لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

گرامی مقدم: دبيرکل حزب کارگزاران رييس ستاد انتخاباتی کروبی شد


غلامحسین کرباسچی و مهدی کروبی.
غلامحسین کرباسچی و مهدی کروبی.

اسماعيل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی، در گفت وگو راديو فردا گفت: غلامحسين کرباسچی، دبيرکل حزب کارگزاران سازندگی، رياست ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، دبير کل حزب اعتماد ملی را پذيرفته است.


اسماعيل گرامی مقدم در اين زمينه افزود: «در هفته های اخير بررسی های ويژه و تخصصی در خصوص نامزدهای های احتمالی رييس ستاد انتخاباتی را در حزب داشتيم،که آقای کرباسچی يکی از برجسته ترين نامزدها برای رياست اين ستاد بودند.»


آقای گرامی مقدم اضافه کرد: «امروز که من با شما صحبت می کنم مسئوليت ايجاد و راه اندازی ستاد انتخابات مهدی کروبی بر عهده ايشان قرار گرفته و ايشان پذيرفته اند و طی روزهای آينده در خصوص راه اندازی ستاد انتخابات اطلاع رسانی خواهيم کرد.»


در حالی که برخی وب سايت های خبری نزديک به مهدی کروبی خبر رياست غلامحسين کرباسچی بر ستاد انتخاباتی دبيرکل حزب اعتماد ملی را منتشر کرده اند، ولی قائم مقام حزب اعتماد ملی نیز گفته است که آقای کرباسچی هنوز اين سمت را نپذيرفته است.


رسول منتجب نيا در گفت وگو با وب سايت «جمهوريت» درباره حضور دبيرکل حزب کارگزاران سازندگی در ستاد انتخاباتی کروبی گفت: «ايشان در جلسات شورای سياستگذاری ستاد حجت الاسلام کروبی حضور دارند و پيشنهاد مسئوليت ستاد هم به آقای کرباسچی داده شده که هنوز پاسخی دريافت نکرده ايم».


در جناح اصلاح طلب تاکنون مهدی کروبی و محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، رسما نامزدی خود را برای انتخابات رياست جمهوری آينده که در ۲۲ خرداد ماه ۱۳۸۸ برگزار خواهد شد، اعلام کرده اند.

«در هفته های اخير بررسی های ويژه و تخصصی در خصوص نامزدهای های احتمالی رييس ستاد انتخاباتی را در حزب داشتيم،که آقای کرباسچی يکی از برجسته ترين نامزدها برای رياست اين ستاد بودند
امروز که من با شما صحبت می کنم مسئوليت ايجاد و راه اندازی ستاد انتخابات مهدی کروبی بر عهده ايشان قرار گرفته و ايشان پذيرفته اند و طی روزهای آينده در خصوص راه اندازی ستاد انتخابات اطلاع رسانی خواهيم کرد.»

اسماعيل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی،


تحلیلگران سیاسی حضور غلامحسین کرباسچی در ستاد مهدی کروبی را نوعی «تصمیم فردی» می دانند و معتقدند احتمالا حزب کارگزاران از آقای کروبی حمایت نخواهد کرد.


در زمينه حضور غلامحسين کرباسچی درراس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی ، علی افشاری، يک فعال سياسی ايران به راديو فردا می گويد: «اين نشان می دهد فردی که در مقام دبيرکلی يک حزب قرار دارد، نمی تواند به الزامات جايگاه عملی اين منصب پايبند و بدان عمل کند و اين حکايت از آن دارد که کارگزاران سازندگی يک حزب نيست بلکه يک گروه سياسی است.»


بنا به گزارش سايت خبری نزديک به مهدی کروبی، تاکنون غلامحسين کرباسچی، شهردار اسبق تهران، عباس عبدی، عضو سابق جبهه مشارکت ایران اسلامی، عمادالدين باقی، فعال حقوق بشر و عطالله مهاجرانی، وزير سابق ارشاد و فرهنگ اسلامی از کانديداتوری کروبی حمايت کرده اند.


به گفته علی افشاری، حضور برخی افراد در ستاد انتخاباتی مهدی کروبی بيشتر از «بغض معاويه» و نه از «حب علی» است.


وی می گويد: «اين افراد بيشتر از مسئله داشتن با آقای خاتمی به سمت آقای کروبی رفته اند. اينان تصورشان اين است که محمد خاتمی متناسب با حمايت هايی که آنها از وی کرده اند، به آنها توجه نکرده و در مواقع بحران از آنها دلجويی نکرده است.»


آقای افشاری می افزاید: «اين تصميم ها فردی است و نشانی از تغيير روند در بين نيروهای اصلاح طلب ندارد و اين افراد نمی توانند پايگاه اجتماعی اصلاح طلبان را به دنبال خود ببرند.»


اين فعال سياسی اظهار داشت: بعيد می دانم حضور اين افراد در ستاد آقای کروبی «تاثيری گذاری در پايگاه اجتماعی اصلاح طلبان داشته باشند. اينها فقط تک چهره هايی هستند. نبايد از ياد برد که آقای عبدی مخالف سرسخت مهدی کروبی در انتخابات مجلس ششم بود.»


به گفته علی افشاری، چالش پيش روی غلامحسين کرباسچی «جمع کردن رابطه بين اکبر هاشمی رفسنجانی و مهدی کروبی خواهد بود.»


از سوی ديگر، به گزارش رسانه های ايران، صادق خرازی، سفير سابق ايران در فرانسه، به عنوان سخنگوی ستاد محمد خاتمی منصوب شده است.

پيشتر محمد خاتمی، محمدرضا عارف و محسن امين‌زاده، را به عنوان رييس و قائم‌مقام ستاد انتخاباتی خود منصوب کرده بود.


جلسه روز پنجشنبه اصولگرايان


در همين حال، غلام حسين اميری، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسين و دبير سياسی جبهه پيروان خط امام و رهبری، گفته است که روز پنجشنبه هفته جاری جلسه فراگير اصولگرايان تشکيل خواهد شد تا در خصوص تعيين کانديدای مورد حمايت اصولگرايان برای انتخابات رياست جمهوری گفت و گو کنند.

به نظر می رسد جلسه روز پنجشنبه اصولگرايان از اهميت ويژه برخوردار باشد، چرا که به دنبال نارضايتی اصولگرايان از اقدامات دولت محمود احمدی نژاد احتمال دارد در خصوص گزينه ای به غير از وی گفت و گو شود.

حضور کرباسچی در ستاد کروبی «تصميم فردی است و نشانی از تغيير روند در بين نيروهای اصلاح طلب ندارد و اين افراد نمی توانند پايگاه اجتماعی اصلاح طلبان را به دنبال خود ببرند.»

علی افشاری، فعال سیاسی


در جريان ملاقات دو هفته پيش شورای مرکزی جبهه پيروان خط امام و رهبری، يکی از گروه های اصلی اصولگرايان، برخی از حاضران در جلسه به اقدامات آقای محمود احمدی نژاد اعتراض کردند.

به گزارش ايسنا، حسن غفوری فرد، عضو شورای مرکزی جامعه‌ اسلامی مهندسين، درباره بحث های مطرح شده در اين جلسه گفته است: « بحثی که دوستان در اين جلسه مطرح کردند، تغييرات مکرر در کابينه بود؛ تغييرات نسبتا زيادی که در سطح وزرا، روسا و مديران عامل بانک‌ها رخ داد و اين تعداد تغييرات در کابينه يک مقدار تزلزل مديريتی را می‌رساند.»


آقای غفوری فرد افزوده است: « ما در آن جلسه به آقای احمدی‌نژاد گفتيم شما شناخت خوبی از دوستانتان در جريان اصولگرا داشتيد. دوستان شما در جريان اصولگرا آماده بودند به شما ياری کنند؛ ولی شما دايره‌ اين انتخاب را محدود کرديد و بعد از مدتی نيز افرادی که انتخاب کرده بوديد تغيير داديد.»

به گفته آقای غفوری فرد در اين جلسه، «در مورد همکاری دولت و مجلس و نگرانی‌هايی از عدم تعامل صحيح مطرح شد و اين‌که دولت و مجلس بعضا همديگر را به عدم همکاری مناسب متهم می‌کنند و به نظر می‌رسد مصوبات مجلس به خوبی اجرا نمی‌شود.»

در همين حال برخی رسانه های اصلاح طلب گزارش داده اند که ستاد آقای احمدی نژاد به رياست مجتبی ثمره هاشمی، مشاور عالی رييس جمهوری، کار خود را اغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG