لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

رد صلاحیت ۲۴۰ کاندیدای مجلس خبرگان


عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان روز سه شنبه، ۲۳ آبان ماه، با اعلام شمار رد صلاحيت شدگان، درعين حال خبر از آن داد که دو زن کانديدای مجلس خبرگان رهبری نيز حد نصاب لازم در آزمون کتبی را کسب نکرده و رد صلاحيت شدند.


به گفته آقای کدخدايی سه عضو فعلی مجلس خبرگان نيز از جمله افرادی هستند که صلاحيت آنان رد شده است.


اين سه عضوفعلی مجلس خبرگان عبارتند از مجيد انصاری از حوزه انتخابيه تهران، محمدرضا عباسی فرد از حوزه انتخابيه خوزستان وعلی اروميان از حوزه انتخابيه استان آذربايجان غربی.


انتخابات مجلس خبرگان رهبری به همراه انتخابات شوراهای شهر و روستا در روز ۲۴ آذر ماه آينده برگزار می شود.


از آنجا که تعداد واجدان شرايط انتخابات کمتر از دوبرابر تعداد کرسی های مجلس خبرگان رهبری است، بنابراين در برخی حوزه های انتخابيه کانديداهای اين مجلس رقيبی برای مبارزات انتخاباتی نخواهند داشت.


پس از اعلام نتايج بررسی های شورای نگهبان مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی و رييس سابق مجلس شورای اسلامی در دوره ششم و سوم، در نامه ای به آيت الله مشکينی، رييس دوره سوم مجلس خبرگان رهبری، اعتراض خود را نسبت به رد صلاحيت های شورای نگهبان اعلام کرد.


مهدی کروبی دربخشی از نامه خود در اعتراض به رد صلاحيت محمدرضا عباسی فرد، عضو هيئت رييسه دوره سوم مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اينکه آيت الله خامنه ای، آقای عباسی فرد را "فردی صالح و لايق" می داند، پرسيده است:«اکنون چه شده که او با استناد به چند شبنامه و گزارش مجعول و کلی گويی هايی شبيه کف بينی رد می شود؟»


آقای کروبی از آيت الله مشکينی و ساير نمايندگان مجلس خبرگان رهبری درخواست کرده است تا در دفاع از حقوق مردم و يکی از همکاران خود اقدام کنند.


در همين حال سخنگوی شورای نگهبان گفت:« کسانی که صلاحيتشان برای نامزدی در انتخابات خبرگان رد شده تا روز شنبه (۲۸ آبان ) فرصت دارند به بررسی صلاحيت ها اعتراض کنند و شورای نگهبان پس از آن ده روز فرصت خواهد يافت تا اين شکايات را بررسی کرده، اعلام نظر کند.»


پيش از اين آيت الله منتظری تاکيد کرده بود که از آنجا فقه های شورای نگهبان صلاحيت کسانی را تاييد می کنند که حق عزل و نصب رهبر را دارند، در حالی که خود اين فقه ها مستقيمأ منصوب رهبری هستند و اين امر به رهبر امکان کنترل افرادی که وارد اين مجلس می شوند را می دهد.


شورای نگهبان در شرايطی صلاحيت نامزدهای عضويت در مجلس خبرگان رهبری را مورد بررسی قرار می دهد که برخی از اعضای اين شورا، خود کانديدای انتخابات مجلس خبرگان هستند.


XS
SM
MD
LG