لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۹

مذاکرات کلينتون و کوشنر درباره برنامه هسته ای ايران


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، و برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، روز شنبه در حاشيه مذاکرات عادی سازی روابط بين ارمنستان و ترکيه در زوريخ، درباره برنامه هسته ای ايران گفت وگو کردند.

برنارکوشنر در اين زمينه در جمع خبرنگاران در زوریخ ابراز اميدواری کرد که در مذاکرات گروه پنج بعلاوه یک با ايران پيشرفت هايی حاصل شود.

آقای کوشنر با اشاره به موافقت ایران با بازرسی از تاسیسات هسته ای در نزدیکی قم در سوم آبان ماه تاکيد کرد که کشورش خواهان صلح است و با هر اقدامی که تهديدی برای اين صلح باشد ، مخالف است.

ايران و کشورهای غربی مذاکرات هفت ساعته سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران، و نمايندگان فرانسه، بريتانيا، امريکا، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در ژنو در نهم مهرماه را گامی به جلو توصيف کرده بودند.

در همين زمينه، خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، که برای حضور در مراسم امضا توافقنامه عادی سازی ترکيه و ارمنستان به زوريخ سفر کرده، نيز ابراز اميدواری کرد پيشرفت هايی در مورد مناقشه هسته ای ايران در ماه اکتبر حاصل شود.

آقای سولانا گفت:«مساله اصلی هنوز حل نشده ولی ايده فعلی اين است که مذاکراتی سريع طی ديدارهايی در ماه اکتبر برگزار شود.»

وی اظهار داشت:«مهم ترين موضوع اين است که مذاکراتی سريع، جدی و ديناميکی درباره مساله هسته ای داشته باشيم. اين چيزی است که هنوز شروع نشده است.»

مساله هسته ای ايران همچنین در ديدار هيلاری کلينتون، خاوير سولانا و سرگئی لاوروف در زوريخ مطرح خواهد شد.

هيلاری کلينتون که در آغاز سفر پنج روزه اروپايی خود در سوئيس به سر می برد، از کشورهای بريتانيا، ايرلند و روسيه نیز ديدار خواهد کرد.

پيشتر مقامات آمريکايی گفته بودند: هيلاری کلينتون در سفر خود به روسيه قصد دارد رهبران کرملين را برای اعمال تحريم‌های تازه احتمالی عليه ايران متقاعد کند.

قرار است در اين سفر خانم کلينتون روز سه شنبه با ديمتيری مدودف، رييس جمهور روسيه و همچنين سرگئی لاوروف ديدار کند و گفته می شود مساله ايران در صدر مذاکرات وی با مقامات روسی قرار دارد.

وزير امور خارجه آمريکا روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران «همکاری» روسيه در گروه ۱+۵ را «بسيار دلگرم‌کننده» توصيف کرده بود.

روسيه و چين، دو عضو دائم شورای امنيت، مخالف تشديد تحريم‌ها عليه ايران هستند.

برخی مقام‌های آمريکايی که خواسته‌اند نامی از آنها برده نشود، به آسوشيتدپرس گفته‌اند که دولت آمريکا مايل نيست از ميزان فشارها بر ايران کاسته شود و هيلاری کلينتون نيز در سفر روسيه می‌خواهد حمايت روس‌ها را جلب کند تا اگر تا پايان سال جاری ميلادی تهران غنی‌سازی را متوقف نکرد تحريم‌ها و مجازات‌های شديدتری عليه ايران وضع شود.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون به دليل سرپيچی تهران از خواست جامعه بين المللی برای توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم، سه قطعنامه تحريم عليه تهران تصويب کرده است.
XS
SM
MD
LG