لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

آمريکا خواستار تحقيقات مستقل درباره ناآرامی های جنوب قرقيزستان شد


یکی از اردوگاههای آوارگان ازبک در مرز قرقیزستان
یکی از اردوگاههای آوارگان ازبک در مرز قرقیزستان
رابرت بليک، فرستاده ويژه آمريکا ، روز شنبه خواستار انجام تحقيقات مستقل درباره خشونت های جنوب قرقيزستان شد.

رابرت بليک، دستيار وزير امور خارجه آمريکا، پس از بازديد از چند اردوگاه آوارگان در کشور همسايه ازبکستان، روز شنبه در بيشکک، پايتخت قرقيزستان، با رزا اوتانبايوا، رييس دولت انتقالی قرقيزستان،ديدار کرد.



رابرت بليک روز شنبه تاکيد کرده است که می بايست تحقيقات مستقل بين المللی درباره خشونت ها در جنوب قرقزستان انجام شود.

رابرت بليک همچنين اضافه کرده است که دولت آمريکا در حال همکاری با دولت انتقالی قرقيزستان است تا اطمينان يابد که آوارگان بتواند با امنيت به خانه و کاشانه خود بازگردند.

آمريکا ۳۲ ميليون دلار به آسيب ديدگان حوادث جنوب قرقيزستان کمک می کند و کشور های روسيه و فرانسه نیز کمک ها به همين منظور در نظر گرفته اند.

در همین حال، انتشار تصاویر ویدئویی از ناآرامی های جنوب قرقیزستان باعث تنش بین گروهها طرفدار حقوق بشر و مقام های حکومت قرقیزستان شده است. این ویدئو حاوی تصاويری از تلاش شهروندان غير مسلح يک شهر ازبک نشين قرقيزستان برای دفاع از شهر خود است.

دادستانی قرقيزستان روز شنبه عظيم زهان عسگراف، رييس يک گروه مدافع حقوق بشر را که اين ويدئو را تهيه کرده، به تلاش برای گسترش نفرت قومی را متهم کرده است.

در همين حال گروه های مدافع حقوق بشر نسبت به سرنوشت عظيم زهان عسگراف در زندان ابراز نگرانی کرده و از احتمال شکنجه او سخن به ميان آورده اند.

حشونت در جنوب قرقيزستان به گفته رئيس دولت انتقالی قرقيزستان،اين خشونت احتمالا دست کم ۲۰۰۰ کشته برجای گذشته است. رسانه خبری می گويند صدها هزار نفر خانه و کاشانه خود را ترک کرده و گريخته اند.

مقامات قرقيزستان طرفداران قربان بيک باقی اف، رييس جمهور سابق قرقيزستان، را متهم می کنند که خشونت ها را آنها آغاز کرده اند.

ولی قربان بيک باقی اف که در بلاروس به سر می برد، هرگونه دست داشتن در اين ناآرامی ها را رد کرده است.

اين در حالی است که اقليت ازبک مقامات و نيروهای دولتی را متهم می کنند که از قرقيز ها در جريان به آتش کشيدن خانه و کاشانه اشان حمايت کرده اند.

از سوی ديگر سرهنگ اسکندر اکراموف، فرمانده ارتش قرقيزستان در جنوب ، می گويد: ارتش در اين درگيری ها دخالت نکرده است برای اين که ارتش پليس نيست تا در چنين اموری مداخله کند.

تا پيش از اين درگيری‌ها بيش از يک ميليون ازبک در قرقيزستان زندگی می‌کردند که از اين ميان نزديک به ۸۰۰ هزار در جنوب اين کشور سکونت داشتند؛ بيشتر قرقيزها و ازبک‌ها در قرقيزستان، سنی‌مذهب هستند.
XS
SM
MD
LG