لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

واکنش کروبی به خبر برگزاری تجمع در مقابل روزنامه اعتماد ملی


به دنبال پخش اعلاميه هایی درباره تجمع منتقدان در مقابل روزنامه اعتمادملی، مهدی کروبی روز جمعه با استقبال از تجمع منتقدان، از هواداران خود خواسته است برای حفظ آرامش روز دوشنبه تجمعی در همین محل برگزار کنند.

به دنبال انتشار نامه مهدی کروبی، از نامزدهای معترض به انتخابات رياست جمهوری، به اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجلس خبرگان، درباره احتمال تجاوز به بازداشت شدگان و واکنش ها به اين نامه، گروه های طرفدار دولت با توزيع اعلاميه هايی در حاشيه نماز جمعه ۲۳ مردادماه تهران خواستار تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان روزنامه اعتماد ملی، ارگان حزب اعتماد ملی، در روز شنبه شده اند.

به گزارش سحام نيوز، وب سايت خبری حزب اعتماد ملی، مهدی کروبیدر اين زمينه گفته است:« ما از حضور منتقدين استقبال می کنيم و با سعه صدر، تمام انتقاداها و پيشنهادهای آنان را می شنويم و به طور قطع در روزنامه نيز منعکس خواهيم کرد».

به دنبال انتشار خبر تجمع منتقدان در مقابل ساختمان روزنامه اعتماد ملی، فراخوان هایی برای تجمع همزمان در دفاع از این روزنامه در وب سایت های اینترنتی منتشر شده است.

مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی، در این زمینه روز جمعه گفته است: «از تمامی هواداران روزنامه اعتمادملی درخواست می کنم فردا از تجمع مقابل روزنامه خودداری نمايند تا با حفظ آرامش و امنيت خبرنگاران ما نظرات منتقدين را بشنوند و بتوانند با آنها گفت و گو نمايند. بنده نيز به همراه شما برای حمايت و تشکراز دست اندر کاران روزنامه اعتماد ملی و بيان نظرات و پيشنهادها ، روز دوشنبه ساعت ۱۶مقابل ساختمان روزنامه اعتماد ملی حضور خواهم يافت».

در همين زمينه، مديرمسئول روزنامه اعتمادملی در نامه ای به سعید مرتضوی، دادستان تهران، با اشاره به پخش اعلاميه تجمع اعتراضی مقابل اين ساختمان اين روزنامه خواستار تامين امنيت دفتر روزنامه شده است.

«عقب نخواهم نشست»

در همين حال مهدی کروبی روز جمعه به کسانی که آنها را «جوسازان و خشونت طلبان» خوانده، هشدار داده است که «راه تعامل مثبت را در پيش گيرند و فکر نکنند که با فشار،ُ تهديد و تخريب می توانند ما را از مسير دفاع از حقوق مردم خارج کنند».

وی افزوده است:«بنده يک قدم هم عقب نخواهم نشست».

ساعاتی پيش از اين که مهدی کروبی بر عقب ننشستن خود تاکيد کند، امامان جمعه تهران، مشهد و قم در نماز جمعه ۲۳ مردادماه خواستار محاکمه وی به دليل نامه اخير شده بودند.

اين امامان جمعه گفته اند نامه مهدی کروبی به اکبر هاشمی رفسنجانی، حاوی «اتهامات ناروا» و «دروغ» بر عليه مقامات نظام جمهوری اسلامی است و به همين دليل خواستار مجازات وی شده اند.

آقای کروبی دو هفته پيش در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجلس خبرگان، خواستار بررسی مسئله تجاوز به «دختران و پسرانی» بازداشتی شده بود. متن اين نامه در هفته جاری منتشر شد و واکنش های بسياری را در پی داشت.

مهدی کروبی در واکنش به انتقادات، روز پنجشنبه درباره مستندات نامه خود گفته بود:«مستندات من کسانی بوده اند که نزد من آمده اند که يا خود مورد آزار قرار گرفته بودند و يا اينکه شاهد بوده و يا کسانی نزد آنها اقرار کرده بودند پس من آدمی نيستم که بدون آنکه مستنداتی داشته باشم و بنابر يک تلفن و يا اينکه کسی حرفی را بدون پشتوانه به من زده باشد چنين نامه ای را بنويسم .»

آقای کروبی گفته بود که کسانی که از انتشار نامه برآشفته شده اند و قصد آن دارند تا «فضايی را ايجاد کنند که کسی جرات بيان مطالبی در اين باره را نداشته باشد» .

در جريان اعتراض های پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری، به گفته سخنگوی قوه قضاييه، چهار هزار نفر از فعالان سياسی، مدنی، روزنامه نگاران و مردم عادی از سوی نيروهای امنيتی و بسيجی بازداشت شده اند.

از زمان اغاز اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری گزارش های زيادی از بدرفتاری شديد با زندانيان، ضرب و شتم آنها، تجاوز و همچنين قتل تعدادی از بازداشتی ها زير شکنجه منتشر شده است.

به دنبال تاييد خبر مرگ محسن روح الامينی، فرزند مشاور محسن رضايی، از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری، در بازداشتگاه کهريزک، رهبر ايران دستور داد اين بازداشتگاه که زير نظر نيروی انتظامی بود تعطيل شود.

کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان ستادهای ميرحسين موسوی و مهدی کروبی می گويند دست کم ۶۹ نفر در جريان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری کشته شده اند اين در حالی است که مقامات دولتی می گويند ۳۰ نفر در اين اعتراضات کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG