لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

آيت الله خامنه ای: عده‌ای بر اثر بی بصيرتی ادعای تقلب را مطرح کردند


آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ، روز سه شنبه گفته است معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ به دليل «بی بصيرتی»، مساله تقلب در اين انتحابات را مطرح کردند.

رهبر جمهوری اسلامی که با جمعی از جوانان، دانشجويان و دانشگاهيان در قم صحبت می کرد، گفته است: «عده‌ای بر اثر بی بصيرتی و به اشتباه، ادعای تقلب را مطرح کردند.»

به دنبال اعلام نتايج دهمين انتخابات رياست جمهوری ايران در خرداد ماه سال ۱۳۸۸، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد اعتراضات گسترده بود و ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب خواستار ابطال اين انتخابات شدند.

رهبر جمهوری اسلامی همچنين گفته است: که « مدعيان تقلب» راهکارهای قانونی موجود در نظام جمهوری اسلامی را طی نکردند.

آيت الله علی خامنه ای روز سه شنبه همچنین گفته است: «با وجودی که در آن زمان، مدت قانونی شکايات را تمديد کرديم و تأکيد شد که آرای مردم در مقابل چشمان نمايندگان نامزدهای معترض، بازبينی شود، اما آنها اين شيوه قانونی را قبول نکردند و مشخص شد که از قانون تمرد می کنند. »

آیت الله خامنه ای یک هفته پس از انتخابات و پیش از تایید سلامت انتخابات توسط شورای نگهبان، در نماز جمعه تهران در بیست نهم خردادماه با رد تقلب در انتخابات تاکید کرده بود که ««جمهوری اسلامی اهل خیانت به آرای مردم نیست».

پس از افزایش اعتراضات شورای نگهبان پیشنهاد کرد هياتی در جهت رسيدگی به اعتراضات و همچنين بازشماری ۱۰ درصد از آرا تشکیل شود.

ميرحسين موسوی در واکنش به اين اقدام شورای نگهبان، ابطال انتخابات را مناسب‌ترين راه برون‌رفت از معضل ايجاد شده دانسته و با رد تشکيل هيئت ويژه توسط شورای نگهبان پيشنهاد کرده بود که يک هيات حکميت ملی مستقل برای رسيدگی به شکايات تشکيل شود.

ميرحسين موسوی در نامه ای به شورای نگهبان در هفتم تيرماه سال ۱۳۸۸ به شرح برخی از تخلفات ازجمله «خريد رأی»، «تهديد و تطميع در امر انتخابات از طريق افراد وابسته به دولت»، «تقلب در رأی‌گيری عليرغم چاپ بيش از ۱۲ ميليون تعرفه اضافی»، «چاپ حدود ۲.۵ ميليون (و به قولی بيشتر) تعرفه جديد بدون شماره سريال با مجوز يکی از اعضای شورای نگهبان در روز قبل از رأی‌گيری»، و قطع پيام کوتاه و تلفن همراه اعضای کميته صيانت آرا پرداخته بود.

ميرحسين موسوی در نامه خود بار ديگر بی‌طرفی شورای نگهبان را مورد سوال قرار داده و گفته بود از طريق اين شورا به داوری منصفانه نمی‌توان رسيد و به همين پيشنهاد تشکيل هيات مستقلی متشکل از نمايندگان نامزدهای معترض و نمایندگان مراجع تقليد برای بررسی انتخابات را داده بود که مورد موافقت قرار نگرفت.

«برنامه ريزی بلند مدت دشمن »

رهبر جمهوری اسلامی در بخش ديگری از سخنرانی خود رويدادهای کوی دانشگاه در سال ۱۳۷۸ و همچنين نا آرامی های پس از انتخابات را از «نتايج برنامه ريزيهای ميان مدت و بلندمدت دشمن» دانست.

آيت الله علی خامنه ای همچنين گفته است:«برخی از افرادی که اکنون از مسير انقلاب اسلامی جدا شده و در خدمت ضدانقلاب هستند، در دوره ای بصورت افراطی، انقلابی بودند، اما به عللی گرفتار وضع فعلی شدند. »

رهبرجمهوری اسلامی همچنين هفته گذشته در قم «حضور ۴۰ ميليونی ملت در انتخابات سال گذشته رياست جمهوری را رفراندومی ملی در ابراز وفاداری و اعتماد به نظام اسلامی خوانده و گفته بود: «پايداری و هوشياری مردم در مقابل فتنه ۸۸ موجب واکسينه شدن کشور و مردم در مقابل ميکروب های سياسی و اجتماعی شد.»

به دنبال انتشار اظهارات هفته گذشته آيت الله خامنه ای در رسانه های خارج از ایران، دفتر وی با انتقاد از نحوه پوشش اين اظهارات گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی همه معترضان و منتقدان را «ميکروب سياسی» نخوانده است.
XS
SM
MD
LG