لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

محمد خاتمی: حبس ها و حصرها منتفی شود تا همگان در انتخابات شرکت کنند


محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران
محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران
محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، بارديگر بر شروط اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات تاکيد کرده و گفته برای شرکت همگان در انتخابات می بايست فضای سياسی کشور باز شده و به حبس و حصرها پايان داده شود. وی همچنین گفت: «جرياناتی هستند که جز فحاشی و تهمت زنی و بگير و ببند و ترور شخصيت کاری ندارند و متأسفانه مصونيت هم دارند.»

وب سايت «بنياد باران» سه شنبه ۲۸ تيرماه گزارشی از ديدار محمد خاتمی با اعضای انجمن فرهنگ و سياست دانشجويان دانشگاه شيراز منتشر کرده است.

طبق اين گزارش، رييس جمهور سابق ايران گفته است:«انتخابات حق ما است و اگر اعتراض داريم کسی حق ندارد انتخابات آزاد را از مردم بگيرد و در انحصار يک جريان خاص درآورد. فضا بايد باز شود، در دانشگاه ها و مجامع ميزگرد پرسش و پاسخ گذاشته شود، احزاب و گروه ها آزادانه فعاليت کنند، نماينده و نامزد داشته باشند، صراحت های قانون اساسی را رعايت کنيد، حصرها و حبس ها منتفی شود تا همگان در انتخابات شرکت کنند.»

محمد خاتمی اضافه کرده است:« خوشبختانه بسياری از بزرگان و احزاب و گروه ها هم بر همين امور تأکيد می کنند. اگر برگزارکنندگان بی طرف باشند، نيروهای نظامی و امنيتی دخالت نکنند، همه جريان ها بتوانند نامزد داشته باشند، نمايندگان مردم و احزاب و گروه ها بتوانند از مرحله رأی گيری تا اعلام نتايج ناظر باشند آنگاه است که انتخابات پرشور و تعيين کننده برگزار خواهد شد. انقلاب و نظام مال ما است نه در انحصار ما.»

پيشتر نيز محمد خاتمی شروط اصلاح طلبان را برای حضور در انتخابات مطرح کرده بود اما سخنان او با واکنش شدید اصولگرايان تندرو مواجه شد.

از سوی ديگر دو هفته پيش وب سايت «ميهن» به نقل از محمد خاتمی نوشته بود که «اگر شرايط فراهم نشود، حتما در انتخابات شرکت نمی کنيم.»

اين در حالی است که طی هفته های اخير برخی از اصولگرايان از حضور اصلاح طلبانی که « فصل‌الخطاب بودن ولی فقيه» را قبول دارند در انتخابات مجلس نهم استقبال کرده اند.

در همين زمينه، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، نيز گفته است: تنها آن گروه از اصلاح طلبانی که از «خط قرمزها» عبور نکرده اند می توانند درانتخابات شرکت کنند.

«راه نجات کشور»

به گزارش «بنياد باران » محمد خاتمی در ادامه اين ديدار گفته است:«راه نجات کشور ما که دشمن خارجی و مشکلات داخلی تهديدش می کند بازگشت به ارزش های انقلاب و روح قانون اساسی است. بايد فضا را فضای آزادی و استقلال و اطمينان کنيم.»

وی اضافه کرده است:« انتخابات شاه بيت مردم سالاری است. مردم سالاری بدون انتخابات آزاد معنايی ندارد. آزادی بدون انتخابات سالم معنايی ندارد. اين که فضا باز شود، مردم با همه گرايش ها و سليقه ها در انتخابات حضور داشته باشند و اطمينان داده شود که آنچه مردم می خواهند تحقق پيدا خواهد کرد، خواست همه ما است.»

محمد خاتمی همچنين گفته است:«جرياناتی هستند که جز فحاشی و تهمت زنی و بگير و ببند و ترور شخصيت کاری ندارند و متأسفانه مصونيت هم دارند و اينها هستند که به نظام و اسلام و انقلاب ضربه می زنند.»

رييس جمهور سابق ايران در ادامه گفته است:« از بداخلاقی هايی که به نام انقلاب و نظام و اسلام می شود متأسفيم. تهمت و دروغ و پرونده سازی و هتاکی و فحاشی ها را ببينيد و تأسف بار تر اين که به دنبال بيانات رهبری که می تواند راهگشا باشد اين امر تشديد می شود. ايشان تأکيد می کنند که نمی شود بی جهت کسی را متهم کرد و آبروی افراد را برد تا زمانی که در دادگاه صالح اتهامی ثابت شود. تازه جرم ثابت شده را نيز نمی شود اشاعه داد و آبروی افراد را برد. اما به نام نظام و به نام انقلاب اين کارها متأسفانه صورت می گيرد.»

درحالی محمد خاتمی شروط اصلاح طلبان را بارديگر برای حضور در انتخابات مطرح کرده است که طی هفته های اخير بحث شرکت در انتخابات مجلس نهم يا تحريم آن توسط اصلاح طلبان، بالا گرفته است.

در همين زمينه، مصطفی تاج زاده، عضو زندانی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، در اواسط خردادماه سال جاری به هنگام مرخصی به وب سايت «کلمه» گفته بود: اصلاح طلبان بايد «با عدم شرکت خود در انتخابات غير آزاد، مشروعيت انتخابات را زير سوال ببرند و آن را از رسميت بيندازند.»

مصطفی تاجزاده تصريح کرده بود گزينه ميانه ای برای اصلاح طلبان وجود ندارد و آنها تنها «در انتخابات آزاد با ساز و کارهای خودش شرکت می کنند.»

انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG