لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۳

خاتمی: کودتای مخملين عليه مردم و جمهوريت صورت گرفته است


محمد خاتمی، رييس جمهور سابق ايران، در ديدار با خانواده های بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات گفته است: با توجه به آنچه انجام گرفت و يک طرفه اعلام شد، بايد بگوييم کودتای مخملين عليه مردم و جمهوريت نظام صورت گرفته است.

رييس جمهور سابق ايران در این ديدار که روز چهارشنبه صورت گرفت، گفته است: «وظيفه داشتم با خانواده هايی که عزيزانشان در جريان اعتراضات آرام مردمی بی رحمانه به شهادت رسيدند و حتی از برگزاری مجلس بزرگداشت هم محروم شدند ديدار کنم و حضورا تسليت بگويم. تعداد اين عزيزان کم نيست، اين را آمارهای رسمی و غير رسمی می گويند.»

«حرف های بی اساس»

يک روز پس از آن که محمود احمدی نژاد از شکست «براندازی نرم» سخن گفته بود، محمد خاتمی از به کار گيری تعابير «براندازی و انقلاب رنگی» برای اعتراضات «آرام مردم» انتقاد کرده است.

آقای خاتمی به کارگيری «براندازی و انقلاب رنگی» برای اعتراضات به انتخابات رياست جمهوری را حرف هايی «بی اساس» دانسته و گفته است: «اگر اين فضای مسموم تبليغاتی و امنيتی ادامه پيدا کند، با توجه به آنچه انجام گرفت و يک طرفه اعلام شد بايد بگوييم کودتای مخملين عليه مردم و جمهوريت نظام صورت گرفته» است.

رییس جمهور سابق ایران از بازداشت شخصيت های سياسی انتقاد کرده و گفته است: «چهره هايی که همگی سابقه ای روشن دارند، با اعمال روش های غير قانونی و غير شرعی دستگير می شوند و هدف پروژه نخ نمای تواب سازی و گرفتن اعترافات بی اساس و نمايش های تلويزيونی قرار می گيرند و شاهد رفتارهای زشتی هستيم که سالها پيش ريشه آن لااقل در وزارت اطلاعات کنده شد و آن گاه دم از آشتی ملی و فضای آرام می زنيم؟!»
«آنان که اعتراض مردم را سرکوب می کنند بزرگترين پشتوانه نظام را از بين برده، فرصت را برای سوء استفاده بيگانگان و مغرضان فراهم می کنند، نه کسانی که مردم را به صحنه فراخوانده و خواهان رسيدگی به اعتراض مردم در فضايی بی طرف و مورد اعتماد جامعه هستند.»

محمد خاتمی


وی شرايط کنونی عليه ميرحسين موسوی را به فضايی«کاملا يک طرفه» تشبيه کرده و گفته است: «با بستن تمامی راه های قانونی ارتباطی بر روی جامعه»، صدا و سيما و رسانه های دولتی عليه اين نامزد انتخابات رياست جمهوری در جامعه «سم پراکنده» می کنند.

رييس جمهور سابق ايران در ادامه پرسيده است :« مگر ايران چند نفر مانند مهندس موسوی و آقای کروبی دارد؟»

محمد خاتمی در بخش ديگری از سخنرانی خود بدون نام بردن از کسی گفته است: «آنان که اعتراض مردم را سرکوب می کنند بزرگترين پشتوانه نظام را از بين برده، فرصت را برای سوء استفاده بيگانگان و مغرضان فراهم می کنند، نه کسانی که مردم را به صحنه فراخوانده و خواهان رسيدگی به اعتراض مردم در فضايی بی طرف و مورد اعتماد جامعه هستند.»

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۲۹ خردادماه در نماز جمعه تهران هرگونه تقلب در انتخابات را رد کرد و به نامزدهای معترض هشدار داده بود که از اعتراض های خيابانی به نتيجه انتخابات بپرهيزند و آنها را مسئول عواقب خونریزی احتمالی دانست.

به دنبال اعلام وزارت کشور ايران مبنی بر اینکه محمود احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری به پيروزی رسيده است، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد اعتراض های خيابانی بود.

در بزرگترين راهپيمايی اعتراضی که روز دوشنبه ۲۵ خرداد ماه با حضور صد ها هزار نفر در تهران برگزار شد، با تيراندازی نيروهای بسيج به سمت معترضان دستکم هشت نفر کشته شدند. مقامات دولتی می گويند در جريان اعتراضات اخیر ۲۰ نفر کشته شده اند.

پاسخ حکومت

محمد خاتمی با اشاره مخالفت وزارت کشور با در خواست «تشکل های رسمی و ريشه دار انقلاب» برای برگزاری تجمعی قانونی در اعتراض به نتايج انتخابات در روز دوشنبه گفت: آن حضور ميليونی که از حيث جمعيت از بزرگترين راهپيمايی های انقلاب چيزی کم نداشت اتفاق افتاد، «در کمال آرامش، بدون شعار و تنها با اين پيام که سرنوشت رأی ما چه شد؟ و پاسخ حکومت به اين حرکت بزرگ مردمی چه بود؟! ريختن خون مردم، امنيتی کردن فضای جامعه و اتهام زنی به خيرخواهان نظام.»

رییس جمهوری سابق ایران از اقدامات عليه معترضان به انتخابات انتقاد کرده و با اشاره به اين که «هيچ کس ديگر دعوتی از سوی خيرخواهان برای حضور در صحنه را نخواهد پذيرفت» گفته است: «فلسفه انتخابات با همه هزينه هايش اين است که نماينده مردم بر مسند امور گماشته شود، اما زمانی که ذهن جامعه از نتايج انتخابات اقناع نشده است فلسفه اصلی انتخابات زير سؤال خواهد رفت و نظام شکست خواهد خورد.»

وی همچنين از رويکرد شورای نگهبان در جريان انتخابات انتقاد کرده و گفته است: «دلسوزان نظام از هر دو جناح در مورد نتايج اعلام شده انتخابات يک صدا گفتند اعتراض مردم بايد مورد توجه قرار گيرد و با اکتفا به قضاوت مرجعی که بی طرفی اش با جانبداری چند تن از اعضاء سرشناس آن از يک طرف اين ماجرا به کلی زير سؤال رفته جامعه اقناع نخواهد شد و نشد و مرحمی بر اين زخم نخواهد گذاشت و نگذاشت.»

آقای خاتمی افزود: «حالا همه از فضای آرام سخن می گويند. فضا چگونه بايد آرام شود؟ با ادامه اين دستگيری ها، با امنيتی کردن بيشتر فضا؟! آشتی ملی به اين ترتيب؟!»

مقامات دولتی ايران می گويند بيش از هزار نفر در ارتباط با حوادث پس از انتخابات بازداشت شده اند.

تعدادی از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت و مجاهدين انقلاب، نهضت آزادی ايران، روزنامه نگاران و فعالان سياسی در شمار بازداشت شدگان هستند.
XS
SM
MD
LG