لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

گروه های اصلاح طلب حمله تندروها به مهدی کروبی را محکوم کردند


جبهه مشارکت، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، دفتر تحکيم وحدت و سازمان دانش آموختگان ادوار تحکيم در بيانيه های جداگانه ای حملات علیه مهدی کروبی، يکی از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری، را محکوم کرده اند.

جبهه مشارکت ايران اسلامی در بيانيه خود آنچه را که «هتاکی ها و حدناشناسی های صورت گرفته» عليه آقای کروبی خوانده، محکوم کرده است.

مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی، چندی پيش با ارسال نامه‌ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجلس خبرگان، خواستار بررسی موضوع «تجاوز به زندانيان ناآرامی‌های اخير در زندان‌ها» از سوی هياتی مستقل شد.

اين نامه که ده روز پس از ارسال آن منتشر شد واکنش‌های فراوانی را در پی داشت.

برخی از طرفداران دولت محمود احمدی نژاد و از جمله احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، خواهان برخورد قضايی با مهدی کروبی شدند.

جبهه مشارکت در بيانيه خود تصريح کرده است که «با محکوم کردن هتاکی ها و حدناشناسی های صورت گرفته عليه جناب آقای کروبی و توقيف روزنامه اعتماد ملی و اعلام حمايت همه جانبه خود از شيخ اصلاحات در برابر اين حملات، بار ديگر دلسوزانه از عقلای موثر بر رفتار جريان حاکم می خواهد تا ته مانده آبرو و سرمايه های نظام و انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان با انقلاب از ميان نرفته، ابتکار عمل را از دست آنها» بگيرند.

«در کنار کروبی خواهیم ماند»


در همين زمينه، اتحاديه انجمن های اسلامی دانشجويان دانشگاه‌های سراسر کشور (دفتر تحکيم وحدت) و سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) نيز با انتشار بيانيه ای مشترک ضمن حمايت از مهدی کروبی، نسبت به هرگونه برخورد با دبير کل حزب اعتماد ملی هشدار دادند.

این دو تشکل دانشگاهی با اشاره به حمايت از مهدی کروبی در جريان دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری تصريح کرده اند که «در کنار اين سياستمدار شجاع و حق‌طلب و نيز ساير راهبران جنبش اصلاحی مردم ايران» خواهند ماند.

اين سازمان ها در بيانيه خود تاکيد کرده اند: «به گردانندگان امور و تصميم‌گيران نسبت به عواقب غير قابل پيش بينی هرگونه برخوردی با آقايان کروبی و موسوی هشدار داده و به آنها متذکر می‌شويم که يکبار ديگر فريب سناريوهای خطرناک و بی‌پايه‌ عده‌ای که حتی از پوشاندن آثار آشکار دستکاری‌شان در آراء ملت نيز ناتوانند، نخورده و کار را برای خود و کشور از اين که هست دشوارتر نکنند و بدانند که بنای ظلم و دروغ سست‌تر از آن است که می‌پندارند».

افزايش حملات پس از نامه

در همين حال، «شورای هماهنگی اصلاحات» نيز می گويد: به دنبال انتشار نامه مهدی کروبی درباره در خواست بررسی احتمال تجاوز به دختران و پسران بازداشت شده در کهريزک، آقای کروبی آماج حملات گسترده و سازمان‌يافته‌ای قرار گرفته که نشان از «خشم و عصبانيت توام با ترس و وحشت اقتدارگرايان» از بررسی اين موضوع دارد.

شورای هماهنگی اصلاحات همچنين با حمايت از خواست مهدی کروبی برای بررسی احتمال تجاوز به بازداشت شدگان، هشدار داده است:« تعرض عليه چهره‌های برجسته و شاخص انقلاب و نظام همچون خاتمی، موسوی، کروبی و هاشمی می‌تواند عواقب نگران‌کننده و خطيری برای نظام و انقلاب در پی داشته باشد».

در جريان اعتراض های پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری، به گفته سخنگوی قوه قضاييه، چهار هزار نفر از فعالان سياسی، مدنی، روزنامه نگاران و مردم عادی از سوی نيروهای امنيتی و بسيجی بازداشت و تعداد زيادی از آنها به نقاط نامعلومی انتقال داده شده اند.

مقامات دولتی می گویند که تعداد زیادی از این افراد آزاد شده اند.

در دو ماه گذشته گزارش های زيادی از بدرفتاری شديد با زندانيان، ضرب و شتم آنها، تجاوز و همچنين قتل تعدادی از بازداشتی ها زير شکنجه منتشر شده است.

به دنبال تاييد خبر مرگ محسن روح الامينی، فرزند مشاور محسن رضايی، از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری، در بازداشتگاه کهريزک، رهبر ايران دستور داد اين بازداشتگاه که زير نظر نيروی انتظامی بود تعطيل شود.

کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان ستادهای ميرحسين موسوی و مهدی کروبی می گويند دست کم ۶۹ نفر در جريان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG