لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۲

خاتمی: تصميم عارف و روحانی برای ائتلاف نشان از عقلانیت است


محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، روز شنبه ۱۸ خرداد گفته است ، اين که حسن روحانی و محمدرضا عارف، دو نامزد انتخابات رياست جمهوری به اين نتيجه می رسند که با هم ائتلاف کنند، پيشرفت است و نشان از عقلانيت و ترجيح مسائل کلی بر فردی است.

به گزارش وب سايت رسمی محمد خاتمی،‌رييس جمهوری سابق ايران در ديدار با جمعی از نامزدهای انتخابات شوراها با انتقاد از رد صلاحيت اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت توسط شورای نگهبان گفته است:«رد صلاحيت ايشان اين فرصت بزرگ از جامعه و مردم گرفت و سبب شد احساسات غليان يافته مبتنی بر تدبير و عقلانيت و دور انديشی که می توانست حماسه بزرگی ايجاد کند فروکش کند.»

رييس جمهوری سابق ايران می گويد، جريانی که « مصالح خودش» را با« مصالح کشور اشتباه می کند» و اين طور تشخيص می دهد و اين فرصت را می سوزاند بايد جوابگوی خدا و مردم و جامعه باشد.

در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران ۶۸۶ دواطلب ثبت نام کرده بودند که تنها صلاحيت هشت نفر از آنها توسط شورای نگهبان تاييد شد. اکبر هاشمی رفسنجانی از جمله رد صلاحيت شدگان بود.

محمد خاتمی در ادامه گفته است:«در عرصه کنونی با توجه به مشکلات دو نفر از دوستان مانده اند که شايستگی های خود را دارند و ما هم در عين پای بندی به ايده آل ها بايد واقع گرا باشيم. معتقدم تلاشی که شد و به اين نتيجه رسيديم که حتما بايد ائتلاف باشد نتيجه خوبی است، زيرا امکان کمی برای ما گذاشته اند و نمی دانيم چقدر اجازه می دهند از آن استفاده کنيم.»

رییس جمهوری سابق ایران همچنین گفته است:« از ميان اين دو نفر هر کدام باشند از توان و پشتوانه همديگر حداکثر استفاده را خواهند کرد.»

محمدرضا عارف، معاون اول محمد خاتمی در دولت هشتم، و حسن روحانی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران در دوران رياست جمهوری خاتمی، دو نامزد حاضر در انتخابات رياست جمهوری هستند که طی هفته های اخير گزارش هايی در خصوص ائتلاف احتمالی آنها منتشر شده است.

محمد خاتمی همچنين گفته است:«در عرصه رياست جمهوری با گلايه ها و مشکلاتی که ايجاد شده است مجموعه اصلاح طلب و تحول خواهان دلسوزان نظام تصميم گرفتند شرکت کنند. نگرانی ما اين بود بزرگان ما که در حصر بودند نظرشان چيست که دريافت داشتيم نظر منفی نداشتند و گرچه نظر مثبتی هم نشنيديم و زندانيان هم گفتند با کانديدای حداکثری شرکت کنيم تصميم گرفتيم حضور پيدا کنيم .»

اشاره محمد خاتمی به نظر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ است، که از بهمن سال ۱۳۸۹ تا کنون در حصر به سر می برند.

رييس جمهور سابق ايران در خصوص ائتلاف حسن روحانی و محمدرضا عارف گفته است:«اين که کانديداهای محترم به اين نتيجه می رسند که ائتلاف کنند و باهم باشند پيشرفت است و نشان از عقلانيت و ترجيح مسائل کلی بر فردی. اميدوارم بقيه راه را هم دوستان با موفقيت بروند و بايد از تمام ظرفيت ها و امکانات استفاده شود.»

محمد خاتمی اضافه کرده است:« ائتلاف در اين عرصه دل جامعه را شاد می کند و اين دلسردی می تواند جبران شود و سبب اين شود انتخابات شور بيشتری داشته باشد و ان شاءالله به نتيجه ای بهتر برسد که به نفع مردم و کشور و انقلاب است. »

انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه برگزار و طی آن جانشین محمود احمدی نژاد تعیین خواهد شد.
XS
SM
MD
LG