لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۰

توافق آمريکا و افغانستان بر سر بخشی از مسايل توافقنامه امنيتی


حامدکرزی، رئيس‌جمهوری افغانستان، و جان کری، وزير خارجه آمریکا روز شنبه ۱۲ اکتبر گفتند بر سر مسايل اصلی موافقتنامه امنيتی بین آمريکا و افغانستان به توافق رسيده‌اند، اما درباره مسئله مصونيت قضايی نيروهای آمريکايی لویه‌جرگه تصميم‌گيری خواهد کرد.

به گزارش رويترز، اين توافق می‌تواند به بسياری از مسايل بين افغانستان و آمريکا در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از پايان ماموريت نيروهای پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، در سال ۲۰۱۴ کمک کند.

حامد کرزی پس از اين مذاکرات گفت که آمريکا و افغانستان بر سر مسئله مصونيت قضايی نيروهای آمريکايی در افغانستان پس از خروج نيروهای ناتو اختلاف نظر دارند.

جان کری نيز تصريح کرده است که آمريکا به حق حاکميت افغانستان احترام خواهد گذاشت.

بر اساس پيمان امنيتی بين آمريکا و افغانستان ميزان و تعداد نيروهای عملياتی آمريکا در افغانستان پس از خروج نيروهای خارجی تعيين خواهد شد.

هنوز جزئيات مسايل کليدی که آمريکا و افغانستان در چارچوب پيمان امنيتی بر سر آن به موافقت رسيده اند، مشخص نيست.

با اين حال جان کری تاکيد کرده است «درصورتی‌که توافقی بر سر مسايل باقی مانده حاصل نشود، توافقنامه ای وجود نخواهد داشت تا بر اساس آن نيروهای آمريکايی پس از خروج نيروهای خارجی در افغانستان، در اين کشور حضور داشته باشند.»

درصورتی که توافقنامه امنيتی بين افغانستان و آمريکا امضاء نشود، آمريکا همچون عراق کليه نيروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد.

قراراست لويه‌جرگه ماه آينده در اين زمينه تصميم گيری کند.

جان کری روز جمعه در سفری غير منتظره به کابل سفر کرد و مذاکرات خود با حامد کرزی در خصوص موافقتنامه امنيتی بين افغانستان و آمريکا شروع کرد. طی دو روز اخیر دو طرف مذاکرات فشرده‌ای را انجام دادند.

موافقتنامه امنيتی بين آمريکا و افغانستان بخشی از پيمان استراتژيک بين دو کشور است که در سال ۲۰۱۲ امضا شد. با اين حال قرار بود يک سال بعد دو کشور در خصوص جزييات اين موافقتنامه توافق کنند.
XS
SM
MD
LG