لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۲

کروبی: مرتضوی مسئول هر اتفاق برای خانواده بازداشت شدگان است


دفتر مهدی کروبی، نامزد معترض به نتيجه انتخابات، با انتقاد از رفتار مقام های قضايی ايران با يکی از شاکيان پرونده «تجاوز به بازداشت شدگان»، از ناپديد شدن اين فرد خبر داده است.

دفتر مهدی کروبی روز سه شنبه در بیانیه ای ضمن متهم کردن برخی از مقام های قضایی به تلاش برای پاک کردن مسئله آزار بازداشت شدگان، اعلام کرد: سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، مسئول هر گونه اتفاق ناگوار برای یکی از بازداشت شدگان و خانواده وی است.

دفتر مهدی کروبی می گوید: در پی در خواست سعيد مرتضوی و معرفی قاضی مقدمی، رييس شعبه سيزدهم، برای ديدار با شاهدان «تجاوز جنسی در بازداشتگاه‌ها» يکی از اين افراد با اين قاضی در دفتر مهدی کروبی ديدار می کند.

دفتر مهدی کروبی هويت و مشخصات شاکی را منتشر نکرده است.

دفتر مهدی کروبی در اين زمينه اعلام کرده است: « اواسط اين ديدار چند ساعته بود که اين فرد شاکی به حالت اعتراض از جلسه بيرون آمده و نزد آقای کروبی رفت و نسبت به نحوه پرسش ها گلايه کرد. وی اظهار داشت سوالاتی که از وی پرسيده می شود در راستای تلاش برای کمک به احقاق حقوق وی نبوده بلکه همه تلاش به اين سمت است که او محاکمه شود.»

دفتر مهدی کروبی از اين رفتار مقام های قضايی ابراز تاسف کرده و نوشته است: «بنابر رفتاری که با يکی از بازداشت شدگان صورت گرفت مشخص شد که برخی از مسئولان قضايی نه تنها به دنبال ياری رساندن و احقاق حقوق بازداشت شدگانی که مورد آزار قرار گرفته اند نيستند بلکه در صدند تا صورت مسئله را پاک کنند.»

اين دفتر می گويد: پس از وقوع اين حادثه، مهدی کروبی ديگر ملاقاتی با اين مسئولان قضايی برگزار نکرد و طی نامه ای به آيت الله صادق لاريجانی، رييس جديد قوه قضاييه، در خواست کرد تا هياتی بی طرف برای رسيدگی حوادث پس از انتخابات تشکيل شود.

دفتر مهدی کروبی اضافه کرده است مقامات قضايی سپس به تحقيقات محلی درباره اين شاکی پرداخته اند.

اين بيانيه اضافه کرده است : «رفتارهای صورت گرفته با اين فرد بازداشت شده که در زندان مورد آزار قرار گرفته بود به حدی زشت و زننده بود که اکنون مدتی است اين فرد ناپديد شده و خبری از وی نيست.»

دفتر کروبی اعلام کرده است: «مسئوليت هرگونه اتفاق ناگواری که برای اين فرد و خانواده اش روی دهد با دادستان وقت تهران آقای مرتضوی و نمايندگان ايشان خواهد بود.»

به دنبال علنی شدن نامه مهدی کروبی درباره احتمال تجاوز به برخی بازداشت شدگان اخير به اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجلس خبرگان، بسياری از مقامات بلندپايه جمهوری اسلامی به اين نامه واکنش نشان دادند.

کاظم جلالی، عضو کميته حقيقت ياب مجلس ، نيز در همين زمينه هفته گذشته از قوه قضاييه خواسته بود تا دو نفر معتمد را برای کمک به بررسی مسئله تجاوز به بازداشت شدگان معرفی کند.

آقای جلالی گفته است چهار نفر از کسانی که می گويند به آنها در زندان تجاوز شده است به آقای کروبی مراجعه کرده اند.

به دنبال اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری ، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد تظاهرات معترضان بود.

به گفته سخنگوی قوه قضاييه، دست کم چهار هزار نفر از معترضان در جريان اين اعتراضات بازداشت شدند که نزديک به سيصد نفر از آنها همچنان در بازداشت به سر می برند.

گزارش های متعددی درباره شکنجه، تجاوز و قتل معترضان بازداشت شده منتشر شده است.

در تازه ترين اطلاعات دراين زمینه اعلام شده است: محسن روح الامينی، نه بر اثر بیماری مننژیت که در اثر اصابت جسم سخت در زندان کهریزک به قتل رسيده است.

خبرگزاری مهر اعلام کرده است: پزشکی قانونی ايران هر گونه ابتلای محسن روح الامينی به مننژيت را رسما نفی و دلايل مرگ وی را ناشی از استرس های فيزيکی ، شرايط بد نگهداری ، ضربات متعدد و نيز اصابت جسم سخت اعلام کرده است.

پیشتر سعید مرتضوی در دیدار با نمایندگان مجلس گفته بود که محسن روح الامینی در اثر مننژیت در زندان در گذشته است.
XS
SM
MD
LG