP)

سيلويو برلوسکونی، نخست وزير ايتاليا، در جريان مذاکرات خود با جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در روز پنجشنبه، پيشنهاد کرد رم در زمینه تشويق ايران به تعليق غنی سازی اورانيوم همکاری کند.


آقای برلوسکونی پس از گفت وگوی يک ساعته با آقای بوش در رم و با اشاره به حضور شرکت های ايتاليايی در ايران، گفت:«پيشنهاد ما مبتنی برا اين واقعيت است که ما ايران را خيلی خوب و از درون می شناسيم».


نخست وزير ايتاليا هفتاد و يک ساله ايتاليا در کنفرانس خبری خود با جرج بوش، افزود:«بديهی است که ما بايد مطمئن شویم که انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آميز به کار گرفته خواهد شد».


کشورهای غربی نگران فعاليت های حساس هسته ای ايران هستند و می گويند : غنی سازی اورانيوم کاربردی دو گانه دارد و می تواند برای سوخت نيروگاه هسته ای و همچنين استفاده در برنامه های نظامی به کار رود.


اين در حالی است که ايران تاکيد می کند که برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز بوده و در چارچوب تعهدات بين المللی اين کشور است.


جرج بوش نيز در اين کنفرانس خبری گفت که ترجيح می دهد مناقشه هسته ای ايران از طريق ديپلماتيک حل شود، ولی در همين حال وی بارديگر تاکيد کرد در برابر ايران «همه گزينه های بر روی ميز قرار دارد».


به گزارش خبرگزاری رويترز، جرج بوش با تکرار اين نکته می خواهد به تهران گوشزد کند که برای حل مناقشه هسته ای ايران همه گزينه و حتی گزينه نظامی را مد نظر قرار خواهد داشت.


ايتاليا و گروه ۱+۵


در همين حال، در جريان مذاکرات روز پنجشنبه جرج بوش و سيلويو برلوسکونی، نخست وزير ايتاليا در خواست کشورش برای پيوستن به گروه ۱+۵ را مطرح کرد.


آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا به همراه آلمان، گروه موسوم ۱+۵، می کوشند تا از طريق ديپلماتيک به راه حلی برای پايان دادن به مناقشه هسته ای ايران دست يابند.


در همين حال جرج بوش با اشاره به در خواست نخست وزير ايتاليا گفت: «من به سيلويو گفتم به طور جدی اين پيشنهاد را بررسی خواهم کرد».


آقای بوش افزود: ولی به طور واضح اين را مطرح کردم که پنج بعلاوه يک و يا بدون يک همه بايد با هم يک پيام را به ايرانی ها برسانيم و آن اين است که بايد غنی سازی اورانيوم را متوقف کنند يا با تحريم های بيشتر و انزوای بيشتر مواجه خواهند شد.


در همين زمينه، فرانکو فراتنينی، وزير امور خارجه ايتاليا، روز چهارشنبه گفته بود: رم برای پيوستن به گروه ۱+۵ می تواند روی «دوستان» آمريکايی خود حساب کند.


فرانکو فراتنينی با اشاره به حمايت فرانسه از درخواست ايتاليا، افزوده بود: غير قابل تصور است که آلمان از اعتراض خود در اين زمينه صرف نظر نکند.


اين در حالی است که رسانه های ايتاليا می گويند که جرج بوش در اين خصوص با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان مذاکره کرده است.


موضع سيلويو برلوسکونی در قبال مناقشه هسته ای ايران و افزایش فشار براین کشور به مواضع آمريکا نزديک است. اين در حالی است که رومانو پرودی، نخست وزير سابق ايتاليا از جناح چپ ميانه، خواستار مذاکره و گفت وگو با ايران بود.


واکنش ايران به اظهارات بوش


در همين حال، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در واکنش به اظهارات رييس جمهوری آمريکا در خصوص مد نظر داشتن همه گزينه‌ها برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته ای، گفت: سخنان جرج بوش غير مسئولانه است.


آقای بوش در کنفرانس خبری مشترک خود با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، تهديد کرده بود در صورتی که ايران از غنی‌سازی اورانيوم دست برندارد، اقدامات سختگيرانه تری عليه اين کشور اعمال خواهد شد.


در همين حال، محمد‌علی حسينی سخنگوی وزارت امورخارجه ايران، روز پنجشنبه گفت: رويکرد «يک‌جانبه‌گرايانه و لجوجانه» آمريکا در قبال ايران «تغييری در واقعيت‌های صلح آميز فعاليت‌های هسته‌ای ايران ايجاد نمی‌کند».


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها از سال ۲۰۰۶ به گسترش فعاليت های غنی سازی خود اقدام کرده است.


ايران تاکيد می کند که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی است و به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است.


XS
SM
MD
LG