لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

جبهه مشارکت، خاتمی را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کرد


کارشناسان می گویند: حضور توامان آقايان کروبی و خاتمی در انتخابات رياست جمهوری سال آينده به گسترش شکاف های درونی گروه های اصلاح طلب درون نظام جمهوری اسلامی دامن خواهد زد.
(عکس: مهر)
کارشناسان می گویند: حضور توامان آقايان کروبی و خاتمی در انتخابات رياست جمهوری سال آينده به گسترش شکاف های درونی گروه های اصلاح طلب درون نظام جمهوری اسلامی دامن خواهد زد. (عکس: مهر)

محسن ميردادمادی، دبيرکل حزب مشارکت، روز جمعه محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، را به عنوان نامزد خود در دهمين انتخابات رياست جمهوری ايران معرفی کرد.


آقای ميردامادی که در اختتاميه يازدهمين کنگره «جبهه مشارکت ايران اسلامی» صحبت می کرد، گفت: «کانديدای حزب مشارکت ايران اسلامی سيد محمد خاتمی است وما ديگر منتظر اعلام ايشان برای آمدن نيستيم، از نظر ما آقای خاتمی وارد عرصه‌ انتخابات شده‌اند. »


محمد خاتمی تاکنون با صراحت در مورد حضور در انتخابات آينده رياست جمهوری ايران موضع گيری نکرده است و مشخص نيست اقدام روز جمعه حزب مشارکت به چه ميزان بر تصميم او برای حضور در انتخابات تاثير خواهد گذاشت.


در همين زمينه مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی، تا ۲۰ آذر ماه از کسانی که در درون جبهه اصلاح طلبان قصد کانديداتوری دارند، خواسته است تا حضور خود را در اين انتخابات اعلام کنند.


اما تاکنون در بين جريان های وابسته به اصلاح طلبان، فقط آقای کروبی رسما به عنوان نامزد دهمين انتخابات رياست جمهوری معرفی شده است.


مهدی کروبی پيشتر پيشنهاد کرده بود تا «شورای حکميت» برای رسيدن به يک نامزد واحد تشکيل شود. اين در حالی است که گروه هايی مانند جبهه مشارکت و مجاهدين انقلاب اسلامی با شيوه شورای حکميت موافق نيستند و خواهان برگزاری نظر سنجی برای تعيين نامزد نهايی هستند.


در حالی که گروه های اصلاح طلب تاکنون نتوانسته اند به راهکار واحدی برای تعيين نامزد خود در انتخابات رياست جمهوری آينده دست يابند، به نظر می رسد تا ۲۰ آذر ماه سال جاری نيز آقای خاتمی تصميمی درباره حضور خود در انتخابات اتخاذ نکند.


  • در حالی که بین برخی از گروه های اصلاح طلب بر سر حضور محمد خاتمی يا مهدی کروبی اختلاف نظر وجود دارد، حزب کارگزاران سازندگی خواهان تشکيل دولت وحدت ملی با حضور همه جناح های جمهوری اسلامی است.

به نظر می رسد همان گونه که در انتخابات گذشته اصلاح طلبان نتوانستند آقای کروبی را از حضور در رقابت های رياست جمهوری منصرف کنند، اين بار نيز با چالش تازه ای مواجه هستند.


تحليلگران مسايل ايران می گويند: به رغم افزايش انتقادها از دولت محمود احمدی نژاد طی سه سال گذشته و کاهش شانس وی در انتخابات سال آينده، شکاف در درون صف جريان اصلاح طلبان به فرصت مناسبی برای جريان محافظه کار بدل شده است.


به گفته این تحلیلگران، حضور توامان آقايان کروبی و خاتمی در انتخابات رياست جمهوری سال آينده به گسترش شکاف های درونی گروه های اصلاح طلب دامن خواهد زد و باعث ريزش آراء آنها خواهد شد.


تشکيل دولت وحدت ملی


در حالی که بین برخی از گروه های اصلاح طلب بر سر حضور محمد خاتمی يا مهدی کروبی اختلاف نظر وجود دارد، حزب کارگزاران سازندگی، از گروههای اصلاح طلب، خواهان تشکيل دولت وحدت ملی با حضور همه جناح های جمهوری اسلامی است.


غلامحسين کرباسچی، دبيرکل حزب کارگزاران، در گردهمايی اين حزب گفته بود: « اگر در سطح ملی، تمام دلسوزان از همه جناح‌‏ها خطر را احساس و نياز به اقدام جدی را حس کنند، به تشکيل دولت وحدت ملی روی می‌‏آورند.»


در حالی که از علی اکبر ناطق نوری، رييس مجلس پنجم، به عنوان طراح پيشنهاد تشکيل دولت «وحدت ملی» نام می برند، به نظر می رسد برخی چهره های اصولگرا، يا محافظه کار ايران، به دليل نگرانی از سياست های محمود احمدی نژاد، نيز از تشکيل چنين دولتی حمايت می کنند.


اين در حالی است که برخی نمايندگان اصولگرای نزديک به محمود احمدی نژاد از پيشنهاد تشکيل دولت وحدت ملی انتقاد کرده اند و ان را به مثابه پروژه «عبور از احمدی نژاد» می دانند.


انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری ايران در بيست و دوم خردادماه سال ۱۳۸۸ برگزار خواهد شد.


XS
SM
MD
LG