لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۰

خبر طنز تلويزيون اسرائيلی تیتر یک روزنامه کیهان شد


شوخی يکی از شبکه تلويزيونی خصوصی اسرائيل در يک برنامه پربيننده طنز اين شبکه، از سوی «روزنامه کیهان» در ايران جدی تعبير شد که آن را به عنوان تيتر يک خود چاپ کرد.

شبکه ده تلويزيون اسرائيل در برنامه طنز خود در روزهای گذشته با طعنه زدن به سوريه که قدرتی در برابر نيروی هوايی اسرائيل ندارد، يک قطعه تهيه کرد که در آن به شوخی آمده بود که «جنگنده های سوری بر فراز حيفا و تل آويو پرواز کرده اند و به همين خاطر تدابير امنيتی شديدی برقرار شده و فرودگاههای اين دو شهر تعطيل شده است».

در اين برنامه طنز، در حقيقت، ناتوانی سوريه در پاسخگويی به حملات جنگنده های اسرائيل به چند هدف نظامی در خاک سوريه، دستمايه شوخی قرار گرفته بود.

اسرائيل ده روز پيش چند هدف نظامی را در سوريه بمباران کرد که اهود باراک وزير دفاع اين کشور، بلندپايه ترين مقام اسرائيلی بود که در زمان حضورش در همآيش امنيتی مونيخ آن را به طور تلويحی تاييد کرد و گفت «ما پيشتر به سوريه هشدارهای لازم را داده بوديم و اسرائيل وقتی حرفی می زند، آن را عملی می کند».

در حالی که پس از اين حملات اسرائيل به سوريه، فرماندهان سپاه پاسداران ايران و برخی از مقامات سياسی جمهوری اسلامی مدعی بودند که سوريه می تواند واکنش «قاطعی» به اسرائيل نشان دهد، فهد الفريج وزيردفاع سوريه تلويحاً گفت که کشورش قصدی برای پاسخگويی به اسرائيل ندارد. آقای الفريج گفت حمله اسرائيل، پاسخی است به اينکه سوريه توانسته است به تروريست هايی که اسرائيل به آنها برای ساقط کردن نظام سوريه دلبسته است، ضربه جدی بزند.

اما سرتيپ پاسدار مسعود جزايری معاون ستاد کل نيروهای مسلح ايران گفته بود سوريه پاسخی خواهد داد که «رژيم صهيونيستی را برای مدت های مديد به کما فرو برد».

سرلشگر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران نيز گفته بود «اميدوار» است که سوريه «مقابله به مثل» کند.

چند روز پس از حملات اسرائيل عليه هدف های سوری، جمهوری اسلامی ايران سعيد جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی را راهی ديدار از دمشق کرد که او نيز به سختی تعرض های «رژيم صهيونيستی» را محکوم کرد.

در پی برنامه طنز شبکه ده تلويزيون اسرائيل که نبود توانمندی سوريه را برای پاسخگويی به اسرائيل مورد طعنه قرار داد، يک وبسايت سوری به نام «دم پرس» که نزديک به حکومت بشار اسد است، آن را جدی گرفته و بازتاب داده بود.

در اين ميان، روزنامه کيهان که زیر نماينده ولی فقيه اداره می شود و به خبرهای مربوط به اسرائيل «علاقه» زيادی نشان می دهد، اين خبر را به نقل از وبسايت سوری «دم پرس» به عنوان تيتر يک شماره روز پنجشنبه اين روزنامه نوزدهم بهمن، هفتم فوريه انتخاب کرده بود.

تيتری که برای اين خبرکيهان انتخاب شده بود، اين بود: «پرواز جنگنده های سوريه بر فراز تل آويو، اسرائيل را به لرزه در آورد»! و نيز در متن خبر نوشت «جنگنده های سوری که در ارتفاع پايين پرواز می کردند، اعلاميه هايی را بر فراز تل آويو پخش کردند که در آن نوشته شده بود: پاسخ ما در راه است»!

کيهان خود نيز در تفسير اين «رخداد» در ادامه افزوده بود:«پرواز غيرمنتظره جنگنده های سوريه بر فراز تل آويو نشان دهنده توان هوايی ارتش سوريه است و به اين معنی است که دمشق هر آن بخواهد، می تواند حمله اخير تجاوزکارانه اسرائيل را پاسخ دهد...به عقيده تحليلگران، رژيم صهيونيستی با حمله خود به سوريه، گامی ديگر به سوی فروپاشی و نابودی گذاشته است چرا که اين اقدام باعث شد عزم و اراده جنبش های مقاومت و کشورهای حامی مقاومت برای نابودی اسرائيل مصمم تر شود».

کيهان تهران تنها رسانه جمهوری اسلامی ايران نبود که اشتباه «دم پرس» سوری را جدی تلقی کرده و آن را بی هيچ تحقيقی، بازنشر کرده و به بزرگ نمايی داوطلبانه آن نيز پرداخته بود؛ «فارس» ، و وبسايت های صدا و سيما، رسانه ديگر منسوب به رهبری ايران نيز خبرشوخی را جدی گرفته و بازتاب داده بودند.

در اين ميان، وبسايت «کلمه» نزديک به مير حسين موسوی رهبر سياسی مخالفان در ايران که در حبس خانگی است، روز جمعه بيستم بهمن در اين باره نوشت «کيهان به گاف خبری خود نيز پر و بال داده و نوشته است: اين حرکت غافلگيرکننده (پرواز جنگنده های سوری برفراز تل آويو)، مقامات صهيونيستی را در بهت فرو برده است به گونه ای که صهيونيست ها هنوز واکنشی نشان نداده و حرکت شجاعانه جنگنده های سوری نشان داد که رژيم صهيونيستی به رغم تبليغات، بسيار پوشالی است و گنبد آهنين هم کارآيی لازم را برای مقابله با حملات خارجی ندارد».

وبسايت «کلمه» اين را نيز نوشته است «اگر کيهانيان قدری از توهم پروری خود در خصوص مسايل داخلی و خارجی دست بردارند و مدام چشمشان به دست و دهان اسرائيل هم نباشد که صهيونيست ها چه می گويند و چه می کنند، هم قدری کمتر دروغ به خورد مخاطبان خود می دهند و هم جلوی خطاهای اين چنينی خود را می گيرند تا مايه تمسخر ناظران نشوند».

حسين شريعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، هفته گذشته در برنامه «مناظره» صدا و سيما با نام «نگاه يک» در برابر اسدالله عسگراولادی حضور يافت تا نظر رهبر نظام را توجيه کند که «ريزش های انقلاب مايه نگرانی نيست زيرا رويش های جديد مايه اميد است».

در اين برنامه صدا و سيما، شريعتمداری عسگراولادی راکه به نحوی غير مستقيم خواهان ملاطفت بيشتر انقلاب با نيروهايی مانند ميرحسين موسوی و مهدی کروبی و هواداران آنها بود، «حضرت استاد» می ناميد و عسگراولادی عليرغم انتقادهای ملايمی که از شريعتمداری می کرد، او را پيوسته «استاد قلم» می ناميد.

اما بنظر می رسد که «استاد قلم» ، با بازنشر برنامه طنز تلويزيون اسرائيل، مرتکب يک گاف بزرگ و بی سابقه شده باشد.
XS
SM
MD
LG