لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۲

تحقيق کانادا درباره نقش مرتضوی درقتل زهرا کاظمی


فعالان حقوق بشر سعید مرتضوی را متهم می کنند که زهرا کاظمی را در زندان اوین به قتل رسانده است
فعالان حقوق بشر سعید مرتضوی را متهم می کنند که زهرا کاظمی را در زندان اوین به قتل رسانده است

مجلس نمايندگان کانادا طرح قانونی برای آغاز تحقیق درباره نقش سعيد مرتضوی دادستان تهران در تجاوز، شکنجه وقتل زهرا کاظمی روزنامه نگار ايرانی -کانادايی را بررسی خواهد کرد.


يکی از کميسيون های وابسته به کميسيون بين المللی حقوق بشر ابتکار تهيه اين طرح را برعهده داشته است. اين طرح احتمالا در هفته آينده در کميسيون سياست خارجی مجلس نمايندگان کانادا به رای گذاشته خواهد شد.


زهرا کاظمی در دوم تير ماه ١٣٨٢توسط نيروهای امنيتی ايران به هنگام عکسبرداری درجلوی زندان اوين بازداشت شد و بعد از چند روز از زندان اوين به بيمارستان بقيه الله تهران منتقل شد

زهرا کاظمی در دوم تير ماه ١٣٨٢توسط نيروهای امنيتی ايران به هنگام عکسبرداری درجلوی زندان اوين بازداشت شد و بعد از چند روز از زندان اوين به بيمارستان بقيه الله تهران منتقل شد و درگذشت.


گزارش کميسيون اصل ۹۰ مجلس


بنا بر تحقيقات و گزارش کميسيون اصل ۹۰ مجلس ششم که درهمان سال منتشر شد، دليل مرگ کاظمی ضربه شديدی به سر وی به هنگام بازداشت اعلام شد.


اين گزارش عاملان مرگ کاظمی را شناسائی نکرد. به دنبال اين گزارش، قوه قضائيه رضا احمدی، مأمور وزارت اطلاعات ايران، را به جرم قتل غير عمد کاظمی دادگاهی کرد. به رغم اعتراض های وزارت اطلاعات در تيرماه سال ۱۳۸۴، دادگاه احمدی تشکيل شد، ولی به دليل فقدان شواهد و مدارک او تبرئه شد.


در پی اعتراض وکلای خانواده کاظمی به نحوه رسيدگی اين پرونده، در ۲۲ دسامبر پرونده زهرا کاظمی به دادگاه تجديد نظر استان تهران ارجاع شد.


به گزارش نشنال پست، چاپ کانادا، در صورت تصويب طرح و جمع آوری اسناد و مدارک درباره نقش سعيد مرتضوی در جريان قتل زهرا کاظمی، آنگاه وزارت دادگستری کانادا می تواند با ارايه کيفرخواستی خواهان استرداد وی شود. در صورت استنکاف آقای مرتضوی، آنگاه پليس بين المللی، اينترپل می تواند وارد عمل شود.


سعيد مرتضوی به عنوان يکی از نمايندگان جمهوری اسلامی در مراسم آغاز به کار شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۶ در ژنو شرکت کرده بود.


به دنبال انتشار خبر حضور سعيد مرتضوی در سوئيس، دولت کانادا نسبت به تصميم ايران جهت اعزام سعيد مرتضوی، دادستان تهران، به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ابراز انزجار کرده و آن را نشانه نهايت بی حرمتی اين کشور به حقوق بشر دانسته بود. در همان زمان دولت کانادا از دولت آلمان خواسته است تا سعيد مرتضوی، دادستان تهران را در صورت ورود به اين کشور بازداشت تا وی به اتهام جنايت عليه بشريت محاکمه شود.


سعيد مرتضوی علاوه بر اتهام هایی که در ارتباط با مرگ زهرا کاظمی متوجه او شده، توقيف ده ها نشريه و حبس شمار زيادی از روزنامه نگاران را در کارنامه خود دارد.


XS
SM
MD
LG