لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۸

معاون سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری استعفا کرد


به دنبال انتقاد برخی از مراجع تقليد شيعه در قم از برگزاری مراسم حمل قرآن باهمراهی زنان دف‌نواز، مهدی جهانگيری، معاون سرمايه‌گذاری سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری، روز شنبه از سمت خود استعفا کرد.


مهدی جهانگیری در نامه ای به اسفندیار رحیم مشایی، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دلایل استعفای خود را توضیح داده است.


در افتتاحیه دومين همايش بين‌المللی فرصت‌های سرمايه‌گذاری در گردشگری در هیجدهم آبان، مراسم «حاملان قران» برگزار شد که انتقاد برخی از مراجع تقليد شيعه در قم را در پی داشت.


در همين زمينه، روز نامه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه نوشته بود: طی مراسمی با حضور اسفنديار رحيم مشایی «قبل از ‏تلاوت قرآن، ۱۲ خانم با لباس محلی دف زنان روی سن آمدند و درحالی که قرآن را در سينی گذاشته بودند با ‏حالات ريتميک قرآن را به قاری تحويل داده و سن را ترک کردند».


آيت الله صافی گلپايگانی، يکی از مراجع شیعه در قم روز چهارشنبه بیست دوم آبان ماه اين اقدام را «توهين و جسارت به ساخت قرآن در ‏يک همايش سازمان ميراث فرهنگی» خوانده بود.


آيت الله ناصر مکارم شيرازی نيز با محکوم کردن اين اقدام خواستار «موضع گيری» دولت در برابر اين مسئله شده بود.


این در حالی است که مهدی جهانگيری در نامه استعفای خود تاکید کرده که « حمل قرآن يک رسم آئينی سنتی در غرب کشور و مورد احترام مردم» است


  • مهدی جهانگيری، معاون سرمايه‌گذاری سازمان ميراث فرهنگی، بدون ذکر نام، یک وب سایت مخالف دولت محمود احمدی نژاد را به جنجال سازی بر سر مراسم حمل قرآن توسط زنان دف‌نواز متهم کرده است.

وی تصریح کرده است که چنين مراسمی پيشتر با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، محمود احمدی نژاد و برخی از نمايندگان مجلس برگزار شده بود.


آقای جهانگير بدون ذکر نام، یک وب سایت مخالف دولت محمود احمدی نژاد را به جنجال سازی بر سر مراسم حمل قرآن توسط زنان دف‌نواز متهم کرده است.


اظهارات جنجالی مشايی


در حالی مهدی جهانگيری از سمت خود استعفا کرده است که پيشتر آيت الله صافی گلپايگانی خواستار بر کناری اسفنديار رحيم مشايی، معاون رييس جمهوری و رييس سازمان ميراث فرهنگی، شده بود.


آيت الله صافی گلپايگانی گفته بود:« اهانت به قرآن قابل تحمل نيست و کسی که مسوول اين سازمان است صلاحيت ندارد در اين جايگاه باشد».


این در حالی است که اظهارات اسفنديار رحيم مشايی در ماههای اخير باعث انتقادهایی از دولت نهم شده است.


اسفنديار رحيم مشايی نخستين بار اواخر تيرماه طی يک سخنرانی رسمی، و برخلاف محمود احمدی نژاد که در اظهارات مکرر خود خواستار نابودی اسرائيل شده است، گفته بود: «ايران امروز با مردم آمريکا و اسرائيل دوست است.»


اين اظهارات با واکنش های تند برخی از محافظه کاران نزديک به دولت و از جمله علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی مواجه شد.


اما نزديک به يک ماه پس از آن اظهارات، آقای رحيم مشايی، روز يکشنبه، ۲۰ مرداد، بار ديگر اظهارات اوليه اش را تکرار کرد.


اين بار واکنش ها به اظهارات آقای مشايی شديدتر شده و منتقدين از جمله ۲۰۰ نماينده مجلس، برخی از روحانيون بلندپايه محافظه کار در قم و گروه های تندرو با اعمال فشار بر محمود احمدی نژاد خواستار برکناری وی شدند.


در نهايت آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، نيز به اين اظهارات واکنش نشان داد و بدون نام بردن مستقيم از اسفنديار رحيم مشايی، اظهارات او در باره مردم اسرائيل را «غير منطقی» خواند.


اسفندیار رحيم مشايی در دوره مديريت آقای احمدی نژاد بر شهرداری تهران معاون فرهنگی و اجتماعی وی بود.


در در جريان انتخابات سال ۸۴، مديريت ستاد انتخاباتی احمدی نژاد با اسفنديار رحيم مشايی بود و در ماه های اخير نيز با ازدواج پسر احمدی نژاد با دختر رحيم مشايی اکنون وی پدر عروس احمدی نژاد نيز هست.


XS
SM
MD
LG